Hej,

Skall snart till att börja inreda ovanvåningen på huset, och funderar på badrummet. På takstolarna ligger stående 45x95 cc300 och på dessa 12mm plywood, och jag ska lägga 20mm golvvärmeslang på hela ovanvåningen, utanför badrummet i glespanel. Men i badrummet, kan man bara spika slangen i plyfan och sen flytspackla hela härligheten? Jag tycker det borde vara stabilt nog underlag.
 
Playwood 12 mm räcker inte, för tunt, en 16 mm spån på det är bra och mycket primer , se även till att det är absolut tätt överallt ( mycket tape blir det ) annars kan det bli så att du får hämta flyten en trappa ner..
 
J jonaserik skrev:
Playwood 12 mm räcker inte, för tunt, en 16 mm spån på det är bra och mycket primer , se även till att det är absolut tätt överallt ( mycket tape blir det ) annars kan det bli så att du får hämta flyten en trappa ner..
Tack för svar! Det är ett Kastelli huspaket och 12mm plywood är enligt konstruktionsritningarna, sedan menar dom på att man skall gjuta på detta med gipsgjute typ knauf lm80, är detta mer flexibelt än vanligt flytspackel?
 
Vet inget om den typen, har bara använt vanligt flytspackel för värmegolv ( glasfiber i ) och ett armeringsnät som stärker upp flyten. Det måste vara stumt under flyten, annars kan den krackilera och ev plattor släpper.
 
Jag skulle såga ut plywooden i badrummet och lägga 22spån och 12 slang på det med armering eller gles på takstolarna och sen 22 spån och flyt.

Man får räkna lite vad som blir bäst i höjd
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skulle såga ut plywooden i badrummet och lägga 22spån och 12 slang på det med armering eller gles på takstolarna och sen 22 spån och flyt.

Man får räkna lite vad som blir bäst i höjd
Tror jag kanske fäller ner spårat spån mellan 45x95orna, vad behöver man då lägga på före flytspackling? Det blir ju stabilt men inte en enhetlig yta... Vill inte ha 30mm höjdskillnad till allrummet utanför :cool:
 
T Taren43 skrev:
Tror jag kanske fäller ner spårat spån mellan 45x95orna, vad behöver man då lägga på före flytspackling? Det blir ju stabilt men inte en enhetlig yta... Vill inte ha 30mm höjdskillnad till allrummet utanför :cool:
Jag hade lagt 22spån över och sen flytspacklar enl branschreglerna
 
nino nino skrev:
Jag hade lagt 22spån över och sen flytspacklar enl branschreglerna
Hmm, kanske man lägger 28mm gles utanför då, då blir det väl 12+28+7mm=47mm utanför och 12+22+20+12=66mm i badrummet... inte optimalt men kanske så man får göra. vill inte heller gå på lägre än 45x95 på takstolarna heller då de ligger cc900mm.
 
Fortsätter i min tråd, fast nu går jag utanför badrummet; jag ska alltså lägga 20mm golvvärme i glespanel som ligger på bärande golv. Då 22x120 hyvlat kostar 3,71€/m och 22x100 sågat 0,90€/m så tänker jag givetvis köra på det senare, men skulle inte vilja ha mer än 30mm mellan glesen ändå så hur tajt kan man ha vändradien på 20mm slang? är cc260mm möjligt? rekommenderat är ju annars cc300mm.
 
Böjer du slangen direkt från rullen så kan det bli veck på den i ett senare skede, den vill liksom knäcka sig själv.
Ett tips att få den lite snällare är att fylla den med varmvatten ( går bra med VV från en kran ) och plugga ändarna, då när man lägger slangen så kommer den att vilja vara kvar i läget.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Böjer du slangen direkt från rullen så kan det bli veck på den i ett senare skede, den vill liksom knäcka sig själv.
Ett tips att få den lite snällare är att fylla den med varmvatten ( går bra med VV från en kran ) och plugga ändarna, då när man lägger slangen så kommer den att vilja vara kvar i läget.
Sååå kanske bäst att ändå hålla cc300 på slangen och lägga ett lager gips innan klickgolvet (blir ju 70mm mellanrum på varannan bräda)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.