Hej!
Vi köpte en lägenhet för cirka ett år sedan. Håller på sakta men säkert att renovera den och har nu kommit till hallen där ett proppskåp (från 1964) med jordfelsbrytare sitter. (Den gråa lådan tror jag hör till en gammal dörrklocka som inte finns kvar.) Det finns säkert de som tycker det är onödigt att byta ut, men nu när jag ändå är igång och gör i ordning hallen så känns bra att göra detta samtidigt. Nuvarande proppskåp tar också onödig plats över hatthyllan.
Innan jag börjar fråga runt hos elektriker som kan utföra jobbet vill jag ha lite kött på benen vad för alternativ jag har. Jag har tittat på normcentraler och vill ha ett där höjden är lägre än nuvarande proppskåp. I nuvarande proppskåp används 12 säkringar.
Två andra frågor när jag ändå är igång med byte av normcentral.
Vi köpte en lägenhet för cirka ett år sedan. Håller på sakta men säkert att renovera den och har nu kommit till hallen där ett proppskåp (från 1964) med jordfelsbrytare sitter. (Den gråa lådan tror jag hör till en gammal dörrklocka som inte finns kvar.) Det finns säkert de som tycker det är onödigt att byta ut, men nu när jag ändå är igång och gör i ordning hallen så känns bra att göra detta samtidigt. Nuvarande proppskåp tar också onödig plats över hatthyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag börjar fråga runt hos elektriker som kan utföra jobbet vill jag ha lite kött på benen vad för alternativ jag har. Jag har tittat på normcentraler och vill ha ett där höjden är lägre än nuvarande proppskåp. I nuvarande proppskåp används 12 säkringar.
- Hur stor normcentral behöver jag här? Räcker det med ett som har plats för 18 moduler?
- Jag skulle vilja ha ett infälld central. Väggen är 8,8 cm djup till nästa gipsskiva börjar. Finns det något man bör kolla innan man bestämmer sig för ett infällt skåp? Övriga synpunkter kontra ett utanpåliggande skåp?
- En normcentral jag intresserat mig för är Hager Delta VU118F, verkar det som ett bra alternativ? Eller finns det andra som jag bör titta på?
- Övriga saker som jag bör fundera på vid byte av normcentral?
Två andra frågor när jag ändå är igång med byte av normcentral.
- Om jag nu ändå skall byta ut den, bör jag väl samtidigt be elektrikern att dra fram jord till alla eluttag (21 st) som idag inte är jordade? Eller kan man ta det senare?
- En annan sak är att neutralledaren är vit överallt, skall man låta det vara eller byta till blå kabel?
Är du tillräckligt lång för att nå ända upp och fram till en infälld central? Om du inte använder pall redan idag skulle jag se det som en försämring.
Om du har jordade apparater, t.ex. brödrost vid matplats så vore det ett säkerhetsmässigt lyft om du också fick jord framdragen.
Om du har jordade apparater, t.ex. brödrost vid matplats så vore det ett säkerhetsmässigt lyft om du också fick jord framdragen.
Jag behöver pall idag för att nå upp. Så det blir ingen skillnad om det ersätts med en infälld central.Z zwanzig skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 241 inlägg
Du behöver minst 12 moduler för säkringar, 3 för HB, 4 för JFB, samt några i reserv. Är spisen redan avsäkrad trefasigt?
Alltså minst en tvåradig central, eller 3-4 enradiga bredvid varandra. Kolla att kablarna i väggen räcker fram till centralens nya positionering.
Du verkar ha bestämt dig att du ska byta, även om du har reservsäkringar kvar och en fin anläggning. Jag hade istället byggt en dörr som täcker hela nischen, kanske öppningsbart uppåt.
Och använt elektrikerns pengar till något roligt.
Alltså minst en tvåradig central, eller 3-4 enradiga bredvid varandra. Kolla att kablarna i väggen räcker fram till centralens nya positionering.
Du verkar ha bestämt dig att du ska byta, även om du har reservsäkringar kvar och en fin anläggning. Jag hade istället byggt en dörr som täcker hela nischen, kanske öppningsbart uppåt.
Och använt elektrikerns pengar till något roligt.
Du ska även ta i beaktande vad det är för vägg du ska fälla in centralen i
Jag ser framför mig ett scenario som snabbt kan springa iväg i kostnader
Ingenting är omöjligt, men det omöjliga tar lite längre tid att göra.
Är du vid stadd kassa och vill slösa de här pengarna så ta kontakt med en elfirma.
Hade det varit min central så hade jag inte bytt den
Hade en kund bett mig byta den hade jag försökt få denne att tänka om
Jag ser framför mig ett scenario som snabbt kan springa iväg i kostnader
Ingenting är omöjligt, men det omöjliga tar lite längre tid att göra.
