Som jag förstår det kan man bygga ett skärmtak över altan under 15kvm utan vare sig bygglov eller anmälan.
Inte heller balkong verkar vara anmälspliktig(?!!)

Min tanke är att bygga ett rejält skärmtak för att sedan bygga en takterrass som man kan kliva ut på från andra våningen. Slutligen finns planer på att glasa in uteplatsen i framtiden. Även det blir enklare om man håller sig under 15kvm, då man bara behöver göra en anmälan om tillbyggnad.

Min fundering handlar egentligen om hur noga det är med just 15kvm?
Om jag ska bygga som jag vill i förhållanden kring mark och omgivning blir skärmtaket precis något större än 15kvm vilket innebär en massa kostnader och merarbete i förlängningen.
Nån som har erfarenhet? Hur blir kommunen varse om man inte behöver bygglov eller anmäla?
Är det bara om nån klagar?
 
I min kommun så är enkelt skärmtak fritt upp till 15m2, men bygga balkong så är det anmälan eller om det tom är bygglov.

Kommunen kan antingen bli tipsad angående svartbyggen (typ sur granne) alternativ så ser dom på flygfoton över området. Flygfoton används iregel först för att stämma av när/om du gör en bygglovsansökan någon gång framöver. Vet att mitt område flygfotas vart annat år.
 
Det bygglovsbefriade skärmtaket får enligt Plan- och bygglagen (PBL) får vara max 15 kvm. Eller rättare sagt, summan av de skärmtak du har på fastigheten får vara max 15 kvm, så har du te x ett tak över din entrédörr räknas det in i de 15 kvm. Vill du ha större tak krävs bygglov.

Den åtgärd du beskriver bedömer jag inte vara ett skärmtak. Ett skärmtak ska vara en ”enkel konstruktion” och det betyder knappast att du kan du kan använda det som terass/balkong. Jag bifogar ett exempel som visar ett bygglovsbefriat skärmtak.

Inglasning av uterum räknas som tillbyggnad och kräver bygglov. Håller du dig under 15 kvm kan det räcka med anmälan.

Bifogar en länk från Boverket med mer info om skärmtak.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

En bygglovsbefriad trädäck med skärmtak framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det bygglovsbefriade skärmtaket får enligt Plan- och bygglagen (PBL) får vara max 15 kvm. Eller rättare sagt, summan av de skärmtak du har på fastigheten får vara max 15 kvm, så har du te x ett tak över din entrédörr räknas det in i de 15 kvm. Vill du ha större tak krävs bygglov.

Den åtgärd du beskriver bedömer jag inte vara ett skärmtak. Ett skärmtak ska vara en ”enkel konstruktion” och det betyder knappast att du kan du kan använda det som terass/balkong. Jag bifogar ett exempel som visar ett bygglovsbefriat skärmtak.

Inglasning av uterum räknas som tillbyggnad och kräver bygglov. Håller du dig under 15 kvm kan det räcka med anmälan.

Bifogar en länk från Boverket med mer info om skärmtak.

[länk]

[bild]
Hm. För att vara precis så är det väl summan av alla bygglovsbefriade skärmtak får inte överstiga 15m2
 
P petersthlm skrev:
Hm. För att vara precis så är det väl summan av alla bygglovsbefriade skärmtak får inte överstiga 15m2
Helt riktigt. Bra att du korrekturläser. :)
 
  • Gilla
CissiSimon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.