Hej!
Är i färd med att byta ut strömbrytare i entréhall till lite mer tidstypisk look. De två enkeltrapp-brytarna är bytta utan bekymmer. Men nu till mitt huvudbry:
Den tredje strömbrytaren är vad jag tror en dubbeltrapp (modell schneider exxact), och nu ska den alltså bytas ut till en kronmodell. Befintlig är kopplad enligt bilder och uppenbarligen är människan som bytt ut elen i huset optimist eftersom inga färger stämmer överens med vad vi förväntade oss på sladdar. Men vi har rett ut det någorlunda och om man ser på uppritat schema är det 1:an som alltså då ger mig huvudvärk. Ska jag koppla både ”A” och ”F” på 1an för kronbrytaren, eller klippa& sätta klammer på ”F” för att sedan bara koppla in ”A”? Eller ska bara ”F” in (det hade jag dock inte gissat..)?

Förstår att den bruna ska in ensamt på ”L” då strömbrytaren ensamt sköter av/på-koppling av 1 resp 2. Och sedan 2an bara har en sladd till sig på befintlig ser jag inte den som ett bekymmer heller utan tar sonika ”B” och kopplar till 2 på nya kronbrytaren. Right?
Tänker jag knasigt så jag måste byta en dubbeltrapp mot en ny dubbeltrapp?
 
  • Öppen strömbrytare med märkta terminaler och anslutna kablar, installationsdiagram synligt på enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad elektrisk kopplingsschema för en dubbeltrappströmbrytare med märkta ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritat schema över elektrisk koppling med märkningar A och F för en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en dubbeltrapp igen om du ska behålla samma funktion. Den ena halvan i dubbeltrappen används som trapp, den andra halvan som enpol. Det innebär att du kan tända och släcka samma lampa/lampor som styrs av den ena vippan på minst ett ställe till.
Ett vanligt ställe att sätta en dubbeltrapp är innanför entrédörren. Den ena vippan går till ytterbelysning och den andra till hallen. Hallbelysningen kan släckas från ett ställe till, därför behövs en dubbeltrapp.
Hoppas svamlet är begripligt. :)
 
  • Gilla
FruElvén och 1 till
  • Laddar…
F FruElvén skrev:
Hej!
Är i färd med att byta ut strömbrytare i entréhall till lite mer tidstypisk look. De två enkeltrapp-brytarna är bytta utan bekymmer. Men nu till mitt huvudbry:
Den tredje strömbrytaren är vad jag tror en dubbeltrapp (modell schneider exxact), och nu ska den alltså bytas ut till en kronmodell. Befintlig är kopplad enligt bilder och uppenbarligen är människan som bytt ut elen i huset optimist eftersom inga färger stämmer överens med vad vi förväntade oss på sladdar. Men vi har rett ut det någorlunda och om man ser på uppritat schema är det 1:an som alltså då ger mig huvudvärk. Ska jag koppla både ”A” och ”F” på 1an för kronbrytaren, eller klippa& sätta klammer på ”F” för att sedan bara koppla in ”A”? Eller ska bara ”F” in (det hade jag dock inte gissat..)?

Förstår att den bruna ska in ensamt på ”L” då strömbrytaren ensamt sköter av/på-koppling av 1 resp 2. Och sedan 2an bara har en sladd till sig på befintlig ser jag inte den som ett bekymmer heller utan tar sonika ”B” och kopplar till 2 på nya kronbrytaren. Right?
Tänker jag knasigt så jag måste byta en dubbeltrapp mot en ny dubbeltrapp?
Har du trappfunktion idag? Alltså kan du tända och släcka lampan från två olika brytare? För har du det och vill behålla den funktionen kan du inte byta ut dubbeltrappen till en kron. I så fall måste du byta till en annan dubbeltrapp.
 
  • Gilla
FruElvén
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du behöver en dubbeltrapp igen om du ska behålla samma funktion. Den ena halvan i dubbeltrappen används som trapp, den andra halvan som enpol. Det innebär att du kan tända och släcka samma lampa/lampor som styrs av den ena vippan på minst ett ställe till.
Ett vanligt ställe att sätta en dubbeltrapp är innanför entrédörren. Den ena vippan går till ytterbelysning och den andra till hallen. Hallbelysningen kan släckas från ett ställe till, därför behövs en dubbeltrapp.
Hoppas svamlet är begripligt. :)
Ja det stämmer. Den ena går till ytterbelysning och den andra till lampa i hall, som då även bryts ovanför halvtrappa upp i samma entré.
Då har jag nästa bekymmer som är att den snafsiga modellen på nya brytare inte verkar finnas som dubbeltrapp
Men tack för svar!
 
Müssli Müssli skrev:
Du behöver en dubbeltrapp igen om du ska behålla samma funktion. Den ena halvan i dubbeltrappen används som trapp, den andra halvan som enpol. Det innebär att du kan tända och släcka samma lampa/lampor som styrs av den ena vippan på minst ett ställe till.
Ett vanligt ställe att sätta en dubbeltrapp är innanför entrédörren. Den ena vippan går till ytterbelysning och den andra till hallen. Hallbelysningen kan släckas från ett ställe till, därför behövs en dubbeltrapp.
Hoppas svamlet är begripligt. :)
Följdfråga mest av ren nyfikenhet;
Vad händer om jag skulle byta dubbeltrapp mot kron och då sätta A & F (eller bara A?) på 1an? Dvs på vilket sätt förloras funktionen? Bara en av strömbrytarna (nedanför eller ovanför halvtrappa) som faktiskt tänder och släcker lampan? Eller kommer de slå ut varandra och lampan kan inte tändas alls?
 
