Hej,
Har ett ekbord som jag slipat av all gammal olja från. Vill inte att det ska mörkna så mycket som det gör när man oljar det, så valde att pröva en hårdvaxolja (Ronseal).
Har oljat förut med "vanliga" oljor och blivit nöjd med resultatet. Men denna hårdvaxolja, det blir alltid en sträv yta.
Och det är inte resning eller så, utan det känns helt enkelt som vaxoljan inte går att få slät.

Enl. instruktion skulle den penslas på, och sen bara överflödet torkas av. Stod inget om efterpolering. Gav sträv yta, framförallt om det skulle bli något kvar på bordsytan.

Testat lägga på med en vanlig trasa och med skurnylon. Testat gnugga in det med skurnylon, blev bättre men gnuggade man så det blev slätt kändes det som om det istället inte blev någon vaxolja kvar.
Släppte en vattendroppe på det sen, inte alls den "pärlande" effekt jag får när jag oljat tidigare som jag förväntade mig.

Har någon några tips på hur man får detta djävulens påfund att bli slätt så man känner en len yta om man drar fingrarna över det? Eller ska jag inte förvänta mig det av hårdvaxolja?

Hittade en video,
, där han eftertorkar/polerar lätt med var som ser ut som skurnylon, gör jag det blir det klart slätare men känns som nästan allt försvinner istället...

Ger snart upp detta och lackar skiten istället.
 
S
Läser man databladet så är det bara namnet som är hårdvaxolja inte själva produkten. Appliceras som en lack.

Jag har använt Osmo och Vesting Single coat och både de blir som du vill utan problem.
 
S
Om du inte vill slipa bort allt så kan du prova att pensla på ett par lager och polera ytan när den härdat ut och är hård.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hm, kanske får prova någon annan hårdvaxolja då..
Osmo har ju bra ryckte har jag förstått. Dyr och svårare att få tag på lokalt bara.
Sett bilder där den tycks göra träet mörkare också, som en vanlig olja, någon med erfarenhet av det? Vill behålla det ganska ljust, som obehandlat typ.
Trist och spendera en förmögenhet på oljor man inte blir nöjd med :(
 
S
I princip all ytbehandling ändrar färgen på träet.
Oljor med linolja i brukar man se mörknar mer.
Såpning kan vara ett alternativ.

Kör du Osmos produkter kan du lägga en vitpigmenterad grund och sen ett lager transparent ovanpå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.