Hej!
Vi har sedan ett år tillbaka haft en LG Therma V R32 12kw luftvattenvärmepump installerad och har haft problem sen dess.
När installationen gjordes fick vi ingen genomgång och inga inställningar gjordes, så vi har försökt oss fram via manualer utan att riktigt lyckas.
Pumpen producerar konstant värme. Även nu när det är 16 grader ute gör den värme.
Display på en LG Therma V luftvattenvärmepump med driftlogg som visar datum, tid, driftläge och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en LG Therma V värmepumpsregulator som visar 30° inställning och ytterligare information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon här som har koll på hur inställningarna skall se ut?

Kan även lägga till att vi tappar ca tio liter vatten ur säkerhetsventilen dagligen. Rörmockarna som varit här har inte vetat vad de kan göra åt det.
Värmepump och expansionskärl i ett tekniskt utrymme med synliga kopparrör och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En luftvattenvärmepump installerad på väggen i ett källarutrymme med rörkopplingar och en grön hink under för att fånga upp läckande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad står termostaten på VVB på, normalt ca 65-75 C, att det rinner 10 L vatten från VVB är inte bra. Byt säkerhetsventilen ska vara märkt med 9 bar som första åtgärd. Annars är det normalt med lite dropp från den, då vatten som värms ökar i volym och vid större uttag blir det så.
 
Det är en 9 bar ventil som sitter. Tror att jag lyckades hitta problemet dock. Växelventilen verkade ha släppt igenom vatten mellan radiator och sanitet. Tog bort ställdon och motionerade ventilen, inte haft något problem sen dess!
 
???? tog bort ställdon och det vart bra. Du säger läkt mellan radiatorkrets och VV , det kan inte fungera utan att säkerhetsventilen för systemet öppnar vid 1,5 bar och då är det läcka som inte ska vara. Något har rostat eller gett sig med hål som följd.
 
J jonaserik skrev:
???? tog bort ställdon och det vart bra. Du säger läkt mellan radiatorkrets och VV , det kan inte fungera utan att säkerhetsventilen för systemet öppnar vid 1,5 bar och då är det läcka som inte ska vara. Något har rostat eller gett sig med hål som följd.
När jag testade att stänga av VV men ha igång radiator så slutade det rinna. En dag senare testade jag med VV igång men Radiator avstängd. Inget läckage då heller, därav antog jag att det var växelventilen.
Trycket har legat normalt och tempen har varit bra nu sen jag motionera växelventilen. Men om du tror att det kan vara rost/hål någonstans så ska jag få hit någon som kan se över hela systemet!
 
Vilken säk var dt som läckte, den som det står 1,5 bar på vredets överdel, den sitter på ett rör som är för systemet ( värmen ) VV och värme är separerade från varandra fysiskt och är det en läcka så ökar systemtrycket och säken öppnar, se om manometern ökar när VV är öppen ,den ska inte stiga då är det läck. Ta en bild lite längre från så all burkar blir med, det ser ut som att den stora är en med VV-slinga eller VV-tank.
 
Mässingsventil och kopparledningar, indikator för växelventil från luftvattenpump, modell LK525.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är ventilen som läckte.

Kopparrör och ventiler för luftvattenpump med en hink under för läckage, märkt LK525.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
upp till höger

Varmvattenberedare med kopparledningar och en växelventil uppmärkt LK525.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventil kallad LK525, kopplad till rör, installerad intill en växelventil från en luftvatten pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
växelventilen från luftvatten pumpen. LK525
 
Troligtvis är det säken 1,5 var till vänster på bild 2 som läcker och då indikerar det på att en läcka finns mellan system och VV,. stängs VV av med ventilen som sitter under VVB ( ratten på mitten ) så slutar det att komma vatten. Betyder då på att tror jag, att det finns en läcka i den stora tanken som är en VV-tank. Går inte att åtgärda utan ett byte. Lilla tanken har bara 2 rör kopplade till sig som syns och där kan det inte läcka Det med en röris som inte kan säga något om det, det ska dom kunna utreda.

Edit på den ventilen, den är en ventil för att skifta mellan värme och VV laddning och har bara systemvatten i sig som laddar den stora tanken med VV , högre temp
 
Tusen tack för all hjälp. Tar hit en firma som får felsöka helt enkelt!
 
En vanlig rörfirma med lite äldre gubbar i brukar klara det med en sådan felsökning, finns kluriga unga med. Tala bara om vad som händer och vad du gjort först. alla behöver en första inblick vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.