L Linda_71 skrev:
Tycker faktiskt inte det i de fall som kunder bara ringer och kräver att någon kommer.
Ringer do däremot och frågar finns det möjlighet att få hjälp med ett elfel. Självklart då säger man ju att absolut en akututryckning nu skulle kosta si eller så men kan du avvakta till imorgon när vi ändå har en kille/tjej i ditt område så kostar det bara ....
Hahaha...

Visst är det jobbigt med kunder!!!
 
Claes Sörmland
L Linda_71 skrev:
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
En del av förklaringen är distansavtalslagen (även om den inte gäller för byggnation). Den ställer hårda krav på företagaren. Ur lagtexten:

Information innan ett avtal ingås

2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
1. sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress och e-postadress, och, om näringsidkaren agerar för någon annans räkning, dennes motsvarande uppgifter,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas; om avtalet löper på obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per faktureringsperiod och per månad anges,
4. kostnader för leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen,
7. handpenning eller andra ekonomiska garantier som konsumenten ska lämna och de villkor som gäller för detta,
8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål,
9. huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten,
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
11. huruvida konsumenten är skyldig att ersätta näringsidkaren enligt 15 § 3 eller 4,
12. åtaganden från näringsidkaren eller tillverkaren om att, utöver vad som följer av lag, betala tillbaka det som betalats för varan, byta ut eller reparera den eller utföra någon form av service på den, ifall varan inte överensstämmer med uppgifter som lämnats i utfästelser eller marknadsföring eller om det finns andra avvikelser från uppgifter som lämnats på ett sådant sätt,
13. den assistans och service som gäller efter försäljningen,
14. uppförandekoder som gäller för näringsidkaren och hur konsumenten kan ta del av dem,
15. avtalets löptid,
16. kortaste giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet,
17. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt,
18. funktionen hos digitalt innehåll, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och, i den utsträckning näringsidkaren känner till eller rimligen kan förväntas känna till det, vilken maskin- och programvara som krävs för att använda det digitala innehållet, och
19. vilka möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol.

Vid en auktion får informationen enligt första stycket 1 ersättas med motsvarande uppgifter om auktionsförrättaren, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation. Under samma förutsättning får information enligt första stycket 8 om gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål avse auktionsförrättarens verksamhetsställe. Lag (2020:169).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
14. uppförandekoder som gäller för näringsidkaren och hur konsumenten kan ta del av dem,
Men va f-n. Detta missar min lokala pizzabagare varje gång! :mad:
 
  • Haha
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
E
Tror egentligen inte problemet är särskilt stort, anledningen att vi ser en del trådar här är på grund av anonymiteten, folk känner troligen korkade som inte kollat på hemsidan eller frågat om priset innan.

Men sällan det pratas om dylika saker i matsalen, men lite uppskörtad blir ju alla då och då, detta brukar då talas om i termer som lärdomspengar, någon kanske fick motorstopp på motorvägen i rusning och glömde kolla runt gällande priserna exempelvis utan bara tog första bästa som hade möjlighet.
 
Sittställning
Ääääächh för fan, hur irriterad blir man inte när affären glömt sätta pris på saker.

Hantverkaren säljer tjänster och produkter dessa har olika pris och det bör framgå tydligt.. det är ingen orimligt krav. Hur ofta har jag inte fått höra "ooohh nä men det går inte att säga så" och då jobbar vi alltid med takpris oavsett.


Sen kan man ju lägga argument.. om många gnäller på få vem fan är det fel på !?
 
R
U Swetox skrev:
Tack, men 520kr är kostnaden för mig (lön, arbetsgivare avgifter, pension osv).
Här får du nog förtydliga lite hur du räknar. Jag räknade baklänges på 520kr * 160 timmar (83.200kr i månaden) och får i.s.f. din månadslön (inklusive pension) till över 60.000kr brutto när alla kostnader är betalade av din arbetsgivare. Det är inte en normal hantverkslön (antar och hoppas jag).
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ääääächh för fan, hur irriterad blir man inte när affären glömt sätta pris på saker.

