J
Hej! Vi har en lånelöfte på 5milkr huset som vi vill köpa kostar 5,750milkr så 750 tusen mer än lånelöfte! Vi tänkte att ta även privatlån för att det bli tillräckligt för villan! Hur vet jag om banken ger mig 85% av bostadsvärde?
När få man 85% är detta möjligt beror på information som jag har skrivit upp? vi är båda fastanställd och har ingen kredit eller skuld ännu .
 
J
J Josef9191 skrev:
Hej! Vi har en lånelöfte på 5milkr huset som vi vill köpa kostar 5,750milkr så 750 tusen mer än lånelöfte! Vi tänkte att ta även privatlån för att det bli tillräckligt för villan! Hur vet jag om banken ger mig 85% av bostadsvärde?
När få man 85% är detta möjligt beror på information som jag har skrivit upp? vi är båda fastanställd och har ingen kredit eller skuld ännu .
Nu förstår jag inte frågan, men ni bör nog kontrollräkna ett antal gånger för att se om kalkylen går ihop. Behöver man låna 750k utöver beviljat bolån låter det tufft. Det tillkommer kostnader för pantbrev och lagfart, samt en hel del andra kostnader då man bor i villa.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det är så olika från bank till bank, så det är svårt att svara på. Banken ser gärna att ni har sparat undan till kontantinsats - det är ju bevis på att ni klarar av att spara och hålla en budget.

Och som ovan sade, stämpelskatten är på 1.5%, utöver kostnaden för huset så behövs mer.
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
J
Jag ska inte låna 750kr bara typ 200tusen och kontakt ska ja lägga ca 600 tusen
 
Karlia
Prata med din bankkontakt, de är de enda som kan svara på din fråga. Bra att ni har sparade medel!
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det är så olika från bank till bank, så det är svårt att svara på. Banken ser gärna att ni har sparat undan till kontantinsats - det är ju bevis på att ni klarar av att spara och hålla en budget.

Och som ovan sade, stämpelskatten är på 1.5%, utöver kostnaden för huset så behövs mer.
Utöver det är pantbreven 2% - befintliga pantbrev - kontantinsats. Det är helt sjukt. Man kan få hosta upp 3 års ränta innan tillträdet...
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Det är inte säkert att banken accepterar att du tar ett privatlån också.
 
J
H hempularen skrev:
Det är inte säkert att banken accepterar att du tar ett privatlån också.
Varför inte säkert ? om man ha till exempel i Sbab en åres lön över 225 tusen oh har ingen kredit kan man ta privatlån och banken tror jag att är glada att make bussinis
 
Redigerat:
J Josef9191 skrev:
Hej! Vi har en lånelöfte på 5milkr huset som vi vill köpa kostar 5,750milkr så 750 tusen mer än lånelöfte! Vi tänkte att ta även privatlån för att det bli tillräckligt för villan! Hur vet jag om banken ger mig 85% av bostadsvärde?
När få man 85% är detta möjligt beror på information som jag har skrivit upp? vi är båda fastanställd och har ingen kredit eller skuld ännu .
Kostar huset 5 750 000 kr får du låna 85% av detta dvs. 4 887 500 kr, resterande är ju egen insats. Kolla villkoren i ditt lånelöfte men det kallas ju egen/kontantinsats av en anledning.
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
J Josef9191 skrev:
Varför inte säkert ? om man ha till exempel i Sbab en åres lön över 225 tusen oh har ingen kredit kan man ta privatlån och banken tror jag att är glada att make bussinis
Lånelöftet baseras på er finansiella situation. Om du då uppgett att du inte har övriga skulder stämmer ju inte detta när det är dags att faktiskt ta lånet om ni däremellan tagit privatlån.
 
J Josef9191 skrev:
Varför inte säkert ? om man ha till exempel i Sbab en åres lön över 225 tusen oh har ingen kredit kan man ta privatlån och banken tror jag att är glada att make bussinis
Enligt lag får man inte låna mer än 85% som bostadslån. Det är upp till var och en bank om de vill ge er privatlån också för att täcka kontantinsatsen. Det är ingen krav på banken att acceptera det. Räntan för privatlånet lår blir högre än för bostadlånet. Låter som mycket pengar. Enklast är att prata med banken. Ni behöver först ett beviljat lönelöfte på summan som ni tror huset ska landa på EFTER budgivning (inte utropspris). Utan beviljat lönelöfte på rätt summa har ni ingen garanti att banken ska ge er lån. Sen kan man diskutera men banken hur man täcker insatsen ovh eventuellt privat lån till det. Som andra ovan skrev glöm inte pantbrev och lagfart kostnaderna som tillkommer och som ni ska betala i samband med tillträde.

Ps: Handelsbanken ville ge mig ett litet privatlån i samband med husköpet men bostadlånet var inte så högt. Allt beror på om det finns utrymme till flera lån i eran privatekonomi vid oförutsedda händelser (som till exempel när/om räntorna blir höga) och det är bara banken som avgör det.
 
J
M Max R70 skrev:
Kostar huset 5 750 000 kr får du låna 85% av detta dvs. 4 887 500 kr, resterande är ju egen insats. Kolla villkoren i ditt lånelöfte men det kallas ju egen/kontantinsats av en anledning.
Det vet jag ! Jag menar ger banken mig 85% eller mindre ?
 
Karlia
Mindre. Huset är ju deras säkerhet för lånet så 85% av husets kostnad.
 
J
Karlia Karlia skrev:
Mindre. Huset är ju deras säkerhet för lånet så 85% av husets kostnad.
Så jag kan få 48875milkr ? Eller hur ? Det blir 85% av bostadsvärde.
 
Karlia
Om banken går med på det. Min kompis fick ex inte köpa hus med stort renoveringsbehov, trots lånelöfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.