Har ett hus med en källare med en del krypgrund som jag sprängt (snigeldynamit) ut. Jag har dränerat runt, men trots detta letar sig vatten in i krypgrunden. Det visste jag vid konstruktionen av det rummet och anlade en pumpgrop på lägsta platsen (nära en yttervägg). Där sitter en dräneringspump 230V modell mindre (det fanns inte plats för flottör). Det var den enda pumpen på marknaden som fick plats. Den aktiveras automatiskt vid ca 5 mm vatten i gropen, vilket det är mest hela tiden och dessutom sker visst återflöde från slangen trots backventil. Pga det har jag satt en mekanisk timer som gör att den går varannan timme i 10 min. Men (!) som igår när det regnande mkt behöver den gå oftare.

Nu till frågan: jag behöver ett system som känner av vatten och sätter igång strömmen. Strömmen bör vara på ca 5 min (den tid det tar att tömma gropen). Ex som denna, men utan larm.

Alt 2 är en lösning med sblåtand/wifi, dvs en fuktsensor som triggar en händelse till ett smart elluttag som sätter igång strömmen 5 min. Men det känns mer sårbart pga wifi/blåtandskoppling samt ev behov av batterier.
 
Som en switch alltså med 230v som aktiveras vid vattenkontakt, men måste kunna gå 5 min efter. En flottör får inte plats i gropen tyvärr.
 
En konduktiv nivåvakt som aktiverar en strömbrytare som startar pumpen vid höga nivåer, och stänger vid låga. Vet inte om de finns med färdiga brytare för 220 V, men det borde gå att plocka ihop en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.