A
det blir mycket dyrt då 70% av värmen går ned i backen
 
Vårat hus är byggt 1975 och då satte Burman och Björk ( hustillverkarna) matta direkt på den oisolerade plattan vilket gör att golvet är rätt kallt. Vi ska nu göra en större renovering av tvättstugan och bastun och då hade vi tänkt sätta värmegolv och klinkers samt kakel på väggarna. Har någon satt klinkers på plattan, blir golvet väldigt mycket kallare än vad det är nu med matta.
 
A
P pva37 skrev:
Vårat hus är byggt 1975 och då satte Burman och Björk ( hustillverkarna) matta direkt på den oisolerade plattan vilket gör att golvet är rätt kallt. Vi ska nu göra en större renovering av tvättstugan och bastun och då hade vi tänkt sätta värmegolv och klinkers samt kakel på väggarna. Har någon satt klinkers på plattan, blir golvet väldigt mycket kallare än vad det är nu med matta.
Jag har gjort detta och ja det blir hårdare och kallare så många lösa mattor blir det.
Jag undvek golvvärme för att inte trycka in fukt i andra utrymmen vilket är en stor risk med dåligt isolerade golv
 
Tackar för snabbt svar. Vi träffade en golvsättare idag och han sa samma sak. Han sa även att det kan hjälpa lite att sätta in ett konvektor element så att luften rörs lite i utrymmet. Jag vill så gärna ha kakel och har planerat för det i några år får ta en riktig funderare, matta med kalla golv eller klinkers med ännu kallare golv!
 
A
Du kan lägga platonmatta underst och flytande golv på det med ventilerade socklar ja lade ekgolv och det blev väldigt behagligt att gå på
 
Jag har precis renoverat dusch och bastu i källare. Klinkers på oisolerad platta. Byggår 72. Det blir ganska kallt på golvet måste jag säga. Men och andra sidan är ju det här utrymmen man inte vistas i så länge. Man får jobba med lite mattor tex framför handfat osv. Den största nackdelen tycker jag är att det tar tid innan det torkar upp i duschen.
 
När vi ändå är inne på ämnet. Om man nu skulle lägga golvvärme med undermålig isolering nedåt. Vart tar energin vägen? Det är ju bara jordmassor under. Även om det isolerar dåligt så är det ju oändligt tjockt. Det finns ju ingen konvektion som kan transportera bort värmen. Det ska vara om man har något slags grundvatten som transporterar bort den? Jag begriper att det går åt energi i praktiken. Men på något teoretiskt plan så känns det ju som att energiåtgången borde avta när man värmt upp alla jordmassor.
 
O Olf Oggler skrev:
När vi ändå är inne på ämnet. Om man nu skulle lägga golvvärme med undermålig isolering nedåt. Vart tar energin vägen? Det är ju bara jordmassor under. Även om det isolerar dåligt så är det ju oändligt tjockt. Det finns ju ingen konvektion som kan transportera bort värmen. Det ska vara om man har något slags grundvatten som transporterar bort den? Jag begriper att det går åt energi i praktiken. Men på något teoretiskt plan så känns det ju som att energiåtgången borde avta när man värmt upp alla jordmassor.
Fast du får ju värma upp hela jordklotet först isåfall...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ja, i värsta fall kanske det är där man hamnar. Men även jord borde väl isolera. Ofta läser man ju om jämförelse mellan olika isoleringsmaterial. 10cm mineralull motsvarar si så mkt tegel osv. Så jag tänkte väl att även jordmassor isolerar en del. Så kanske att inte precis hela jordklotet behöver värmas upp?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om jord isolerade så dåligt så borde väl tjälen gå djupare än den gör?

På vintern har man ju i något avseende golvvärme om man har oisolerad platta på mark. Det är ju i alla fall inte -20 grader på andra sidan en kall vinterdag.
 
nino nino skrev:
Fast du får ju värma upp hela jordklotet först isåfall...
As we speak...:p
 
Morsan har 215m slinga i gillestugan och det blev ingen större skillnad på elräkningen
2150w alltså

Ligger som underhållsvärme med kanske 15cm mellan slingorna.

Nu har hon helmurad källare utan innerväggar i trä och löslagda mattor på golvet utom i tvättstugan/dusch/bastu rummet där det är en limmad våtrumsmatta

Legat där sen 2002

Sen sägs det väl att det är den dagen du slår av värmen det kan bli problem, plattan är helt uttorkad och jorden fuktig så då suger den i sig men man får väl sänka i steg över ett år eller så
 
A
allt beror på hur mycket isolering det är under betongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.