Hej! Vi flyttar snart in i vår nya bostadsrätt och vill riva en vägg! När vi kollade på lägenheten gjorde mäklaren även en alternativ planritning och precis som i den vill vi ta bort samma vägg! Den väggen är även ihålig när man knackar på den! När det gäller den alternativa planlösningen, måste man ha haft där en sakkunnig för att få göra en alternativ planlösning eller får man göra en sådan ändå? För nu när vi hörde av oss till föreningen angående väggen sa dem att vi behövde ha dit en sakkunnig/konstruktör och ta ut ritningarna! Försökte söka om alternativa planlösningar är godkända, alltså om dem behövt ha dit en sakkunnig för att ens få göra en alt planlösning eller inte men utan klarhet tyvärr! Så därför jag vänder mig till er om hjälp. Behöver jag ta dit en sakkunnig om fastighetsbyrån redan gjort en alt planlösning på samma sak som vi vill göra? Mvh Michelle
 
Mäklaren har bara gjort ett förslag utifrån sin "fantasi". Det säger noll om genomförbarhet. Ni behöver ta fram ritningar på lägenheten och byggnaden för att kunna avgöra, troligen via en byggnadsingenjör/-konstruktör, om väggen kan tas bort. Om väggen är bärande måste ni få föreningens tillstånd samt göra en bygganmälan till stadsbyggnadskontoret.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja okej tack! Vi har fått tillgång till ritningarna nu och just den väggen vi vill riva är inte bärande ser man på ritningarna! Räcker det med att visa den ritningen till föreningen då? (För det är en ritning uppifrån där dem bärande väggarna är markerade)!
 
Lägg ut ritningen här så kanske du kan få ett omdöme av de kunniga på forumet.
 
Här är grundritningen! Vår lägenhet var två stycken lägenheter förr och sen slog dem ut den väggen som skrev inte finns kvar! Så just nu är det två valv/dörröppningar utan dörr in till vardagsrummet! Önskan är då att ta bort väggen mellan kök och vardagsrum (röd markering) och om det är möjligt ta bort hela väggen (svart inringning)! Det framstår av ritningen att den inte är bärande men det viktiga styrelsen vill veta är att det inte påverkar bärigheten!
Mvh Michelle
 
  • Svartvit grundritning av lägenhet med markerade väggar; en röd för önskad rivning, en svart för befintlig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för dålig upplösning på ritningen för att man ska kunna använda den som underlag för en bedömning. Den ni har fått från det digitala arkivet har säkert högre upplösning.
 
Tyvärr har vi bara denna från mäklaren som hon mailade och jag sparade ner (inte screena)! Men denna kanske är bättre när den inte är inzoomad redan!
 
  • Ritning på en våningsplan för en byggnad, med ett specifikt område markerat med röd rektangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mycket men lite bättre. Huset är byggt 1938 och det ger en viss fingervisning. Ligger det på Otterhällan? Om den rödmarkerade väggen är en plankvägg av trä kan man utesluta den som bärande. Det kan krävas att du borrar i den för att se det, eftersom den kan vara putsad på båda sidor.
 
Ja det anses nog som Otterhällan ja! Exakt bor jag på Lasarettsgatan 7B! En byggare som är bekant och som kollade men inte vågade fastställa borrade ett hål och det är tegel i den väggen!
 
Då vet jag på ett ungefär vilket hus det är. Är det en halv- eller en helstensvägg? En halvstensvägg är ca 12 cm tjock förutom puts, en helstens ca 25 cm. En halvstensvägg är troligen inte bärande men man måste helst ha tag i en armeringsritning för att konstatera det. Det kan räcka med den ritning som du har i hög upplösning. Den finns garanterat i Stadsbyggnadskontorets arkiv. Ligg på.
 
Det är en halvstensvägg! Ja okej låter jättebra! Men så när jag isåfall fått den ritningen i bättre upplösning av dem, kan jag skicka den här igen då? För dem ville somsagt ha en sakkunnig/konstruktör som kunde intyga att den inte är bärande och inte påverkar husets bärighet! Är det något du kan sakställa med hjälp av den ritningen eller måste jag ta dit en på plats? Tack för all hjälp förresten, den uppskattas verkligen!
 
Via Byggahus kan du inte få något intyg på heder och samvete, om det är vad du behöver. Men du kan få reda på hur det hänger ihop. Om du kan jaga ifatt de ritningar som behövs.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja okej tänkte det! Dem behöver veta så att bärigheten inte påverkas och att det inte är en bärande vägg! Okej, tack! Vi väntar på ritningar från statsbyggnadskontoret så skickar jag dem så fort som möjligt!
 
Så nu har vi fått ritningarna! Det röda är alltså det vi vill ta bort!
 
  • Ritning av en bostadsplan med markerade områden i rött som representerar väggar som ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av en lägenhet med en del markerad i rött som planeras att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att dem inte räknade med en våning från början så denna stämmer då vi inte har en balkong!
 
  • Arkitektritning av en planlösning för en bostad utan balkong, innehåller kök, sovrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.