Hantverkaren säljer tjänster och produkter dessa har olika pris och det bör framgå tydligt.. det är ingen orimligt krav. Hur ofta har jag inte fått höra "ooohh nä men det går inte att säga så" och då jobbar vi alltid med takpris oavsett.

Sen kan man ju lägga argument.. om många gnäller på få vem fan är det fel på !?
är det så många som gnäller totalt då?
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Min poäng är dock att inte heller dessa leverantörer självmant brukar upplysa om något pris.
Beställer jag pizza i förväg, behöver jag alltid titta i menyn på hemsidan och där står priset. Hos min frisör står alltid prislistan vid kassan eller även i skyltfönstret.
Om jag handlar hos ICA och kan jag inte betala hela summan, går det bra att lämna varorna där och åka hem utan betalningsansvar
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
skoge skoge skrev:
är det så många som gnäller totalt då?
Gnäller nja.. definitions fråga. Men många har en erfarenhet av någon slags dold eller dyr historia man inte räknat med på ett eller annat sätt.. förutom dom som bor i hyresrätt dom har andra bekymmer haha:crysmile:
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Om nu "dig" syftar på mig så var det inte jag som drog in varken pizzerior eller frisörer i diskussionen. Min poäng är dock att inte heller dessa leverantörer självmant brukar upplysa om något pris. Står man på pizzerian finns förvisso alltid en meny med priser men ringer jag bara och beställer så får jag veta vad det kostar först när jag hämtar maten, om jag nu inte frågar.
Ja det var ju jag som tog upp det. Nej det är ingen som muntligen talar om vad det kostar när jag ringer och beställer en pizza, men det är en vara som de flesta vet vad det kostar på ett ungefär och som sagt menyn på hemsidan visar priset. Samma sak så står priset tydligt hos frisören och hos ICA.

Som jämförelse har jag tittat på rätt många hemsidor för rörmokare för ett tag sen. Av säg 10 stycken var det en som skrev ut debiteringsmodell och priser. Exempelvis: för ett vanligt jobb tar vi X kronor per timme, plus servicebil à Y kronor. För jourjobb tar vi....

Övriga sidor hade ingen information alls om ersättningsmodell eller priser så helt jämförbart är det inte. Till det bör man kanske fundera hur en kund fungerar (eller snarare inte fungerar) i en akut situation.

Sist men inte minst bör man väl som företagare tänka på om man vill ha nöjda kunder eller inte. För att få nöjda kunder måste man inte bara göra ett bra arbete, man bör dessutom hålla avtalade tider, vara lite allmänt trevlig, kunna diskutera problem med kunden, rekommendera förbättringar till kundens förslag och vara tydlig med priset. Är man det så kan man ta bra betalt och få nöjda kunder.

Som exemplet jag gett där jag fick en räkning på 3 timmar plus dyr jourbil när rörmokaren var hos mig i 10 minuter. Han hade offrat 30 sekunder på att berätta det innan och fick tack vare det en nöjd kund. Hade han inte sagt något så hade han fått en missnöjd kund. Jag förstår inte varför så många vill ha missnöjda kunder.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Trådskaparen Linda har absolut en poäng i att folk ska snabbt ha hjälp men sitter sedan här o klagar på att det sedan kostar pengar. Som att det vore en skyldighet att som egen företagare hjälpa alla som ringer o vill ha hjälp. Det är ingen skyldighet o gör det själva om ni inte vill betala. Men alldeles för få gör något själva idag. Många sitter hellre här o klagar på hantverkare dagarna i ända. Hantverkare klagar inte upp ett hus, dem arbetar upp det
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Gnäller nja.. definitions fråga. Men många har en erfarenhet av någon slags dold eller dyr historia man inte räknat med på ett eller annat sätt.. förutom dom som bor i hyresrätt dom har andra bekymmer haha:crysmile:
i det stora hela är det nog inte så illa...
det finns ju rätt många som inte är med på byggahus
 
