Ska fälla in en 6meter lång balk i en bärande vägg/avlastningsvägg och undrar om ngn skulle kunna ge tips på dimensioner, och på balk-alternativ så som hea ipe limträ. Balken blir liggande under bjälklaget och ska in fällas in. Väggen är uppbyggd med reglar enligt beskrivningen på dokumenten från byggnation (mellanväggar består av 45x45 med 2 lager gips) inte fått tillgång till huset än och tror inte tjockleken på väggen spelar ngn roll i denna frågan. Utan bifogar en sektionsritning och en planritning på huset. Huset är 8 meter brett men själva spännvidden är väl bara 5 meter då stöttor och hanbjälke finns. Dimension på takstolarna är 2 tum 7 enligt beskrivning (170mm) att tillägga är att på övervåningen är de just nu ett enklare mindre badrum med dusch mot kattvinden ca 1,8 meter ut
 
  • Planritning av en nedervåning med markerad position för en 6 meter lång balk i en vägg mellan hall och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus som visar en 5 meter lång balk inuti en väggstruktur med måttangivelser och takstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är målet öppen planlösning eller vad? Är väggarna bärande överhuvudtaget?
En så lång balk som ska bära nåt ovanför blir inte liten om den inte får nå upplag på mitten eller nåt..
 
S Stefan1972 skrev:
Är målet öppen planlösning eller vad? Är väggarna bärande överhuvudtaget?
En så lång balk som ska bära nåt ovanför blir inte liten om den inte får nå upplag på mitten eller nåt..
planen är som du säger att göra en öppen planlösning, ja hjärteväggen har en nedgjuten syll så den har ju någon funktion. Vi kan tänka oss att bygga ner 30 cm typ och få en valvkänsla av de. De blir 2 stolpar
 
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/tips-rad/berakna/dimensionering

Här finns länk till dimensioneringsprogram, du väljer typ av åtgärd i ditt fall öppning av innervägg. Typ av hus och dimensioner/utförandet(typ av tak osv.) av huset. Därefter huset mått. Då får du en lista av limträbalkar som klarar belastningen utifrån den data du matat in.
 
Med tanke på att ni endast kan tänka er att bygga ned 30cm så tror jag inte på limträ. Iaf inte om öppningen skall vara 5-6m Då krävs nog ytterligare pelare.
 
Min spontana kommentar är att ni har köpt fel hus. Jag har svårt att se hur er tänkta uppöppning ska kunna bli bra med tanke på hur planlösningen i övrigt ser ut med entré, trapphus, WC i ena ändan och bad och tvätt i den andra. En 6 m lång balk är problematisk oberoende av materialval. Bottenplattan är inte dimensionerad för de pelarlaster som kommer att bli aktuella. Ni kommer att få bila upp och förstärka grunden. Vill ni ändå veta vilken typ av dimensioner som det kan röra sig om behöver man veta snözon och en tydligare måttsättning.
 
J justusandersson skrev:
Min spontana kommentar är att ni har köpt fel hus. Jag har svårt att se hur er tänkta uppöppning ska kunna bli bra med tanke på hur planlösningen i övrigt ser ut med entré, trapphus, WC i ena ändan och bad och tvätt i den andra. En 6 m lång balk är problematisk oberoende av materialval. Bottenplattan är inte dimensionerad för de pelarlaster som kommer att bli aktuella. Ni kommer att få bila upp och förstärka grunden. Vill ni ändå veta vilken typ av dimensioner som det kan röra sig om behöver man veta snözon och en tydligare måttsättning.
Köper de du säger. Men i med att de är en hjärtvägg av modell ganska klen. Så finns de en nergjuten tryckt syll 12 cm under ovankant golv. Plattan står på dräneringsmackadam, sen är de 10cm gjuten armerad platta. 10cm cellplast och 5 cm gjuten betongplatta på de. Men just där hjärteväggen står har du ju ingen cellplast utan ren betong. Klart jag kan gjuta till en typ av vot, då armera och gjuta till golvnivå. Syllarna ska i för övrigt bytas i hela huset. Har även en bekant på samma område som precis satte in en balk på exakt samma ställe. Där ringde jag byggfirman och frågade hur dom hade gjort kring underlaget, dom sa att dom ställde stolpar direkt på den första gjutna betongen, tror han använde sig av en hea 220. Skulle gissa på de.
 
HEA 220 är garanterat i klenaste laget. Ska den vila på två pelare så blir varje pelarlast kring 50 kN, dvs 5 ton. Det kräver definitivt voter. Lita aldrig på byggfirmor, de har ofta inte den kompetens som krävs.
 
D Daniel Johansson1 skrev:
Köper de du säger. Men i med att de är en hjärtvägg av modell ganska klen. Så finns de en nergjuten tryckt syll 12 cm under ovankant golv. Plattan står på dräneringsmackadam, sen är de 10cm gjuten armerad platta. 10cm cellplast och 5 cm gjuten betongplatta på de. Men just där hjärteväggen står har du ju ingen cellplast utan ren betong. Klart jag kan gjuta till en typ av vot, då armera och gjuta till golvnivå. Syllarna ska i för övrigt bytas i hela huset. Har även en bekant på samma område som precis satte in en balk på exakt samma ställe. Där ringde jag byggfirman och frågade hur dom hade gjort kring underlaget, dom sa att dom ställde stolpar direkt på den första gjutna betongen, tror han använde sig av en hea 220. Skulle gissa på de.
Inget är omöjligt. Handlar mer om pris tid och att ta höjd för/räkna med att det inte kanske blir exakt så som man planerat i ett äldre hus. Men jag tror inte du kommer kunna ha 5-6m lång avväxling i trä mellan två stolpar med dimension 300mm på balken. När jag leker med beräkningsverktyget landar jag isf. på runt 115X630 GL30c limträ.
 
S STORlis skrev:
Inget är omöjligt. Handlar mer om pris tid och att ta höjd för/räkna med att det inte kanske blir exakt så som man planerat i ett äldre hus. Men jag tror inte du kommer kunna ha 5-6m lång avväxling i trä mellan två stolpar med dimension 300mm på balken. När jag leker med beräkningsverktyget landar jag isf. på runt
115X630 GL30c limträ.
Budget finns. Men frågan i sig är att då utesluta limträ och hellre leta upp en ipe balk som klarar detta. Så smalheten på balken känns viktigare än höjden. I med att de ska se ut som ett väggvalv. Men va tror du om att ställa stålstolpar direkt på 1a gjutningen eller ska man gjuta upp och armera? Och vilken balk tror du skulle funka?
 
J justusandersson skrev:
HEA 220 är garanterat i klenaste laget. Ska den vila på två pelare så blir varje pelarlast kring 50 kN, dvs 5 ton. Det kräver definitivt voter. Lita aldrig på byggfirmor, de har ofta inte den kompetens som krävs.
Ok så att armera och gjuta upp till golvnivå just där pelarna ska stå är ett måste då?
 
Du kan garanterat få ned dimensionen med IPE balk. Konstruktionsmässigt vågar jag inte uttala mig, är lekman och inte ingenjör. Har själv bara gjort mindre projekt hemma med reglar i större dimension och limträbalk vid enskilt tillfälle.
 
  • Gilla
Daniel Johansson1
  • Laddar…
Den lägsta limträbalk som kan ersätta en HEA 220 är 215x405, och då har jag inte sagt att HEA 220 är tillräcklig. Ska du använda en IPE balk så är IPE 270 motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.