Anna-B
Hej!
Sliter mitt hår gällande kombination induktionshäll + 20 mm bänkskiva + ugn (i IKEA-stommar). Kan ev. tänka mig 30 mm bänkskiva, men helst inte.

Jag vill verkligen försöka undvika en list mellan bänkskivan och ugnen, dvs: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-...ugn-med-lada-vit-lerhyttan-ljusgra-s59269708/
Vill inte heller ha en list mellan stommarna och bänkskivan för att på så sätt höja den.

Finns det någon ugn som är ”nersänkt” (d.v.s. lägre/mindre inuti än 570 mm), men har en front som är 595 mm hög?

Hällen jag egentligen vill ha är 51 mm hög, men jag hittar induktionshällar som är 44 mm höga (d.v.s. 24 mm under bänkskivan). Men de minsta ugnar jag hittar är 570 mm höga (med front 595 mm).
Då blir ju resultatet 1 mm luftspalt (långt ifrån det rekommenderade 20 mm). Skulle jag ta en 30 mm-bänkskiva kommer jag upp till 11 mm (fortfarande för lite). Även om jag sänker ugnen 5 mm (med luft mellan ugnsfronten och bänkskivan) så kommer jag inte upp till 20 mm..

Alla kreativa lösningar och tips tas tacksamt emot! :ok:
 
Hej,vad blev lösningen?
Står inför ungefär samma problem.
 
ClaesLothman ClaesLothman skrev:
Hej,vad blev lösningen?
Står inför ungefär samma problem.
Min spontana tanke är att montera skåpen på normalhöjd och bygga på dom med den höjd som behövs. Arbetsytan vill du ha på (eller nära) standardhöjd oavsett tjocklek på bänkskivan och då får du den luftspalt du behöver.
 
Jag bumpar upp denna tråd för att jag står inför precis samma problem.

Är det någon som löst att ha ugn under spis i kombination med 20mm bänkskiva utan att behöva köra ikeas 100mm passbit?
 
Ikeas stommar är väldigt höga redan från start så är inte alla i familjen 2 meter långa känns det som dålig ide att bygga på med en list uppe på stommarna. Det går (i teorin) att göra egna hål i stommen och montera ugnen lägre. Men då får man såga i fronter etc. och det linjerar dåligt med lådor etc. Men jag rekommenderar att köra passbit ändå .. det gjorde vi. Linjerar då med lådor. Svårt att äta kakan och ha den kvar. Ibland får man bita i det sura äpplet.
 
Anna-B
Hej!
Några år sen jag startade denna tråd, men för mig blev lösningen till sist att lägga en utsågad täcksida (13 mm) mellan stommarna och bänkskivan (på 20 mm). Blev faktiskt väldigt snyggt, men ja - lite meckigt.

Nu har jag dock sålt den lägenheten och precis fått tillträde till min nya lägenhet. Inbillade mig att något skulle ha hänt sen 2020, men efter x timmars googlande (och kontakt med Tretti, Elon och 5-6 olika vitvarumärken) nu under vintern har jag gett upp och insett att det får bli en 30 mm-skiva denna gång för enkelhetens skull.

(Jag planerar att beställa bänkskiva till nya lägenheten nästa vecka, så skulle någon ramla över någon mirakulös kombination av ugn + häll som funkar så är jag alltså - fortfarande - intresserad! 😅)
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.