Sittställning
H hangun skrev:
Trådskaparen Linda har absolut en poäng i att folk ska snabbt ha hjälp men sitter sedan här o klagar på att det sedan kostar pengar. Som att det vore en skyldighet att som egen företagare hjälpa alla som ringer o vill ha hjälp. Det är ingen skyldighet o gör det själva om ni inte vill betala. Men alldeles för få gör något själva idag. Många sitter hellre här o klagar på hantverkare dagarna i ända. Hantverkare klagar inte upp ett hus, dem arbetar upp det
Äsch.. hantverkare gnäller som fan också. Glöm inte att vi alla är människor.

skoge skoge skrev:
i det stora hela är det nog inte så illa...
det finns ju rätt många som inte är med på byggahus
Vet inte, hade varit kul med siffror faktiskt
 
  • Gilla
Skånskan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som jämförelse har jag tittat på rätt många hemsidor för rörmokare för ett tag sen. Av säg 10 stycken var det en som skrev ut debiteringsmodell och priser. Exempelvis: för ett vanligt jobb tar vi X kronor per timme, plus servicebil à Y kronor.
Jag är naturligtvis ingen motståndare till tydliga prisuppgifter och naturligtvis kan branschen förbättra sig på den punkten. Jag tycker dock att det är lite vanskligt att jämföra prisuppgifter på en så pass väldefinierad produkt som en pizza med tjänsten "laga min läcka".

Det jag vänder mig mot är däremot de som beställer något utan minsta försök att ta rätt på vad det kan tänkas kosta och när sedan (oftast) en marknadsmässig faktura dyker upp gnäller de på att det var dyrare än de trott. Vadå trott? Är man oerfaren i branschen och saknar kunskap om priser och branschpraxis är man väl medveten om det. Hur sjutton kan man då beställa något som man åtminstone måste ana kan komma att kosta en slant utan att fråga om priset? Visst är det bra om hantverkaren upplyser om olika kostnader i samband med beställningen men den som ska stå med den största dumstruten, tycker jag, är den som inte frågar och tar rätt på kostnaden innan beställning/avtal.

Det finns inte många som ringer resebyrån och säger "boka in mig till Thailand", utan att vara klar över priset innan avtalsslut. Det finns inte heller många som ringer bilhandlaren och säger leverera en XYZ-bil snarast, utan att de kommit överens om en prislapp. Men när det gäller hantverkartjänster gör tydligen (alltför) många det. Det tycker jag är konstigt!
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
A
U Swetox skrev:
Ja det tror jag säkert och håller med dig om. Men av att döma på inlägg i andra trådar än denna så känns det annorlunda här på forumet än vad det är i verkligheten. Säkert därför TS reagerat och skapat denna tråden.

Jag vill bara att vissa skall förstå att många gånger är kostnaderna skäliga och det är få firmor som jobbar med att salta sina fakturor, för de brukar inte bli långlivade. Ändå så skall det varje dag läsas här på forumet om hantverkare som fakturerar osjäliga priser...

Förr va jag stolt över mitt yrkesval att gå min pappas och min farfars fortspår men här på forumet så undviker man helst att säga vad man jobbar med.
- På ett forum där många konsumenter fråga hantverkare om råd.
Problemet är nog att det saknas yrkesstolthet hos många hantverkare, det är min egen uppfattning att av de hantverkare vi har haft hemma så kanske 50% inte är tillräckligt kunniga i sitt yrke. Jag bjuder på dricka, kaffe och är trevlig, men jag granskar också noga arbetet som görs. Och i många fall är det slarvigt eller felaktigt gjort, och får göras om.
 
  • Gilla
Skånskan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.