Vi har en gräsklippare med briggs and stratton-motor och den är nog snart 20 år gammal. Har funkat klockrent, men nu har motorn fått för sig att rusa. Den håller konstant högt varv och väsnas som bara sjutton. Någon som har några idéer vad som kan vara felet?

Per
 
Det sitter en varvtalsregulator i form av en flärp efter kylfläkten. Kolla om den har fastnat.
 
'Flärpen' är den del som är benämnd 'Governor vane' i bilden. Ta bort kåpan över svänghjulet och kolla att det inte är en massa skit där, att flärpen rör sig lätt och att länkaget till förgasaren verkar funka...

Närbild av en gammal motor med etiketter "Flywheel", "Spark Lead", "Magneto" och "Governor Vane".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter dock även som att nån fjäder gått av så inte manövreringen fungerar. Brukar vara en mängd olika fjädrar som balanserar åt olika håll för att hålla gasspjället i balans ihop med regleringen.
 
Flärpen rör sig lätt och de två fjädrarna ser ut att sitta där de ska.
 
A
när klipparen går spraja lite rostolja runt förgasaren.

inte in i luftgången utan runt fästen mm.
märker du då att motorn går ner i varv så finns det tjuvluft..

Annars så skulle jag kolla lite på reglage.

sedan vilken briggs motor talar vi om?
flottör förgasare eller med förgasaren ovanpå tanken?
 
Maskintok skrev:
när klipparen går spraja lite rostolja runt förgasaren.

inte in i luftgången utan runt fästen mm.
märker du då att motorn går ner i varv så finns det tjuvluft..

Annars så skulle jag kolla lite på reglage.

sedan vilken briggs motor talar vi om?
flottör förgasare eller med förgasaren ovanpå tanken?
Förgasaren ovanpå tanken. En sån där med en liten röd blåsa för att pumpa i bensin när man startar.
 
A
H HiScore skrev:
Förgasaren ovanpå tanken. En sån där med en liten röd blåsa för att pumpa i bensin när man startar.
Jajemän en sprint motor..
Då ska det vara minst 2 fjädrar..
Om du tar lite bilder på hur det ser ut under luftfiltret och hållaren så ska jag också fixa bilder... Men kolla så att spjället ligger rätt.. Och inte fastnar öppet..
 
Maskintok skrev:
Jajemän en sprint motor..
Då ska det vara minst 2 fjädrar..
Om du tar lite bilder på hur det ser ut under luftfiltret och hållaren så ska jag också fixa bilder... Men kolla så att spjället ligger rätt.. Och inte fastnar öppet..
Nu blev det lite spännande. Spjället? Vilket spjäll?
Fixar bilder när frun har väsnats klart med klipparen. :)
 
Maskintok skrev:
Jajemän en sprint motor..
Då ska det vara minst 2 fjädrar..
Om du tar lite bilder på hur det ser ut under luftfiltret och hållaren så ska jag också fixa bilder... Men kolla så att spjället ligger rätt.. Och inte fastnar öppet..
Governor.JPG
Norpade en bild på näten. En sån är det och det är just två sådana fjädrar det finns.
 
  • Gilla
Lovoarn
  • Laddar…
I vilket läge är spjället inne i förgasaren innan du startar motorn och när den går?
 
A
H HiScore skrev:
[bild]
Norpade en bild på näten. En sån är det och det är just två sådana fjädrar det finns.
Kolla så att det verkligen inte är fel på haken som går ner i axeln som går in till Svänghjulet.. Där brukar det haka upp sig..
 
A
annars så skulle jag blåsa på med rostspray runt förgasarfoten...
 
A
H HiScore skrev:
Nu blev det lite spännande. Spjället? Vilket spjäll?
Fixar bilder när frun har väsnats klart med klipparen. :)
Det svarta du har på förgasaren på din bild..
Där fjädrarna sitter..
Är de för sträckta så gasar motorn på.
Är de för lösa vantrar den i gången..
 
Närbild på en öppen gasreglage mekanism med fjädrar på en gräsklippares motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut med fjädrar och allt.
Ser ut som att spjället är fullt öppet när den går. Om jag petar spjället åt det håll man kan från det läget sjunker varvtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.