F fastighetsskötaren skrev:
Men det är väl självklart att ett fast pris är just det, ett fast pris! Däremot kan ju företagaren gardera sig i son offert med att skriva olika saker som då givetvis gäller. Men skriver man ett fast pris på rivning, material och arbete mm, så är det det som gäller även om det tillkommer problem.
Man kan lätt tro att det är så men det är inte så. Lämnar du fast pris på rivning får du nog kämpa ganska hårt för att få igenom en Äta. Lämnar du fast pris på återställandet av ett badrum INNAN rivning så har du alla möjligheter i värden att kräva betalt för det som är oförutsett. Man skulle också kunna skriva avviker från det Normala. Normalt är tex. Inte att jacka ur golvbjälkar så funktionen äventyras. Normalt är tex. Inte att ha ett bjälklag där reglarna sitter på 120 cc osv. Däremot om entreprenören upptäcker att du har 45x45 reglar i väggen cc 60 och vill ha mer betalt så blir det plötsligt tveksamt beroende på vad som är skrivet i kontraktet. Detta avviker inte från det normala. Det hade man kunnat förutse. Då får man snällt åtgärda väggen så den klarar dagens krav om man vill bygga enligt gällande branschregler.
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Jag skulle kollat med ARN..
Han kanske förekommer redan hos dem....
 
N Nisken skrev:
Antingen köper man på fast pris, med noggrann och låst spec. Eller på löpande räkning, men då är man byggledare själv och kollar allt tider, material m.m.

Många har inte tid och ork med vare sig en noggrann spec eller att övervaka. Då får man räkna med risken att bli blåst.
Det finns risker med båda sätten;
A) fast pris. Entreprenören måste noggrant räkna att de inte missar något. Följden blir att många plussar på för att täcka eventuella oförutsedda problem när man ”lyfter på locket” och saker som blir dyrare än tänkt.
B) löpande räkning. Man måste hålla koll. Materialåtgång måste granskas. Timmar hålla noggrann kontroll på. Men. Om det är ett seriöst bolag tror jag alltid att löpande är billigare i längden.
 
G Gornor Ulragh skrev:
Det finns risker med båda sätten;
A) fast pris. Entreprenören måste noggrant räkna att de inte missar något. Följden blir att många plussar på för att täcka eventuella oförutsedda problem när man ”lyfter på locket” och saker som blir dyrare än tänkt.
B) löpande räkning. Man måste hålla koll. Materialåtgång måste granskas. Timmar hålla noggrann kontroll på. Men. Om det är ett seriöst bolag tror jag alltid att löpande är billigare i längden.
En bra kravspecifikation undanröjer i princip behovet av att "hugga till" för ett fastprisåtagande - för att gardera sig mot allt man inte tänkt på. En bra kravspecifikation är bra för både säljaren och köparen.
 
B Boggi skrev:
En bra kravspecifikation undanröjer i princip behovet av att "hugga till" för ett fastprisåtagande - för att gardera sig mot allt man inte tänkt på. En bra kravspecifikation är bra för både säljaren och köparen.
Absolut. Det är jättebra. Dock finns det problem och förhållanden som inte går/är svåra att förutse. Ex renovering av gamla hus eller riskkonstruktioner. Detta kan ju förlöpa som på räls. Det kan också bli väldigt jobbigt.
Det går förstås att skriva en spec för det också men ex renovering av problem där konstruktionsproblem tillträder kan ju sticka iväg i timmar och kostnad något enormt. Det är ju svårt att i ett fast pris anbud räkna in det om det inte läggs som ex tillkommande arbete.
 
G Gornor Ulragh skrev:
Det finns risker med båda sätten;
A) fast pris. Entreprenören måste noggrant räkna att de inte missar något. Följden blir att många plussar på för att täcka eventuella oförutsedda problem när man ”lyfter på locket” och saker som blir dyrare än tänkt.
B) löpande räkning. Man måste hålla koll. Materialåtgång måste granskas. Timmar hålla noggrann kontroll på. Men. Om det är ett seriöst bolag tror jag alltid att löpande är billigare i längden.
Precis som du skriver så blir löpande arbeten det billigaste om du anlitar en seriös firma. Nu har just vi inte speciellt mycket löpande jobb längre men jag ser tydligt i projekten att vi tjänar mindre pengar på löpande jobb.
Nu är vi en byggfirma. Då är arbetarna oftast på plats absolut minst 1 dag, oftast mer. Då blir det svårt att ”lägga på tid”. Istället handlar det mer om att få arbetarna att arbetena och inte rulla tummarna. Pratar vi om tex. En Rörfirma så är det ofta många korta jobb på en dag. Att koppla in en köksblandare brukar ta Max 30 min effektiv arbetstid. Men att skicka en faktura på på minst 2 Tim måste en rörfirma göra för jobbet. Eller höja Timpriset kraftigt eller ha en första Timma som har en betydligt högre timpenningen än resterande timmar.

