halper halper skrev:
Fast just om det är blött kanske det underlättar att bara klippa en centimeter snarare än en decimeter. Släng in klippning i kalendern varje dag! :)

När man säger att det inte är bra att klippa mycket på en gång, vad menar man egentligen då? Vilken typ av skador, problem och följder leder det till?
Gräset blir stressat och tar ett par veckor för sig att återämta sig. Under tiden ser det risigt ut. Tumregeln är inte mer än 1/3 av gräsets längd.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Hur är med att klippa gräs vid regn ? Är de negativt för gräset? Eller bara för en själv för att man bli blött ? :)
Inga problem med gräset men marken kan vara mjuk och du kanske gör spår med gräsklipparen. Sen blir man blöt också.
 
  • Gilla
Hegge_ och 1 till
  • Laddar…
Q
Vilken gräsgödsel har du använt?
 
Min matta fick också hybris och såg ut som din efter en vecka. 3,5 hk klippare orkade inte med utan man fick köra lite på bakhjulen första vändan. Gödsel jag hade på var en liten skvätt med substral gräsmattegödsel sedan dunkade jag på ordentligt med grangårdens Yara mila 11-5-18, även lite kalk slank med just för att bli av med lite slattar som låg i påsarna.
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
Vilken gräsgödsel har du använt?
Q Adde byggahus skrev:
Vilken gräsgödsel har du använt?
Jag gödslade 2 gånger, och har för mig att jag först körde Stroller 1 Mossa. Det var nog i mars/april. Och att sen planen var att följa upp med Stroller 2 Gräs, men att den var slut, så att det blev Algomin Grönare Gräsmatta istället. Gissar att dessa märken är snarlika/gör samma sak undefär lika bra.

Jag hade mycket både mossa och ogräs innan - ingen mossa kvar, och inte så mycket ogräs heller!
 
  • Gilla
  • Haha
Freniño och 4 till
  • Laddar…
Q
L Lillekitte skrev:
Jag gödslade 2 gånger, och har för mig att jag först körde Stroller 1 Mossa. Det var nog i mars/april. Och att sen planen var att följa upp med Stroller 2 Gräs, men att den var slut, så att det blev Algomin Grönare Gräsmatta istället. Gissar att dessa märken är snarlika/gör samma sak undefär lika bra.

Jag hade mycket både mossa och ogräs innan - ingen mossa kvar, och inte så mycket ogräs heller!
Även jag la på stroller 1 i april och ska inom ett par veckor köra med stroller2.
När jag skulle gödsla med stroller1 missade jag att ställa om till mindre kornstorlek på spridaren, det kom för mycket på en gång och gardena spridare orkade inte fördela så brett som den skulle. Så nu har jag en "grön orm" som slingrar sig över hela trädgården , men också bevis på att stroller1 gör sitt jobb .
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Sorry för trådstöld, men funderar precis på det där med intervaller mellan gödslingarna på våren. La på NPKYaramila/Granngården för typ 3 veckor sen i samband med några dagars regnande. Fick fin fart, men funderar på om man ska dra en omgång till, och isåfall hur länge bör det vara emellan gångerna?
 
  • Gilla
Solcellshuset
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Sorry för trådstöld, men funderar precis på det där med intervaller mellan gödslingarna på våren. La på NPKYaramila/Granngården för typ 3 veckor sen i samband med några dagars regnande. Fick fin fart, men funderar på om man ska dra en omgång till, och isåfall hur länge bör det vara emellan gångerna?
Beror väl på hur mycket du ger. Om det var en normal dos kan du nog vänta en månad i alla fall. Bäst är förstås lite och ofta, men det blir bökigt att gödsla varje vecka :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har lite för stor gräsmatta för att härja med egen vattning i samband med gödsling, så jag är rätt mån om att tima in när det regnar... men bra, då bör jag kunna köra ut en vända till om nån vecka eller två då ju - ska bara kolla kalendern när det var jag gödslade sist...
 
Ja, jag kan inte heller vattna så det måste vara i samband med regn. Siktar på mitten av juni ± några dagar för nästa omgång. Missar jag det så kommer ju sedan midsommar med 100-procentig regngaranti :p
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
engs
Algomin ska man väl kunna dra ut oavsett väderlek? Betydligt dyrare än Yara's men ett alternativ.
 
halper halper skrev:
Beror väl på hur mycket du ger. Om det var en normal dos kan du nog vänta en månad i alla fall. Bäst är förstås lite och ofta, men det blir bökigt att gödsla varje vecka :D
Typ 1kg kväve per 100kvm och säsong brukar vara rimligt. Lite och ofta är såklart bäst (y)
 
Avskyr att klippa och här växer det som helvete också. 6 år med multiclip har gjort att gräsmattan är frodig och självgödslad. Min Stiga 47 orkar inte ibland igenom det. klipper en gång i veckan, mera än så vägrar jag! 1500m2 har vi.

jmTYr0lh.jpg
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Är väl bara att klippa på lägsta höjd med uppsamlare då? Till slut tar ju näringen slut.
 
Finns inte nån uppsamlare ens att köpa som tillbehör till min gräsklippare. Och nån ny köper jag inte. nästa maskin ska va en robot så jag sparar till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.