I mitt hus har det gått ca 500 m slang/rör och då även ca 2 000 m FK, ca 50 uttag, ca 25 brytare, ca 30 takdosor, ca 85 apparatdosor.
Det är ett hus med 1 plan + källare där källaren är inredd i ungefär samma standarden som plan 1. och byggytan är ca 120m2 (240m2 totalt med bägge planen)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Drog om gammal el förra våren och satte in en hel del extra uttag för el och nätverk. Gjorde inget i källaren, vardagsrummet och badrummen var redan gjorda.

163m flexslang(ca 40m ersatte rör på vinden)

Ca 500m lösa trådar fördelat på fem färger

22m kabel med alla trådar i

300m nätverkskabel
 
Jag har för mig att jag har hört att man kan räkna med 200 meter per rum som tumregel, alltså för hela husets installationer. Det var några år sedan, men det verkar ju stämma ungefär med vad andra har skrivit i tråden.

Edit: då menar jag slang/kabel, sen är det ju flera fk per slang.
 
Redigerat:
T T-O skrev:
Hejsan, jag undrar bara hur mycket kabel (FQ) som går åt vid infälld installation i en 1.5 våningsvilla på ca 120 kvm? Borde inte vara så mycket eller? Tänker rent generellt hur mycket tror ni går åt? :thinking:
Går åt mer än vad man tror
 
Det beror på varför du behöver veta det? Ska du beställa? Har du fått en räkning som verkar hög?

Jag som elektriker själv tycker det är svårt att uppskatta hur mycket det kommer gå åt. Sikta på 1000m så är du nog rätt nära
 
När vi byggde sa en erfaren elektriker att det ofta låg i häraden 800-1000m rör/slang för en normalstor villa.

Vi hade drygt 2200m då vi byggde 2006. (y) 180kvm 1,5plan + 50kvm garage. Då var det avancerat trådbundet larm till alla fönster mm. (Ca 30 fönster och 24 sektioner) sen 50 st nätverksuttag i stjärnkoppling (separat kabel till alla uttag) och ett enklare styrsystem till fönsternischlampor och utebelysning. Samt väldigt gott om vanliga eluttag.

Via kontakter kunde vi köpa allt material till inköpspris och behövde bara betala ett lågt timpris (vitt) då det var en bekant som gjorde jobbet. Samt att vi kunde hjälpa till själva med alla svagströmsinstallationer, rördragning osv.

Dock ingen aning hur mycket KABEL det gick eftersom det var olika sorter på olika ställen.
 
S skogstomten skrev:
När vi byggde sa en erfaren elektriker att det ofta låg i häraden 800-1000m rör/slang för en normalstor villa.

Vi hade drygt 2200m då vi byggde 2006. (y) 180kvm 1,5plan + 50kvm garage. Då var det avancerat trådbundet larm till alla fönster mm. (Ca 30 fönster och 24 sektioner) sen 50 st nätverksuttag i stjärnkoppling (separat kabel till alla uttag) och ett enklare styrsystem till fönsternischlampor och utebelysning. Samt väldigt gott om vanliga eluttag.

Via kontakter kunde vi köpa allt material till inköpspris och behövde bara betala ett lågt timpris (vitt) då det var en bekant som gjorde jobbet. Samt att vi kunde hjälpa till själva med alla svagströmsinstallationer, rördragning osv.

Dock ingen aning hur mycket KABEL det gick eftersom det var olika sorter på olika ställen.
50 datauttag är seriöst. Känns våldsamt mycket. I nuvarande huset har jag ett dubbelt i varje rum, 3st vid tvn. I nya huset blir det nog bara 6-7st totalt. Wifin har kommit långt ;).

Jag har dessutom en ca kostnad på 0kr/uttag men jag tycker ändå inte att det behövs mer än det i ett hus :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
50 datauttag är seriöst. Känns våldsamt mycket. I nuvarande huset har jag ett dubbelt i varje rum, 3st vid tvn. I nya huset blir det nog bara 6-7st totalt. Wifin har kommit långt ;).

Jag har dessutom en ca kostnad på 0kr/uttag men jag tycker ändå inte att det behövs mer än det i ett hus :)
Det fanns uttag även i garage, förråd, klädkammare och olika ställen i alla rum osv. Dessutom kunde man koppla ut TV och telefon överallt via samma uttag. (Var som sagt 2006)

Hade en nära bekant som jobbade hos grossisten/företaget som sålde nätverksgrejorna. Fick köpa till detas interna personalpris och gjorde i princip allt jobb själv så tänkte då liksom ”varför inte?”:D

Hade jag gjort likadant idag 2021 eller om jag fått betala fullt pris? Inte en chans:rofl:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.