Men när det gäller privatpersoner brukar alla må bäst av ett fast pris. Firman slipper oroa sig för att någon långskiter och konsumenten slipper störa sig på samma sak.

Men precis som du skriver. Dyrare blir det. I de allra flesta fall.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Absolut. Det är jättebra. Dock finns det problem och förhållanden som inte går/är svåra att förutse. Ex renovering av gamla hus eller riskkonstruktioner. Detta kan ju förlöpa som på räls. Det kan också bli väldigt jobbigt.
Det går förstås att skriva en spec för det också men ex renovering av problem där konstruktionsproblem tillträder kan ju sticka iväg i timmar och kostnad något enormt. Det är ju svårt att i ett fast pris anbud räkna in det om det inte läggs som ex tillkommande arbete.
Det kan också gälla tex. Badrum. Där borde konsumenten ta rivningen på löpande räkning och sedan ta in offerter enligt en bra uppställd kravspec. Då slipper man obehagliga ÄTA kostnader. För vem kan förutse vad som behöver göras innan rivning i ett badrum?

Eftersom vi arbetar mycket med försökringsskador så har det blivit mycket badrum genom åren. Det är inte många badrum där det inte uppstår ÄTA kostnader. Nästan alltid är det något. Nu har de flesta försäkringsbolag lärt sig detta så därför brukar rivningen gå på löpande och sen lämnar man kalkyl på återställandet.
 
O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Men betala inte idioterna. Hur svårt kan det vara.
Har ni avtalat fast pris gäller det, möjligen finns någon möjlighet att överstiga med ca 10% i vissa fall, vilka regleras i konsumenttjänstlagen. Annars gäller naturligtvis avtalat pris.
Och om du tycker att underlaget är oklart begär bara att de kommer in med tydlig specifikation om de vill ha betalt. Annars betala inte.
Om de vill kan de ju stämma dig i tingsrätten. Men vilken idiot som helst kan stämma vem som helst för vad som helst. För att ha framgång måste man ha rätt också, annars förlorar man.
 
haggle haggle skrev:
Men betala inte idioterna. Hur svårt kan det vara.
Har ni avtalat fast pris gäller det, möjligen finns någon möjlighet att överstiga med ca 10% i vissa fall, vilka regleras i konsumenttjänstlagen. Annars gäller naturligtvis avtalat pris.
Och om du tycker att underlaget är oklart begär bara att de kommer in med tydlig specifikation om de vill ha betalt. Annars betala inte.
Om de vill kan de ju stämma dig i tingsrätten. Men vilken idiot som helst kan stämma vem som helst för vad som helst. För att ha framgång måste man ha rätt också, annars förlorar man.
Ett fast pris är ett fast pris. Det får du inte överstiga med 0,1%. Allt utöver det fasta priset kallas för ÄTA.
 
L Lou Cipher skrev:
Har du lust att berätta vilken hantverkare du anlitade? Letar själv nu hantverkare i Stockholm.
Hej! Det är en lokal byggfirma i skåne så ni behöver inte oroa er.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
@oscrug
Märkligt tyst från dig i denna tråd. Det är många viktiga frågor som ställts ifall du vill ha hjälp. Hur ligger det till egentligen med allt? Ser i dina andra trådar att ”renoveringen” verka ha påbörjats för ett tag sedan.

För mig känns det märkligt att starta upp den här typen av tråd där du utfört egna beräkningar av hantverkarens fasta pris som du översatt till antalet timmar och sedan bara lämna tråden utan att svara på frågor.

