Hej,

Är i renoveringstagen och har planer på att köpa spis, fläktkåpa och diskmaskin från italienska Lofra. En tanke är om det kan vara lönt att försöka beställa dessa direkt från Italien. Någon som själv gjort det eller har en aning om vart man vänder sig ( återförsälj eller direkt till Lofra.. ) ?
 
Jones80 Jones80 skrev:
Hej,

Är i renoveringstagen och har planer på att köpa spis, fläktkåpa och diskmaskin från italienska Lofra. En tanke är om det kan vara lönt att försöka beställa dessa direkt från Italien. Någon som själv gjort det eller har en aning om vart man vänder sig ( återförsälj eller direkt till Lofra.. ) ?
Hej, ser att du inte fått svar i detta forum men jag är nyfiken på hur du/ni gjorde? Jag är i samma val och kval.

MyRangeCooker har ett paket för 46.995SEK (ord 53.485 SEK). Kollar jag ex. från Tyskland hamnar jag på ca 3700€ + frakt. Och med dagens Eurokurs blir det runt 40.000SEK plus frakt. Det blir då rätt liten skillnad i pris...

Vore tacksam för dina/era åsikter om andra möjligheter att köpa från ex. Lofra direkt?
 
R Rydelius skrev:
Hej, ser att du inte fått svar i detta forum men jag är nyfiken på hur du/ni gjorde? Jag är i samma val och kval.

MyRangeCooker har ett paket för 46.995SEK (ord 53.485 SEK). Kollar jag ex. från Tyskland hamnar jag på ca 3700€ + frakt. Och med dagens Eurokurs blir det runt 40.000SEK plus frakt. Det blir då rätt liten skillnad i pris...

Vore tacksam för dina/era åsikter om andra möjligheter att köpa från ex. Lofra direkt?
Tjena, ja det var inte mycket till respons på det här inlägget. Beställde till slut spispaketet + en combi ugn från min lokala ELON butik i Stockholm. Egentligen har ELON inte Lofra i sitt sortiment men just denna butik har någon deal med agenten i Sverige ( MyRangeCooker ) så jag fick paketet för 44.995:- och combiugnen för 12.995:-. Då bjöd de på kolfilter till fläkten ( 600-700 )+ gratis frakt ( 600-700:- ) så jag fick i slutändan en schysst deal.

Mina hantverkare råkade paja hällen vid monteringen så jag var tvungen att kontakta MyRangeCooker för att beställa reservdelar. Det jag kan säga är att företaget är ytterst kompetent och trevliga att ha att göra med. Köper man från de så kan man vara trygg i att det hanteras schysst och proffsigt om något skulle hända.

Om du bor i Stockholm så rek jag att du besöker ELON butiken på Sveavägen. Säg att du är intresserad av Lofra och önskar få en offert. Inte helt omöjligt att de kan ge lite rabatt, som i mitt fall.
 
Jones80 Jones80 skrev:
Tjena, ja det var inte mycket till respons på det här inlägget. Beställde till slut spispaketet + en combi ugn från min lokala ELON butik i Stockholm. Egentligen har ELON inte Lofra i sitt sortiment men just denna butik har någon deal med agenten i Sverige ( MyRangeCooker ) så jag fick paketet för 44.995:- och combiugnen för 12.995:-. Då bjöd de på kolfilter till fläkten ( 600-700 )+ gratis frakt ( 600-700:- ) så jag fick i slutändan en schysst deal.

Mina hantverkare råkade paja hällen vid monteringen så jag var tvungen att kontakta MyRangeCooker för att beställa reservdelar. Det jag kan säga är att företaget är ytterst kompetent och trevliga att ha att göra med. Köper man från de så kan man vara trygg i att det hanteras schysst och proffsigt om något skulle hända.

Om du bor i Stockholm så rek jag att du besöker ELON butiken på Sveavägen. Säg att du är intresserad av Lofra och önskar få en offert. Inte helt omöjligt att de kan ge lite rabatt, som i mitt fall.
Hej, tack för informationen.

Då ska jag göra så, trist att hantverkarna hade otur.

