Har ett 25 kvm uthus/förråd bestående av regelverk på gjuten platta /träpanel /plåttak på tomten som förra ägaren börja isolera från insidan med mineralull därefter sattes spånskiva. Han gjorde dock bara halva arbetet och nu tänkte jag göra klart resten.
Men..Det verkar dock som om ångspärr helt saknas på den gjorda väggen, och nu undrar jag hur jag ska gå vidare:vilka risker tar jag om jag fortsätter utan ångspärr?

Till saken hör att det fortsättningsvis enbart ska användas som just förråd med nåt konvektor element vintertid som ska hålla temeraturen över nollan.

riskerar jag förstöra regelkostruktionen genom förhöjda fukthalter, eller är detta försumbart?
 
Inga risker alls. Jag skulle rekommendera att man bygger den typen av byggnad helt utan ångspärr, dels på grund av försumbart fukttillskott, och dels på grund av den låga temperaturen vintertid. Precis som i många sommarstugor, där man ofta väljer att skippa ångspärr. Det är bara att köra på.

(Om man har ångspärr i en sådan byggnad så riskerar man att få kondens på utsidan av ångspärren vid de tillfällen då temperatuen är högre utomhus än inomhus. Vilket ju inte är bra).
 
precis nåt sånt jag vill höra och få bekräftat. tackar
 
Nästa fundering på ovanstående bygge/isoleringsjobb:

Behövs någon luftspalt mellan mineralullen och ytterväggarna?

I nuläget ser det ut så här: stående träpanel spikad i regelkonstruktion a' 50x150 mm reglar. Jag hade helt enkelt tänkt fylla detta 150mm utrymme med mineralull och sen täcka med spånskiva.
Funkar detta eller behöver jag sätta vindpapp, spika läkt och masonit mot panelen för att få luftspalt mellan panel och isolering??
 
Mikael_L
Vindpapp + läkt skulle jag iaf rekomendera.
Masonit tror jag du kan skippa, för din panel är väl någon sort med lockbräda, så det blir en liten luftspalt mellan varje panelbräda (under lockbrädan).

Det är troligen inte 100% säkert att du måste ha luftspalten för att få ha ett friskt hus, men jag tycker det är dumt att chansa.

Vindpappen mot isoleringen, ingen annanstans...
 
Det eventuella behovet av luftspalt beror också på vilken sorts färg panelen skall ha. Har man tex. slamfärg hindras inte fukt att avges utåt.
 
okej, så spika läkt i regelverket närmast panelen, sen häfta vindpapp så att vindpappen hamnar närmast isoleringen och skapar en spalt mellan panel och vindpapp?
 
Precis så.
 
okej! från klarhet till klarhet.. nu har jag en skapligt klar bild av hur jag ska isolera väggarna. Läkt innanför panel som f.ö. är lockpanel målad med täcklasyr, och mot läkt sätta vindpapp, sen isolering och slutligen spånskiva.
Nu till nästa och kanske en svårare fråga att besvara om isolering av ovanstående bygge..

snedtakisolering i timmertak.

I takstolarna ligger längstgående timmerstockar med ca 20cmm diameter. Mot dessa ligger sedan spånten och därefter papp/plåttak. Timmerstockarna bildar ca 70cm breda "längsgående" fack. takfoten avslutas på varje sida av stock.
Min tanke är att isolera dessa 70 cm breda och 20cm djupa fack med; läkt - masonit - isolering - spånskiva. Denna konstruktion skapar ju en luftspalt mellan takspånt och isolering men pga av timmerkonstruktionen blir det svårt att få till luftcirkulation då stockarna tätar varje fack.

Skulle det vara möjligt att använda sig av den ovanstående konstruktionen och ha en luftspalt men helt enkelt skippa luftcirkulationen? Betänk att detta ska användas som snickarbod med bara några plus graders uppvärmning vintertid.

Hoppas nån orkat läsa ända ner och att det jag skrev blev förståeligt.
 
  • Gilla
takskivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.