pacman42 pacman42 skrev:
Inte ens mina barns batteridrivna mopedbil klarar sig utan elektronikproblem. Den har varit inne på reparation för diverse olika fenomen som kommer och går. Nu tror de i vintras att de efter två år hittat felet, det var laddkretsen från 48V till 12V som ställde till det. När den väl gick sönder helt så försvann också alla andra fenomen. Det är ju svårt att köra iväg med bilen när den elektroniska handbromsen inte släpper. Eller när sensorn till laddluckan säger att luckan är öppen trots att den är stängd. Eller när bilen säger att bromsarna ligger på trots att de inte gör det. Eller...

Denna mopedbil är alltså tillverkad som en elbil som kräver vanligt körkort av en etablerad biltillverkare. Men de säljer den alltså även med begränsad hastighet och effekt som mopedbil...
Vad är det för bil?
 
K
J JohanLun skrev:
Vad är det för bil?
Låter som Renault Twizy
 
K Kallebo skrev:
Låter som Renault Twizy
Jajamensan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De styr förstås efterfrågan. Vet man att man riskerar att behöva byta växellåda eller kamrem eller något annat dyrt de närmaste åren påverkar det priset på andrahandsmarknaden eftersom att folk inte är dumma i huvudet.
Nu kör ju inte alla franska bilar. Sköter man om grejorna så ska en modern bil hålla uppemot 20 år och 30000 mil utan annat än vanlig service och mindre slitagedelar (bromsar, stötdämpare, etc). Havererar en vital del redan efter 10 år och/eller 15000 mil så är det ett konstruktionsfel.

Om det är någon som inte fattar att bilar måste servas och dessutom kör ett halvår med rasslande kamkedja, för att sen gnälla när det blir totalras, så får dom vackert skylla sig själv. Men för den gruppen är naturligtvis elbilar en välsignelse.

Med det sagt så är jag övertygad om att det största hotet mot bensin- och dieselbilarna är bränsle- och fordonsskatten. Om några år när elbilarna står för en stor andel av nybilsförsäljningen så kommer politikerna inse hur mycket pengar dom går miste om och drastiskt höja dessa skatter (i miljöns namn såklart). Sen kommer skatterna på elbilar komma som ett brev på posten, som steg två, i form av små GPS:er som direktrapporterar positionen till Trafikverket och dess "säkerhetsklassad" personal i något svåruttalat land.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Nu kör ju inte alla franska bilar. Sköter man om grejorna så ska en modern bil hålla uppemot 20 år och 30000 mil utan annat än vanlig service och mindre slitagedelar (bromsar, stötdämpare, etc). Havererar en vital del redan efter 10 år och/eller 15000 mil så är det ett konstruktionsfel.

Om det är någon som inte fattar att bilar måste servas och dessutom kör ett halvår med rasslande kamkedja, för att sen gnälla när det blir totalras, så får dom vackert skylla sig själv. Men för den gruppen är naturligtvis elbilar en välsignelse.

Med det sagt så är jag övertygad om att det största hotet mot bensin- och dieselbilarna är bränsle- och fordonsskatten. Om några år när elbilarna står för en stor andel av nybilsförsäljningen så kommer politikerna inse hur mycket pengar dom går miste om och drastiskt höja dessa skatter (i miljöns namn såklart). Sen kommer skatterna på elbilar komma som ett brev på posten, som steg två, i form av små GPS:er som direktrapporterar positionen till Trafikverket och dess "säkerhetsklassad" personal i något svåruttalat land.
Din bils position har de full koll på redan, de berättar bara inte att de vet den. Detta gäller alla bilar med nätverkskoppling via 3G/4G. GPS har I praktiken alla nya bilar.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Nu kör ju inte alla franska bilar.
Senast jag hade en begagnad bil var den italiensk, men point taken! :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Med det sagt så är jag övertygad om att det största hotet mot bensin- och dieselbilarna är bränsle- och fordonsskatten. Om några år när elbilarna står för en stor andel av nybilsförsäljningen så kommer politikerna inse hur mycket pengar dom går miste om och drastiskt höja dessa skatter (i miljöns namn såklart). Sen kommer skatterna på elbilar komma som ett brev på posten, som steg två, i form av små GPS:er som direktrapporterar positionen till Trafikverket och dess "säkerhetsklassad" personal i något svåruttalat land.
Förutom spårningskonspirationerna så sparkar du väl ändå in öppna dörrar. Att fossilbilar ska straffas ut och att det kommer kilometerskatt är ju politiska arbeten som redan är igång.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
W witten skrev:
Förutom spårningskonspirationerna så sparkar du väl ändå in öppna dörrar. Att fossilbilar ska straffas ut och att det kommer kilometerskatt är ju politiska arbeten som redan är igång.
Inga konspirationer. Jag har koll på vad man redan gör.
 
