Takläggaren som har lagt om mitt tak i höstas, har gått i konkurs, men en del av hans arbete kräver garantireparation. Jag har kontaktat honom med information om felet - som han slog ifrån sig. Fast det är uppenbart att det är han som gjorde fel: snörasskyddets konsoler har inte skruvats i plåt+läktar utan enbart i plåt, tunnaste TP som finns.

Att åtgärda just detta problem är bara några timmars arbete i sig. Problemet är att byggställning krävs eftersom skylift är svårt att få till baksidan av mitt hus där problemet har uppkommit.

Efterklok kan jag vara på egen hand, men frågan är om vad jag kan göra nu?
 
  • Gilla
Bengt 36
  • Laddar…
du får nog lösa problemet själv
du kan ju även kontakta konkursförvaltaren och höra om där finns några pengar i boet till garantireperationer
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Vars i montageanvisningen har du hittat att snörasskyddet ska sitta i läkten? På trapetsplåt skruvas fästerna normalt bara i plåten.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars i montageanvisningen har du hittat att snörasskyddet ska sitta i läkten? På trapetsplåt skruvas fästerna normalt bara i plåten.
Visst kan jag ha fel, men är det orimligt att tycka att enbart iskruvat i plåten, kan det inte hålla för 50 cm tjock isig snö?
Jag läser inte montageanvisningar annars, det tycker jag är hantverkarens ansvar och kunskap som går före. I detta fall blev det fel.
 
Rickard.
J Julla skrev:
Visst kan jag ha fel, men är det orimligt att tycka att enbart iskruvat i plåten, kan det inte hålla för 50 cm tjock isig snö?
Jag läser inte montageanvisningar annars, det tycker jag är hantverkarens ansvar och kunskap som går före. I detta fall blev det fel.
Har han skruvat i plåten så har han kanske just följt montageanvisningen. Om det håller eller inte är då upp till om beräkningen är rätt. Vill du dubbelkolla den brukar det finnas hjälp på tillverkarens hemsida.
 
J Julla skrev:
Jag läser inte montageanvisningar annars, ...
Har du gjort det nu och sett att det är felmonterat?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars i montageanvisningen har du hittat att snörasskyddet ska sitta i läkten? På trapetsplåt skruvas fästerna normalt bara i plåten.
Enda kravet jag vet är 0,5mm stålplåt
0,6mm aluminium tjocklek på plåten
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Enda kravet jag vet är 0,5mm stålplåt
0,6mm aluminium tjocklek på plåten
Tack Plåtniklas :)
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
J Julla skrev:
Tack Plåtniklas :)
Jag har nyss haft en takläggare på besök och han tyckte att det är "otroligt dumt att skruva direkt i plåten och det är dessutom direkt farligt när saker av metall faller ner".
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Rickard.
Dåså, låt han fixa det så som du vill ha det då.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Dåså, låt han fixa det så som du vill ha det då.
Du kanske har förståelse för att jag som lekman inte vet vem av två experter som säger olika, jag ska tro på. Det är inget personligt.
 
A
Det står ju i montageanvisningarna hur det ska monteras,vilken typ av konsoler är det?
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J Julla skrev:
Du kanske har förståelse för att jag som lekman inte vet vem av två experter som säger olika, jag ska tro på. Det är inget personligt.
Jag tar det inte personligt men du måste faktiskt söka själv efter information. Läs nu montageanvisningen (det är 2021,precis allt finns på internet) för den produkt du fått monterad på ditt tak och kolla om det är gjort rätt eller inte.

Jag har aldrig monterat någon taksäkerhet där fästerna ska skruvas i läkten så jag tror inte det finns men jag har haft fel förr ;). (jag gör inte heller plåttak så jag monterar inte massor på det men det händer.)

På trp måste då fästerna skruvas i profilbotten för det är bara där som plåten är i kontakt med läkten och det går lite mot principen av plåttak.
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tar det inte personligt men du måste faktiskt söka själv efter information. Läs nu montageanvisningen (det är 2021,precis allt finns på internet) för den produkt du fått monterad på ditt tak och kolla om det är gjort rätt eller inte.

Jag har aldrig monterat någon taksäkerhet där fästerna ska skruvas i läkten så jag tror inte det finns men jag har haft fel förr ;). (jag gör inte heller plåttak så jag monterar inte massor på det men det händer.)

På trp måste då fästerna skruvas i profilbotten för det är bara där som plåten är i kontakt med läkten och det går lite mot principen av plåttak.
Du har helt rätt i att allt finns på internet. Det finns dock en anledning att man vänder sig till denna grupp. Men jag har också haft fel förr
Handyman 1 skrev:
Det står ju i montageanvisningarna hur det ska monteras,vilken typ av konsoler är det?
Welands för 3 rör (snörasskydd). Både bottenplattan och konsolen som har skruvats i den samt direkt i plåten, har rasat och rivit hål i plåten.
 
A
J Julla skrev:
Du har helt rätt i att allt finns på internet. Det finns dock en anledning att man vänder sig till denna grupp. Men jag har också haft fel förr


Welands för 3 rör (snörasskydd). Både bottenplattan och konsolen som har skruvats i den samt direkt i plåten, har rasat och rivit hål i plåten.
Är det denna konsol?
Metallkonsol monterad på röd vågig plåt som kan vara en del av en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.