4 988 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Isolera äldre trähus
Timmer och 1+1 glas är, om fönstrens tätningslister är bra och väggarna vindtäta, ganska bra isolerade från början. Överväg snarare ett bra värmesystem och se till att allt är tätt.Shakalaka skrev:
Nya fönster är helt täta, ofta inte så snygga och i slutändan inte där som värmen läcker ut. Det du sparar i värme på fönstren får du kompensera för med att sätta in ny ventilation.
I mitt hus där det både isolerats och bytts fönster kan jag konstatera att det som de INTE har pillat med är det som funkar allra bäst. Så överväg att ändra så lite som det bara går. Folk i gamla hus som har tex bergvärme betalar oftast inte några astronomiska summor i värme. Och som sagt, ventilation, varmvatten kommer du aldrig runt och det står för en stor del. Det som går ut genom grunden påverkas inte heller. Till vinden kan man isolera rimligt. Kvar för fönster och väggar är en ganska liten del av hela kakan och det brukar kosta väldigt mycket att ändra fönster och fasad och oftast så slutar det med att huset ser ut som skit och riskerar fuktskador. Så tänk verkligen två gånger innan du börjar bygga, speciellt om du inte bott i huset innan och vet om det i realiteten verkligen ÄR ett problem.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
J JohanLun skrev:Generellt bör man fundera på både utseende och ekonomi innan man tillägsisolerar och byter fönster.
Om du redan köpt men inte monterat fönster, har du originalfönstren från byggåret kvar, se till att skänk/sälj dem till nån som behöver - de har troligen (även om de kan se flagiga ut) ett långt liv kvar (längre än de du nu köpt). Många letar gamla fönster. Helst med karmar, så du inte sågar sönder dem utan istället kapar spikarna och tar ut dem hela. Att kasta eller ha som "växthus" är slöseri på dessa gamla fösnter som var av förstklassig kvalitet.
Om man tilläggsisolerar inifrån kan man köra 45mm och tex trä eller lin, sen en difusionspapp, då kan man även dra el i väggarna. Tjockare än så rekomenderas inte. Isolerar man utifrån gäller ju att man kan få till att fukt inte går igenom de gamla väggarna och kondenserar mitt i väggen. Ofta blir det heller inte så snyggt utifrån.
Håller med tidigare i tråden som säger att i väggar är vindtätt det viktigaste.
Vi har isolering upp till vinden och inga fuktproblem. Men man ska nog även här inte ta till för tjock isolering. Det gäller nog att inte ändra för mycket, men gamla hus har ofta isolering sjunkit och det finns hålrum där det blåser kallt. Att återställa bör aldrig vara fel.
Hur får jag huset vindtätt?J JohanLun skrev:Generellt bör man fundera på både utseende och ekonomi innan man tillägsisolerar och byter fönster.
Om du redan köpt men inte monterat fönster, har du originalfönstren från byggåret kvar, se till att skänk/sälj dem till nån som behöver - de har troligen (även om de kan se flagiga ut) ett långt liv kvar (längre än de du nu köpt). Många letar gamla fönster. Helst med karmar, så du inte sågar sönder dem utan istället kapar spikarna och tar ut dem hela. Att kasta eller ha som "växthus" är slöseri på dessa gamla fösnter som var av förstklassig kvalitet.
Om man tilläggsisolerar inifrån kan man köra 45mm och tex trä eller lin, sen en difusionspapp, då kan man även dra el i väggarna. Tjockare än så rekomenderas inte. Isolerar man utifrån gäller ju att man kan få till att fukt inte går igenom de gamla väggarna och kondenserar mitt i väggen. Ofta blir det heller inte så snyggt utifrån.
Håller med tidigare i tråden som säger att i väggar är vindtätt det viktigaste.
Vi har isolering upp till vinden och inga fuktproblem. Men man ska nog även här inte ta till för tjock isolering. Det gäller nog att inte ändra för mycket, men gamla hus har ofta isolering sjunkit och det finns hålrum där det blåser kallt. Att återställa bör aldrig vara fel.
Fasaden är numera i plast, och i och med förändrade förändrade fönstermått är tanken att ta ner denna och istället sätta horisontella plankor. I och med att fasaden ändå ska ner tänkte jag det var lika bra att göra någon insats för att förbättra isoleringen, men din rekommendation är alltså att låta det vara som det är?J JohanLun skrev:Timmer och 1+1 glas är, om fönstrens tätningslister är bra och väggarna vindtäta, ganska bra isolerade från början. Överväg snarare ett bra värmesystem och se till att allt är tätt.