Är du vid stadd kassa och vill slösa de här pengarna så ta kontakt med en elfirma.
Hade det varit min central så hade jag inte bytt den
Hade en kund bett mig byta den hade jag försökt få denne att tänka om
Där finns ingen plats att spara egentligen men givetvis är det ju möjligt att stapla allehanda prylar framför sin elcentral men det normala är att det ska vara fritt framför.
Givetvis lite tråkigt att en pall ska behövas med det är å andra sidan kanske bara ett par gånger per år ni ska till där.
Det går säkerligen att hitta elektriker som tycker den ska bytas, det är ju inget dåligt jobb.
Fälla in den bland alla rör låter jobbigt men allt är ju möjligt.
Men som sagt kan du lugna dig en decennie eller två med detta om du bara ger det befintliga lite omsorg nu, troligen kommer samma slutsats dras även då.
Givetvis lite tråkigt att en pall ska behövas med det är å andra sidan kanske bara ett par gånger per år ni ska till där.
Det går säkerligen att hitta elektriker som tycker den ska bytas, det är ju inget dåligt jobb.
Fälla in den bland alla rör låter jobbigt men allt är ju möjligt.
Men som sagt kan du lugna dig en decennie eller två med detta om du bara ger det befintliga lite omsorg nu, troligen kommer samma slutsats dras även då.
Aha. Då kanske den jag tittat på inte fungerar. Då missas poängen eftersom den måste vara lägre än nuvarande. Dock hittade jag en annan från Hager som är enradig med plats för 22 moduler. Golf VF122PS. Den borde väl fungera ur det avseendet då? Den är 30 cm hög, jämfört med sittande skåp som är 50 cm högt.T Thomas_Blekinge skrev:Du behöver minst 12 moduler för säkringar, 3 för HB, 4 för JFB, samt några i reserv. Är spisen redan avsäkrad trefasigt?
Alltså minst en tvåradig central, eller 3-4 enradiga bredvid varandra. Kolla att kablarna i väggen räcker fram till centralens nya positionering.
Du verkar ha bestämt dig att du ska byta, även om du har reservsäkringar kvar och en fin anläggning. Jag hade istället byggt en dörr som täcker hela nischen, kanske öppningsbart uppåt.
Och använt elektrikerns pengar till något roligt.
Har ej bestämt mig än, och är tacksam för feedbacken jag fått här. Alla som svarat verkar ju vara inne på samma idé om att jag inte bör byta ut nuvarande proppskåp, så jag bör ju fundera ett varv till.
Hager har en utanpåliggande som är 1 rad och 26 moduler som skulle passa. Som sagt, utanpåliggande. Men mäter bara 250mm på höjden och kommer dina rör ovanifrån så kan du sätta den så högt som möjligt.
E-nr 2290998.
E-nr 2290998.
Tack! Det är eventuellt ett alternativ. Det räcker alltså inte med 22 moduler för att ersätta mitt nuvarande proppskåp? Eller hur skall man tänka?P pathal skrev:
Nej du ska ha lite "reservplatser" så att du enkelt kan komplettera centralen den dag du kommer på att du vill ha nått "mer". Normalt ska det vara minst 10% ledigt.P perretto skrev:
Ok då är jag med på att jag behöver lite i reserv, men om jag ersätter nuvarande så kommer jag upp i 12+3+2=17 som Thomas_blekinge nämnde. Om jag då istället väljer en infälld med 22 moduler, skulle det väl funka eller tänker jag fel?E elmont skrev:
Ja det tror jag, är väggen lite i tunnaste laget kan man bygga en "ram" på några cm runt hålet där man ska sätta centralen och på det sättet få plats. Man bör alltid sträva efter att ha lite "marginaler" för att slutresultatet ska bli bra och enkelarbetat.P perretto skrev:
Ps
Kommer ledningarna ut i taket kan man enkelt bygga en "låda" med avtagbart lock mellan tak och central eller så låter man ramen även gå upp till taket.
OCH 12+3+4 får jag till 19
Smart. Tack för tipset.E elmont skrev:Ja det tror jag, är väggen lite i tunnaste laget kan man bygga en "ram" på några cm runt hålet där man ska sätta centralen och på det sättet få plats. Man bör alltid sträva efter att ha lite "marginaler" för att slutresultatet ska bli bra och enkelarbetat.
Ps
Kommer ledningarna ut i taket kan man enkelt bygga en "låda" med avtagbart lock mellan tak och central eller så låter man ramen även gå upp till taket.
OCH 12+3+4 får jag till 19
Jag hade tagit fel siffror såg jag nu. 19 skall det vara som du skriver