W witten skrev:
Förutom spårningskonspirationerna...
Det är ju skillnad på att bilens GPS (och din mobil mm) kan loggas och att myndigheterna tar in och analyserar all data. Endel har haft det ganska länge och nu har väl alla det. Bodde jag i nordkorea skulle jag vara orolig men här får ju knappt polisen spåra tungt kriminella så jag tror inte vi behöver vara oroliga för annat än googles reklam... ;)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inga konspirationer. Jag har koll på vad man redan gör.
Jag läste nog lite slarvigt om GPS. Men jag tror inte att det kommer att vara praktiskt möjligt att ha GPS som underlag för kilometerdebitering, om detta finns det ju redan en del skrivet från de som funderat på saken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag läste nog lite slarvigt om GPS. Men jag tror inte att det kommer att vara praktiskt möjligt att ha GPS som underlag för kilometerdebitering, om detta finns det ju redan en del skrivet från de som funderat på saken.
Jo, det är nog så proprietära system så att det är svårt att implementera en vägavgifslösning i det som finns från biltillverkaren, men det finns ju dedicerade system som gör det sen ett tag för tung trafik. Själv är jag försiktigt positiv till både hastighetsövrevaktning/begränsning och vägskatt baserat på GPS, då det kommer vara mera rättvist och kunna byggas upp mer logiskt än dagens fartkameror och tullstationer. Sen kan man alltid diskutera om man ska betala vägskatt, men jag har inget emot att den som kör mycket på en väg står för en större del av kostnaden än den som inte kör bil alls... Och om alla håller hastigheten på en väg så ökar säkerheten. Lite OT från elbil men...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Senast jag hade en begagnad bil var den italiensk, men point taken! :geek:
Fästmön sålde precis en italiensk bil. Mycket trevlig bil, Fiat 500x. På den så ska kamremmen bytas efter 12000 mil noterade jag. På min förra bil (Audi A4 2.0 TDI) så tror jag den skulle bytas efter 18000 mil.
 
vcx vcx skrev:
Nu kör ju inte alla franska bilar. Sköter man om grejorna så ska en modern bil hålla uppemot 20 år och 30000 mil utan annat än vanlig service och mindre slitagedelar (bromsar, stötdämpare, etc). Havererar en vital del redan efter 10 år och/eller 15000 mil så är det ett konstruktionsfel.
Du har tydligen inte kört volkswagen
 
  • Gilla
  • Haha
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Nu kan jag ladda lite snabbare hemma också. Alternativt har jag ett nytt sätt att lösa huvudsäkringar. Den håller reda på hur mycket den stoppat i bilen också.
Elbilsladdningsstation som visar 9.9 kW laddning med totalt 1.14 kWh levererad energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag läste nog lite slarvigt om GPS. Men jag tror inte att det kommer att vara praktiskt möjligt att ha GPS som underlag för kilometerdebitering, om detta finns det ju redan en del skrivet från de som funderat på saken.
Ja, det håller jag med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.