Nya fönster är helt täta, ofta inte så snygga och i slutändan inte där som värmen läcker ut. Det du sparar i värme på fönstren får du kompensera för med att sätta in ny ventilation.
I mitt hus där det både isolerats och bytts fönster kan jag konstatera att det som de INTE har pillat med är det som funkar allra bäst. Så överväg att ändra så lite som det bara går. Folk i gamla hus som har tex bergvärme betalar oftast inte några astronomiska summor i värme. Och som sagt, ventilation, varmvatten kommer du aldrig runt och det står för en stor del. Det som går ut genom grunden påverkas inte heller. Till vinden kan man isolera rimligt. Kvar för fönster och väggar är en ganska liten del av hela kakan och det brukar kosta väldigt mycket att ändra fönster och fasad och oftast så slutar det med att huset ser ut som skit och riskerar fuktskador. Så tänk verkligen två gånger innan du börjar bygga, speciellt om du inte bott i huset innan och vet om det i realiteten verkligen ÄR ett problem.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Har blivit föreslagen att sätta in hampaisolering mellan reglarna och sen sätta en asfaltsboard utanpå och på det, därefter sätta 12mm plywood/spikläkt och slutligen en liggande träpanel. Låter detta vettigt med tanke på förutsättningarna?
Om det är ett timmerhus är första skedet att dreva springorna med lin. Sedan skulle jag antingen skåla(regla) på utsidan med 50mm och isolera med 50mm av någon sorts hygroskopisk isolering och spika asfaboard utanpå det .........eller så skulle jag bara spika 30mm porös träfiberbaserad vindskyddsskiva typ Runkoleijona direkt på timret.
Vilken lösning man väljer beror på hur långa utskiftena är på taket. Det är dyrt att bygga om raket för att få längre utsskiften så ibland kan det faktiskt löna sig att acceptera aningen större värmeförluster genom väggarna för att spara in en takomläggning.
Bra tvåglasfönster isolerar alldeles tillräckligt bra.
Såga inte upp större fönsteröppningar i ett timmerhus. Då försvinner svärden och dymlingarna som håller styr på timret och efter en tid kan det gå så som ett hus jag renoverade stommen på åt en kund. På halva husets längd bars hela övre delen av huset av fönsterkarmarna och någon plankstump som var insatt stående vid sidan av karmarna. Någon hade förstprat fönsteröppningarna med resultatet att timmerväggarna hade bulnat och stockar hade vridit sig ur väggen så det fanns ingen bärighet kvar. Det var mycket arbete att lyfta i fönsteröppningarna och timra om med delvis nytt timmer mellan fönstren.
Vilken lösning man väljer beror på hur långa utskiftena är på taket. Det är dyrt att bygga om raket för att få längre utsskiften så ibland kan det faktiskt löna sig att acceptera aningen större värmeförluster genom väggarna för att spara in en takomläggning.
Bra tvåglasfönster isolerar alldeles tillräckligt bra.
Såga inte upp större fönsteröppningar i ett timmerhus. Då försvinner svärden och dymlingarna som håller styr på timret och efter en tid kan det gå så som ett hus jag renoverade stommen på åt en kund. På halva husets längd bars hela övre delen av huset av fönsterkarmarna och någon plankstump som var insatt stående vid sidan av karmarna. Någon hade förstprat fönsteröppningarna med resultatet att timmerväggarna hade bulnat och stockar hade vridit sig ur väggen så det fanns ingen bärighet kvar. Det var mycket arbete att lyfta i fönsteröppningarna och timra om med delvis nytt timmer mellan fönstren.
Anser ni det vara bäst att bara sätta på vindpapp, spikläkt och sen ytterpanel och därmed lämna ett tomrum på 10cm? Funderar på om det kan skada att annars fylla ut det utrymme som finns med glasull. Även om det anses vara ett litet tillägg, så bör det ha en förhållandevis stor effekt på värmeförlustenJ JohanLun skrev:Generellt bör man fundera på både utseende och ekonomi innan man tillägsisolerar och byter fönster.