Men du kanske har dina själ. Vad vet jag.
Hej,
Vi är mycket tacksamma för alla råd och svar. Sen har vi mitt i alltihop fått en 3 månader för tidigt född underbar liten tjej som har behövt en hel del sjukhusvård. Därav ligger vår prioritet och fokus legat där och så får renoveringen skötas med en knapp vänsterhand i luckorna.
 
  • Älska
  • Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för alla råd och tips!

Arbetet var på fastpris för arbetet och löpande för material + 10% på materialkostnaden.
Ätor tillkommer med 595kr/timme.

Det ena badrummet var utan egentligen förändring, allt skulle sitta på samma plats etc.
Det andra badrummet var en gästtoalett under snedtak som skulle utökas i yta för både dusch och bastu samt även takfönster och golvvärme.

Fastpriset var lite lägre / i paritet med två andra offerter där materialkostnaden dock också var fast och ca 60kkr. Denna firma var tillgänglig omgående och google reviews var få men ok.

Vi använde oss av hantverkaravtal nr 17 med 19 sidor lång specifikation över arbetet bifogat där det framgår var allt ska sitta och hur allt ska se ut (mycket bilder)

Vi konsulterade 2 jurister gällande de märkliga fakturorna som sade samma sak;
Att detta var bedrädligt och att en polisanmälan vore på sin plats.
Juristerna menade även att vi i princip kan anlita annan firma för att avsluta arbetet och dra arbetskostnaden för den nya firman från det fastställda fastpriset.

Polisanmälan var dock inget som vi orkade genomföra utan vi förhandlade istället med firman och hittade en medelväg som vi förvisso tycker är alldeles för hög men vi ville komma vidare. Uppgörelsen blev att vi accepterar en materialkostnad på drygt 114kkr fram till nu och och då tillkommer ff material som uppkommer under slutförandet av arbetet samt att arbetet bli 65kkr utöver fastpriset fram till nu och hela vägen tills arbetet är klart. Varför vi gick med på uppgörelse var för att vi inte har tid och ork att slåss juridiskt.

Så en ganska dyrköpt läxa tycker vi att säkerställa att få fastpris eller iaf estimat på material.
Hur vi skulle värjt oss från arbetstimmarsstillägget vet jag egentligen inte.

Dialogen med firman har varit alltjämt i god ton och jag tror att de lagt betydligt mer tid än de tänkt men jag upplever att de haft väldigt dålig intern dialog och dåliga överlämningar mellan olika kompetenser där de fått komma tillbaks många gånger.
 
Här är lite bilder på badrummen;

Jag har inte så mycket bilder på tätskiktet men kanske kan hitta fler.

I badrummet på nedanvåningen har de använt en typ av anslutning (se bilder nederst).
I badrummet på ovanvåningen så är det en annan variant (se bilder nederst)

Badrummet nedanvåning
Ett badrum under renovering med klinkers på väggarna och rörinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixtur nedanvåning
Installation av Grohe-fixtur i badrum med grå kakel och synlig vattenavlöppsstos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum nedanvåning (lite onödigt att dra dubbelt vatten och dubbla avlopp till en dubbelkommod kan jag tycka) och så har de glömt att det ska vara ett infällt eluttag.
Kakelvägg i badrum med flera genomföringar för vatten och avlopp, väntande på installation av sanitetsfixturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum ovanvåning
Delvis kaklat badrum under renovering med synliga röranslutningar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenkopplingar badrum nedanvåning 4 x 2 styck, ca 5 cm diameter. Vad passar i sådana? för att det ska bli något att koppla en blandare på?
Röranslutning i vägg med blå tätskikt och metallring centrerad i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenkopplingar ovanvåning (pex). Det ska sitta en 150cc blandare här. Uppmätt cc är 158cc men tror ni att det passar med ett 150cc blandarfäste, finns det sådant spelrum? Annars får det väl bli en adapter :)
Mätning av avståndet mellan rörkopplingar i badrum med måttband som visar 158 cc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O oscrug skrev:
Hej! Det är en lokal byggfirma i skåne så ni behöver inte oroa er.
Vi som bor i Skåne då?
 
M Mortsken skrev:
Vi som bor i Skåne då?
Det verkar vara en väldigt liten firma så jag tror det är osannolikt. Men jag kan såklart skicka namnet i pm till dig om du önskar.

Jag vet inte vad byggahus.se har för policy för att "hänga ut" en byggfirma eller ifall det finns en svarta listan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.