1 466 595 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad är det för bil?pacman42 skrev:Inte ens mina barns batteridrivna mopedbil klarar sig utan elektronikproblem. Den har varit inne på reparation för diverse olika fenomen som kommer och går. Nu tror de i vintras att de efter två år hittat felet, det var laddkretsen från 48V till 12V som ställde till det. När den väl gick sönder helt så försvann också alla andra fenomen. Det är ju svårt att köra iväg med bilen när den elektroniska handbromsen inte släpper. Eller när sensorn till laddluckan säger att luckan är öppen trots att den är stängd. Eller när bilen säger att bromsarna ligger på trots att de inte gör det. Eller...
Denna mopedbil är alltså tillverkad som en elbil som kräver vanligt körkort av en etablerad biltillverkare. Men de säljer den alltså även med begränsad hastighet och effekt som mopedbil...
Nu kör ju inte alla franska bilar. Sköter man om grejorna så ska en modern bil hålla uppemot 20 år och 30000 mil utan annat än vanlig service och mindre slitagedelar (bromsar, stötdämpare, etc). Havererar en vital del redan efter 10 år och/eller 15000 mil så är det ett konstruktionsfel.Nötegårdsgubben skrev:
Om det är någon som inte fattar att bilar måste servas och dessutom kör ett halvår med rasslande kamkedja, för att sen gnälla när det blir totalras, så får dom vackert skylla sig själv. Men för den gruppen är naturligtvis elbilar en välsignelse.
Med det sagt så är jag övertygad om att det största hotet mot bensin- och dieselbilarna är bränsle- och fordonsskatten. Om några år när elbilarna står för en stor andel av nybilsförsäljningen så kommer politikerna inse hur mycket pengar dom går miste om och drastiskt höja dessa skatter (i miljöns namn såklart). Sen kommer skatterna på elbilar komma som ett brev på posten, som steg två, i form av små GPS:er som direktrapporterar positionen till Trafikverket och dess "säkerhetsklassad" personal i något svåruttalat land.
Din bils position har de full koll på redan, de berättar bara inte att de vet den. Detta gäller alla bilar med nätverkskoppling via 3G/4G. GPS har I praktiken alla nya bilar.vcx skrev:Nu kör ju inte alla franska bilar. Sköter man om grejorna så ska en modern bil hålla uppemot 20 år och 30000 mil utan annat än vanlig service och mindre slitagedelar (bromsar, stötdämpare, etc). Havererar en vital del redan efter 10 år och/eller 15000 mil så är det ett konstruktionsfel.
Om det är någon som inte fattar att bilar måste servas och dessutom kör ett halvår med rasslande kamkedja, för att sen gnälla när det blir totalras, så får dom vackert skylla sig själv. Men för den gruppen är naturligtvis elbilar en välsignelse.
Med det sagt så är jag övertygad om att det största hotet mot bensin- och dieselbilarna är bränsle- och fordonsskatten. Om några år när elbilarna står för en stor andel av nybilsförsäljningen så kommer politikerna inse hur mycket pengar dom går miste om och drastiskt höja dessa skatter (i miljöns namn såklart). Sen kommer skatterna på elbilar komma som ett brev på posten, som steg två, i form av små GPS:er som direktrapporterar positionen till Trafikverket och dess "säkerhetsklassad" personal i något svåruttalat land.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Förutom spårningskonspirationerna så sparkar du väl ändå in öppna dörrar. Att fossilbilar ska straffas ut och att det kommer kilometerskatt är ju politiska arbeten som redan är igång.vcx skrev:Med det sagt så är jag övertygad om att det största hotet mot bensin- och dieselbilarna är bränsle- och fordonsskatten. Om några år när elbilarna står för en stor andel av nybilsförsäljningen så kommer politikerna inse hur mycket pengar dom går miste om och drastiskt höja dessa skatter (i miljöns namn såklart). Sen kommer skatterna på elbilar komma som ett brev på posten, som steg två, i form av små GPS:er som direktrapporterar positionen till Trafikverket och dess "säkerhetsklassad" personal i något svåruttalat land.
Det är ju skillnad på att bilens GPS (och din mobil mm) kan loggas och att myndigheterna tar in och analyserar all data. Endel har haft det ganska länge och nu har väl alla det. Bodde jag i nordkorea skulle jag vara orolig men här får ju knappt polisen spåra tungt kriminella så jag tror inte vi behöver vara oroliga för annat än googles reklam...W witten skrev:
Jo, det är nog så proprietära system så att det är svårt att implementera en vägavgifslösning i det som finns från biltillverkaren, men det finns ju dedicerade system som gör det sen ett tag för tung trafik. Själv är jag försiktigt positiv till både hastighetsövrevaktning/begränsning och vägskatt baserat på GPS, då det kommer vara mera rättvist och kunna byggas upp mer logiskt än dagens fartkameror och tullstationer. Sen kan man alltid diskutera om man ska betala vägskatt, men jag har inget emot att den som kör mycket på en väg står för en större del av kostnaden än den som inte kör bil alls... Och om alla håller hastigheten på en väg så ökar säkerheten. Lite OT från elbil men...W witten skrev:
Fästmön sålde precis en italiensk bil. Mycket trevlig bil, Fiat 500x. På den så ska kamremmen bytas efter 12000 mil noterade jag. På min förra bil (Audi A4 2.0 TDI) så tror jag den skulle bytas efter 18000 mil.Nötegårdsgubben skrev:
Du har tydligen inte kört volkswagenvcx skrev: