Hej!

Har golvvärme i två rum och kök på entrèvåningen. Det finns ytterligare två rum på våningen och v-rum som har element. Elementen och golvvärme är kopplat till bergvärmen. För en vecka sedan blev golven plötsligt kalla i de ytor där golvvärme fanns och jag vet ej varför då elementen är varma.

Det är den tidigare ägaren som installerat detta och det ska vara relativt nytt. Jag har bott i huset i två år.

Vanligtvis har jag via en termostat kunnat reglera önskat temperatur på golven. Men det fungerar inte nu då temperaturen står på 20 grader hela tiden. Se foto som visar hur det ser ut.

Vad är det man kan göra själv för kontroller innan man ringer en rörmokare? Vad är de vanligaste felen?
 
  • Uppvärmningssystem med rördelar, värmeväxlare, termostat, och anslutna kablar i ett skåp, avsett för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var sitter bulben som ska känna värmen, det är det lilla röret som försvinner in i väggen ser det ut som. Den justerar värmen på golven. Den vita är en termostat, prova med att ställa upp den den lite, finns nog kanske
1 - 2 - 3 - 4 -5 . på dem där 5 är max, Annars tar du bort termodonet genom att lossa den blanka mutter under och då ska piggen som finns åka upp, tryck ner den med ett mejselskaft och då ska den åka upp själv. Gör den inte det, så knacka på den med skaftet, Det är en klassiker att dom kärva eller fastna i stängt läge. Allra helst efter sommaren, så kolla även i höst.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var sitter bulben som ska känna värmen, det är det lilla röret som försvinner in i väggen ser det ut som. Den justerar värmen på golven. Den vita är en termostat, prova med att ställa upp den den lite, finns nog kanske
1 - 2 - 3 - 4 -5 . på dem där 5 är max, Annars tar du bort termodonet genom att lossa den blanka mutter under och då ska piggen som finns åka upp, tryck ner den med ett mejselskaft och då ska den åka upp själv. Gör den inte det, så knacka på den med skaftet, Det är en klassiker att dom kärva eller fastna i stängt läge. Allra helst efter sommaren, så kolla även i höst.
Tack för tipset. Tog bort vredet och såg att piggen fastnat. Smörjde med olja och ni fungerar värmen igen. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.