Hej, jag tänkte renovera min gamla bastu, tänkte börja med golvet. Idag har jag en plastmatta limmad på betong golv men jag vill ha klinkers istället. Kan man lägga klinkers direkt på plastmattan då detta borde bli en perfekt fuktspärr, eller måste jag ta bort mattan och köra primer/fuktspärr ?
 
Det finns säkert 50 olika kända fuktskyddssystem. Plastamatta är inget av dem, den kan börja lösas upp om den kaklas in.
 
Bort med plastmattan och förmodligen har du spånskiva under vilket innebär att du får lägga på golvgips och sedan köra med primer och fuktspärr. Efter det är det bara att klinka på :)
 
OK, då blir det så, tack för svaren. :)
 
Även jag har ett bastugolv som är i stort behov av renovering. Idag är det kork på golvet som ser ut att må allt annat än bra. Min fundering är om man behöver regla om något om man väljer att lägga klinker på golvet? Bastun är på övervåninven på ett 1½ plans trähus.
 
Oberoende så måste du se till att du har fuktspärrat och ett tillräckligt styvt underlag för att lägga kakel på, typ golvgips. Prata med en kakelläggare om saken.
 
Jag tror det är spånplatta under idag men är inte alls säker. Kanske ska ta och plocka bort korken först och se vad de har lagt för överaskning under?!
 
Hm.. Jo :) Bara spån räcker oftast inte för att få tillräcklgt stumt, litet beroende på hur tätt reglarna sitter.
 
Reglarna skall vara c/c 30 cm alla ggr då man lägger klinkers på skivgolv.
 
Baggnar skrev:
Hej, jag tänkte renovera min gamla bastu, tänkte börja med golvet. Idag har jag en plastmatta limmad på betong golv men jag vill ha klinkers istället. Kan man lägga klinkers direkt på plastmattan då detta borde bli en perfekt fuktspärr, eller måste jag ta bort mattan och köra primer/fuktspärr ?
Bara en fundering...

Måste man egentligen använda sig av primer/fuktspärr mot ett betonggolv i en bastu? Själva golvet borde väl inte ta någon skada, och då klinkergolvet andas så bör väl fukten torka av sig själv av eftervärmen i bastun?

Som sagt, bara en fundering av en amatör.

mvh Manor
 
Nej, golvet kanske inte tar någon skada, men omgivande byggnadsdelar kan ju göra det. Det skulle hamna vatten bakom plattorna på golvet direkt, och det skulle inte torka upp i första taget. Ett klinkergolv andas mycket lite, det är endast fogarna som gör det. Det blir blött bakom plattorna på bara några sekunder, men det tar månader innan det torkar upp. I princip allt vatten som hamnar bakom plattorn skulle vandra ner i betongen och vidare till byggnadsdelar runtomkring.
 
Du har säkert rätt, men en bastu blir ju inte direkt dyngblöt...så det verkar lite overkill!!?

Varför skulle det ta månader att torka vattnet som hamnar under en klinkerplatta?

mvh Manor
 
Varför det skulle göra det..? Det gör det helt enkelt, om det bara kan torka genom fogarna. Klinkern är ju i princip helt tät. Kan vattnet vandra iväg genom underlaget så gör det det istället.

Edit: Se sidan 10 i den här publikationen från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Där står det till och med sex månader innan det torkat helt.
.
 
jon_h;428181Edit: Se sidan 10 i [URL="http://www.sp.se/publ/user/default.aspx?RapportId=7239#7239" skrev:
den här[/URL] publikationen från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Där står det till och med sex månader innan det torkat helt.
.
Och jag misstänker att det är ända upp till sex månader under förutsättning att man inte tillför mer fukt. Man bastar lite oftare än så, det betyder att det aldrig skulle bli riktigt torrt.

Under golvskiva ska du ha reglat CC30. Denna yta ska som tidigare nämns fuktspärras, gärna upp en bit på vägg innan du sätter kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.