Om du redan köpt men inte monterat fönster, har du originalfönstren från byggåret kvar, se till att skänk/sälj dem till nån som behöver - de har troligen (även om de kan se flagiga ut) ett långt liv kvar (längre än de du nu köpt). Många letar gamla fönster. Helst med karmar, så du inte sågar sönder dem utan istället kapar spikarna och tar ut dem hela. Att kasta eller ha som "växthus" är slöseri på dessa gamla fösnter som var av förstklassig kvalitet.
Om man tilläggsisolerar inifrån kan man köra 45mm och tex trä eller lin, sen en difusionspapp, då kan man även dra el i väggarna. Tjockare än så rekomenderas inte. Isolerar man utifrån gäller ju att man kan få till att fukt inte går igenom de gamla väggarna och kondenserar mitt i väggen. Ofta blir det heller inte så snyggt utifrån.
Håller med tidigare i tråden som säger att i väggar är vindtätt det viktigaste.
Vi har isolering upp till vinden och inga fuktproblem. Men man ska nog även här inte ta till för tjock isolering. Det gäller nog att inte ändra för mycket, men gamla hus har ofta isolering sjunkit och det finns hålrum där det blåser kallt. Att återställa bör aldrig vara fel.
Nu är jag sen till festen men har skrivit två utförliga inlägg i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/svart-papp-pa-insidan-av-yttervaegg.398325/#post-3970573
Där har du lite råd.
Som andra skrivit är det förmodligen så, att det är kallt för att det drar, och att hitta och täta drag är det första du ska göra. Runt fönsterkarmar och där golv möter vägg är de första ställena du ska leta på, de är typiska bovar. I andra hand där tak möter vägg. Det spelar ingen roll hur mycket isolering du har om det blåser kallt rakt in. Lyssna på användaren heimlaga, han kan sina gamla trähus.
Mitt hus med plankstomme från 1929 tilläggsisolerade man utvändigt på 70-talet, stående reglar, glassull mellan, sedan liggande reglar med glasull mellan, sedan vindpapp, sedan stående ytterpanel. Jag verkar vara en av de som har tur, för än så länge verkar allt friskt och fint. Hade jag gjort det själv idag hade jag gjort det likadant men använt någon naturisolering.
Att hitta drag: gå runt och känn med handen/handryggen. Funkar inte så bra så här mitt i smällvarma sommaren, men när det blir tydlig tempskillnad inne och ute går det bättre. Ett levande ljus som någon skrev är också bra, bara att kolla där flamman fladdrar. Man kan också skaffa en IR-termometer (jag köpte en Bosch för 500 spänn på Jula och är mycket nöjd), den skiftar färg från grönt ljus till blått när du kommer in i ett kallare område.
Lindrev är din bästa vän, det är alltid en god idé att ha en rulle hemma när man bor i ett gammalt hus för man hittar alltid någon till liten springa där det drar. Helt fenomenalt på att täta i ojämna och svåråtkomliga springor. Jag brukar knö in det med en smal, hård spackel.
Där har du lite råd.
Som andra skrivit är det förmodligen så, att det är kallt för att det drar, och att hitta och täta drag är det första du ska göra. Runt fönsterkarmar och där golv möter vägg är de första ställena du ska leta på, de är typiska bovar. I andra hand där tak möter vägg. Det spelar ingen roll hur mycket isolering du har om det blåser kallt rakt in. Lyssna på användaren heimlaga, han kan sina gamla trähus.
Mitt hus med plankstomme från 1929 tilläggsisolerade man utvändigt på 70-talet, stående reglar, glassull mellan, sedan liggande reglar med glasull mellan, sedan vindpapp, sedan stående ytterpanel. Jag verkar vara en av de som har tur, för än så länge verkar allt friskt och fint. Hade jag gjort det själv idag hade jag gjort det likadant men använt någon naturisolering.
Att hitta drag: gå runt och känn med handen/handryggen. Funkar inte så bra så här mitt i smällvarma sommaren, men när det blir tydlig tempskillnad inne och ute går det bättre. Ett levande ljus som någon skrev är också bra, bara att kolla där flamman fladdrar. Man kan också skaffa en IR-termometer (jag köpte en Bosch för 500 spänn på Jula och är mycket nöjd), den skiftar färg från grönt ljus till blått när du kommer in i ett kallare område.
Lindrev är din bästa vän, det är alltid en god idé att ha en rulle hemma när man bor i ett gammalt hus för man hittar alltid någon till liten springa där det drar. Helt fenomenalt på att täta i ojämna och svåråtkomliga springor. Jag brukar knö in det med en smal, hård spackel.
Produkter som diskuteras i tråden