om du kopplar ihop A & F och kopplar till den ena utgången till kronbrytaren så kommer:
– lampan tändas/släckas med strömbrytaren, och
– du kommer aldrig någonsin kunna påverka lampan åt något håll vid den andra trappomkopplaren

om du bara kopplar in endera av de grå tåtarna (A eller F) till den ena utgången till kronbrytaren så kommer:
– lampan tändas/släckas med strömbrytaren om den andra (redan bytta) trappomkopplaren står "i rätt läge", och
– du kommer inte ha någon påverkan på lampan med strömbrytaren om den andra (redan bytta) trappomkopplaren står "i andra läget"

lite motsvarande situation vid den andra trappomkopplaren
– om lampan är tänd kan du släcka den där,
– om lampan är släckt kan du inte tända den

det blir till att trycka upp en instruktionsmanual eller göra en Youtube-video till hushållets invånare och gäster ;)

men allvarligt – finns det verkligen inte någon dubbeltrapp att köpa? är det en antik omkopplarserie du valt? om det är nyproduktion så borde det finnas att tillgå, men kanske inte just på ditt inköpsställe...

ett annat alternativ kunde kanske vara att ta bort strömbrytaren till ytterbelysningen (bara ha en singel trappbrytare vid ytterdörren) och låta ytterbelysningen vara styrd av en liten styrande puck bakom strömbrytaren eller i en kopplingsdosa (beroende på förutsättningarna, bland annat utrymme); med exempelvis en Plejd-puck kan du låta ytterbelysningen tändas och släckas med solens vandringar (och släckas på natten) och med en app i telefonen låta den lysa annorlunda vid behov (till exempel nyårsfirande)
 
  • Gilla
FruElvén
  • Laddar…
harka harka skrev:
om du kopplar ihop A & F och kopplar till den ena utgången till kronbrytaren så kommer:
– lampan tändas/släckas med strömbrytaren, och
– du kommer aldrig någonsin kunna påverka lampan åt något håll vid den andra trappomkopplaren

om du bara kopplar in endera av de grå tåtarna (A eller F) till den ena utgången till kronbrytaren så kommer:
– lampan tändas/släckas med strömbrytaren om den andra (redan bytta) trappomkopplaren står "i rätt läge", och
– du kommer inte ha någon påverkan på lampan med strömbrytaren om den andra (redan bytta) trappomkopplaren står "i andra läget"

lite motsvarande situation vid den andra trappomkopplaren
– om lampan är tänd kan du släcka den där,
– om lampan är släckt kan du inte tända den

det blir till att trycka upp en instruktionsmanual eller göra en Youtube-video till hushållets invånare och gäster ;)

men allvarligt – finns det verkligen inte någon dubbeltrapp att köpa? är det en antik omkopplarserie du valt? om det är nyproduktion så borde det finnas att tillgå, men kanske inte just på ditt inköpsställe...

ett annat alternativ kunde kanske vara att ta bort strömbrytaren till ytterbelysningen (bara ha en singel trappbrytare vid ytterdörren) och låta ytterbelysningen vara styrd av en liten styrande puck bakom strömbrytaren eller i en kopplingsdosa (beroende på förutsättningarna, bland annat utrymme); med exempelvis en Plejd-puck kan du låta ytterbelysningen tändas och släckas med solens vandringar (och släckas på natten) och med en app i telefonen låta den lysa annorlunda vid behov (till exempel nyårsfirande)
Tack för ännu ett utförligt svar! Misstänkte att det skulle vara som du beskrev, och det är där vi är nu i dilemmat - om vi ska tejpa A eller F och helt sonika låta den strömbrytaren stå påslagen alltjämt (vi släcker sällan lampan vid entrén) eller om vi ska acceptera förlust om 400-nånting kronor och byta ut strömbrytaren till enkeltrapp (som då enbart styr ytterbelysning och så kan hallampa tändas & släckas ovanför halvtrappa enbart). Men ja, då kan vi lika gärna koppla in kronbrytaren med F tejpad..
Din lösning med liten strömbrytare precis vid dörr för ytterbelysning låter jättefiffig men vi inser våra begränsningar i att kunna lösa det själva, och det finns inte pengar just nu till att ta in en professionell elektriker (och vi saknar elektriker i umgänget som byter såna här småpotatis mot ett par backar öl ).
Har försökt söka på tillverkaren (THPG) men där verkar inte finnas annat än kronfunktion i produktkatalogen. Kanske kommer det i framtiden men just nu får vi stå här med skägget i brevlådan. Så kan det gå när man vill greja själv!
 
jahaja, jag håller med om att dubbeltrapp verkar lysa med sin frånvaro hos THPG – trist och tråkigt när man blir varse om det efter inköp

om du nu väljer att lämna ena grå tråden oansluten tills vidare – så "tejpa" aldrig en sådan tråd där inne i väggen utan sätt på en säkrare förslutning som till exempel en "ubåt"
Transparent kabelskarv, även kallad "ubåt", för säker anslutning av elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:
 
  • Gilla
FruElvén
  • Laddar…
harka harka skrev:
jahaja, jag håller med om att dubbeltrapp verkar lysa med sin frånvaro hos THPG – trist och tråkigt när man blir varse om det efter inköp

om du nu väljer att lämna ena grå tråden oansluten tills vidare – så "tejpa" aldrig en sådan tråd där inne i väggen utan sätt på en säkrare förslutning som till exempel en "ubåt"
[bild]:
Ja du vet i Tyskland har man inga krusiduller på ledningarna där är det bara raka rör ;)
Will do! Tack!
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.