Men skönt att veta att hjälpen finns från MyRangeCooker.

Hur upplever du fläkten, flera beskriver att motorn låter en hel del? Visst ljud blir det såklart men upplever du den mer högljud än "normalt"?

Jocke
 
R Rydelius skrev:
Hej, tack för informationen.

Då ska jag göra så, trist att hantverkarna hade otur.

Men skönt att veta att hjälpen finns från MyRangeCooker.

Hur upplever du fläkten, flera beskriver att motorn låter en hel del? Visst ljud blir det såklart men upplever du den mer högljud än "normalt"?

Jocke
Fläkten ja. Hade själv läst en del om folk som kommenterat ljudet, innan jag handlade. Den låter absolut, och utan att ha koll på hur många db eller hur andra high end fläktar låter i jämförelse, så är den förmodligen inte tystast i klassen. Personligen trodde jag att det skulle vara värre. Är rätt känslig och petig, men jag tycker att ljudet är inom ramarna för vad som är okej.

Det finns tre olika fläktnivåer att köra den på, och kan man undvika nivå tre ( mest sug, men också den mest högljudda ) så överlever man nog. Personligen har jag mer svårt för andra vitvaror som t.ex kylskåp och frys som står och brummar var och varannan timme för att de ska avfrosta etc. Suget på Lofra fläkten är riktigt bra på nivå 1 och 2. Har aldrig behövt vrida upp på högsta för att få önskad effekt.

/ Jones
 
Rekommender inte Lofra.

Vi köpte ett paket med diskmaskin, fläkt, imbyggnadsugn och kombi ugn/micro.

Lofra säljer in sig som ett premium märke och det första vi upptäckte när vi skulle sätta in diskmaskin var att måtten inte samsvarade med sprängskiss tillhandahållen ifrån myrangecooker, det resulterade i att vi fick modifiera köket för att den skulle passa. Efter en intern undersökning visade det sig att alla diskmaskiner hade fel mått jämfört med sprängskissen.

Vi blev erbjudna en kompensation pga detta i form av en produkt.

Lite senare skulle vi göra pizza i ugnen (Dolce vita 60 cm inbyggnads ugn).

Enligt myrangecooker skulle max tempu vara 280 grader, enligt Lofras hemsida 270 grader. Den ugn vi fick levererad hade en max temp på 245 grader. Efter vi frågade visade det sig att Lofta än en gång hade fel information på sin hemsida och information gett till återförsäljare.

Att en "premium" märke har dessa fel tyder det på en bristande kontroll och vi blev då oroliga för kvalitén på de varor vi köpt och efterfrågade förlängd garanti ifrån 1 år till 3 år som kompensation för att vi inte fått en produkt som samsvar med information gett vid köp tillfället. Det var något vi inte kunde få då man bedömde risken för att eventuella kostnader övergår avansen på produkten var för stor. Detta är ytterligare ett tecken på att kvaliteten inte håller.

Lofra gör snygga produkter, kundtjänst har varit bra även om vi inte är nöjda med köpet.

Med fasit i hand så hade vi inte köpt Lofra igen utan satsat på ett välkänt kvalitetsmärke istället.
 
Lofras produkter har rakt igenom dålig kvalitet. Har köpt spis, kyl och diskmaskin. Samtliga produkter har krävt reperation/gått sönder inom 5 år.

Det finns säkert en anledning att dessa produkter har sämst garantier på marknaden (1år) Kundbemötandet har efter att problemen anmälts varit under all kritik. Återkopplingen bristfällig. Jag har även lyft frågan kring om de vill ta något ansvar för att jag ev. haft osedvanlig otur med 3 olika ”måndagsexemplar”. Men varken producent eller återförsäljare vill ta något ansvar eller för den delen hitta en hjälpande väg framåt med att dela på kostnaden. Utan hänvisar enkom till sin 1–åriga garanti.

Återförsäljaren erbjöd sig efter flera veckors förhalande att erbjuda 5% rabatt om jag vilja köpa en ny kyl/frys av dem.

Köp ej dessa produkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.