Såg att vårt elvatal dragit iväg enormt nu, vi missade att föregående avtalsperiod på 3 år gick ut förra månaden.

Nu satte de oss automatiskt på ett svindyrt ettårsavtal, ska ringa till dom imorrn - vi har inte godkänt detta avtalsbyte. 74,38 öre /kWh inkl moms etc, exkl nätavgifter och månadsabb på 30 kr inkl moms är rena ockerpriset. Blir många extra hundralappar per månad nu för bara elen. Måste rimligen gå att säga upp detta med en månads varsel eftersom vi inte aktivt tecknat detta nya avtal, att byta elleverantör.

Så nu söker jag alternativ. Av olika skäl vill vi gärna ha en mix av kärnkraft och vattenkraft, helst ingen vind- eller solel. Möjligen kan det ingå el från biobränsleeldade verk om det inte kostar extra.

Några tips om vettiga leverantörer till rimliga priser som tickar i åtminstone några av våra kryssrutor?
 
A
Provat elskling.se tex?
 
Finns inte alternativet att kryssa i kärnkraft och vattenkraft där. Just kollat.
 
Någon som har erfarenhet av karnkraft.se ?

Ser att de tar ca 45 öre /kWh på rörligt i dagsläget inkl moms och avgifter, 45 kr /mån inkl moms abb-avgift. Uppsägningstid 1 månad.

Skulle helst vilja ha ett längre abonnemang till något högre kostnad men detta kanske kan duga tills man hunnit söka litet djupare? Blir ett par hundra billigare per månad för oss jfr detta ockeravtal vi åkte på...
___
PS. Glöm detta... kollade på priset i elområde 1 vilket inte är fallet här (Kronoberg)...
 
M
Det är inte vidare lönt att kika på priset för en enskild månad då priset på rörliga avtal varierar så mycket.
Kolla istället på påslag per kWh och ev månadsavgift.
 
Jo jag förstår att rörliga avtal generellt är billigare.

Ser på ”elskling” att det ligger runt 54 öre / kWh inkl moms och allt just nu på de billigaste 1-åriga i elområde 4, det är därför jag ser 20 öre extra som orimligt dyrt vilket är det jag ”automatiskt” hamnade på utan aktivt eget val. Aktuellt bolag kommer så långt ner i rankingen så det inte ens dyker upp som alternativ om man sorterar efter pris.

Men som sagt, finns inga möjligheter på ”elskling” att välja bort statssubventionerade energislag som vind- och solkraft som jag redan betalar dyrt för via skattsedeln. Skulle gärna vilja välja bort dessa i synnerhet om det påverkar priset positivt.

Kommer inte på fråga att jag betalar ett prispremium för det som vissa anser är ”klimatsmarta alternativ”, ”hållbara”, ”gröna”... där är jag fullt förmögen att själv välja vad jag anser är bäst på sikt inklusive med avseende på verkliga CO2-utsläpp, påverkan på miljö och våra livsbetingelser i övrigt i form av landskapsbild osv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har själv haft Kärnfull Energi i ett par år nu. Bara 100% kärnkraft, sätter av pengar till forskning. Funkar kanon och bra mycket billigare än jag haft innan.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack för tips, ska kolla upp.
 
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
Kraft som genereras från alla källor (stenkol, naturgas, vatten, vind, sol, kärnkraft) handlas på samma marknad. Det betyder att det i allmänhet (med undantag för specifika rabatter) inte finns någon skillnad i pris till slutkunden.

Jag har ett rent vindkontrakt så tekniskt sett bör den kraft som läggs ut på nätet för att täcka min förbrukning inte påverkas av nuvarande brist på naturgas i Europa. Men det är det ändå.
Tyvärr...
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.