Hej.

Jag äger en fastighet som tyvärr är ansluten till Vattenfalls elnät och där man vintertid tar ut en i det närmaste ohygglig elnätsavgift under dagtid på vintern.
November till och med mars månad mellan 8-18 så åker elnätsavgiften upp enligt den tids-tariff som jag har valt.
Där finns möjlighet att ändra om till normal tariff men vi har ändå gjort bedömningen att tidstariffen är mer lönsam över tid.

Min fråga här är egentligen hur det funkar med att då komplettera med solceller?
Jag har ett helt fantastiskt syd-läge och möjligheten att producera el med solpaneler kan knappast bli bättre.

Frågorna är egentligen enkla.
Reducerar eventuell egen produktion per automatik den köpta elen 1:1?
Alltså tar mitt hus av sol-elen istället för den inkommande i nätet?
Som jag förstod saken så mäter elmätaren både inkommande och utgående el och att "kvittning" inte sker.
Jag är ju intresserad av att hålla flödet i inkommande elkabel så låg som möjligt för att slippa betala nästan 1,6kr/kWh totalt. Att vintertid på dagarna kunna räkna med att spara 1,6kr/producerad kWh är ju relativt smakfullt.

Om det är möjligt att använda sin egna el istället för den köpta är det då bättre att sprida ut panelerna åt flera väderstreck eller är ett prima söderläge alltid att föredra?

/Nybörjaren
 
  • Gilla
Godring
  • Laddar…
Elnätsavgift är vad du betalar för elnätet.
Spotpris är vad du betalar för elen(det låter som de är den som ändrar sig)

Din solel förbrukas teoretiskt i huset och blir det något över så går det ut på nätet.
Men vintertid så får du knappt något...

Ang placeringen så är det lite beroende på hur du vill använda el. Hur man tror att spotpriset ser ut i framtiden mm

Om det är billigt på natten så är kanske ett annat alternativ att förflytta förbrukar till natten.
Eller köpa ett batteri som tillåts köpa på natten och sälja på dagen.
 
Jag satte upp solceller på taket i vintras.
De producerar inte mycket under vintermånaderna alls. Kanske 10 - 20 % av vad de klarar på den ljusare tiden på året. Men huset använder solel före att köpa.
Så solceller är inte lösningen på ditt problem mellan nov-mars, tyvärr.

Jag skulle nog kika på hur man kan minska elförbrukningen istället.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Nov-feb är usla solmånader. De ger knappt nått alls faktiskt. Inte vår anläggning i Stockholm, 28 grader mot vsv.
 
Synd att solceller verkar vara så klena under vintern :(
Men det där med batteri som tillåts ladda på natten och ge ifrån sig på dagen.
Kan man få det att fungera på ett bra sätt?
Kan min lokala elektriker lösa det enkelt?
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga "om det var enkelt, skulle någon redan gjort det". Det går nog att räkna hem om du är beredd att lägga en eel egen tid och pyssla med systemet, men troligen inte genom att köpa en färdig lösning.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
G Göte Friman skrev:
Synd att solceller verkar vara så klena under vintern :(
Men det där med batteri som tillåts ladda på natten och ge ifrån sig på dagen.
Kan man få det att fungera på ett bra sätt?
Kan min lokala elektriker lösa det enkelt?

Om det lönar sig går inte att säga utan att ha mer fakta om ditt hus.

Men generellt så är det gratis att flytta förbrukare till natten... Men det kostar att ha kvar dem på dagen och använda batteri...
 
Vad har du som drar på dagen? Kanske kan du värma huset mer på natten och mindre på dagen? Större isolerad vattentank?
 
G Göte Friman skrev:
Synd att solceller verkar vara så klena under vintern :(
Men det där med batteri som tillåts ladda på natten och ge ifrån sig på dagen.
Kan man få det att fungera på ett bra sätt?
Kan min lokala elektriker lösa det enkelt?
Det går, men det blir dyrt... Du får mycket el för de pengarna.

Jag har en solanläggning med hybridväxelriktare och batteri, och kan under vintern fylla batteriet från nätet och använda under dagen. Det lilla jag tjänar på det gör det inte ens värt att anstränga sig, om jag ska vara ärlig. Jag har min anläggning för i huvudsak nödström och för att minska mina elkostnader resten av året. Man måste vara realistisk kring vad en solanläggning kan ge och vad den inte klarar.

Problemet med att vara on-grid och använda batterier är att du inte kan riskera att mata ut ström på nätet under ett avbrott, och det kräver en del utrustning. Du kan fråga din lokala elektriker, men utan att nedvärdera yrkeskåren på något sätt så tror jag inte du ska förvänta dig så mycket.

Som redan sagts ovan så är det bättre att försöka minska elanvändningen i stället. Men visst svider det när elräkningen kommer varje månad.
 
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
Huset är en 800 kvadratmeter stor gammal skolbyggnad i sten.
Huset konsumerar en massa el och vi ligger på vintern på totalt cirka 22-24-tusen i totalkostnad för hushållsel och uppvärmning via BVP.
Visst går det att flytta viss förbrukning till natten men ändå begränsat.
I lokalerna drivs bland annat en förskola som har massiv belysning och en hel del förbrukare på som inte går så bra att styra om till nattetid.

Jag kollade batterilösningar och det är ju i princip ohållbart.
Skulle man med batteri flytta 100kWh från natten till dagen så skulle det kosta motsvarande en snygg villa i Spanien.
Att producera mer värme på natten har jag tänkt på. Dock påstår man att BVP tappar i effektivitet om man jobbar med högre temp. Större volym är ju givetivis ett alternativ.
 
  • Gilla
Abel112 och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade batterilösningar och det är ju i princip ohållbart.
Skulle man med batteri flytta 100kWh från natten till dagen så skulle det kosta motsvarande en snygg villa i Spanien.
:crysmile: Exakt! Men om du ska investera i en Tesla Model S i framtiden så löser det sig (y)
 
Det är till att bo furstligt, 800 m2!
Ja, har man en elnätsansluten solcellsanläggning, då tar ditt hushåll i första hand ström från din solcellsanläggning. När effekt från din solcellsanläggning inte räcker till, blir det som du har idag, nämligen att ditt hushåll tar ström från allmänna elnätet. När din solcellsanläggning producerar mer än vad ditt hushåll förmår att förbruka, går överskottet ut på allmänna elnätet. Du får betalt för den strömmen.

Här ett genomfört projekt från ax till limpa.
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
Där ser du också hur mycket anläggningen faktiskt har producerat för varje månad. Genom att skala upp installerad paneleffekt kan du få fram vad din tänkta anläggning skulle ge.

Angående lagringsbatteri har du förluster i form av värme vid laddning och vid urladdning, ca totalt 15 %. Sedan slits lagringsbatteriet och håller inte i evighet. Så att ladda lagringsbatteriet med billig nattarif på natten och förbruka den strömmen på dagen, lönar sig nog inte. Det är vad jag tror, jag har inte räknat på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
Solcellerna har ju en återbetalningstid på 10-12 år och jag tycker att i sammanhanget skulle du kunna räkna hem en investering i värmeisolering snabbare än så. Lite beroende av förutsättningar så klart.
 
  • Gilla
Kajjjan56
  • Laddar…
G Göte Friman skrev:
Jag äger en fastighet som tyvärr är ansluten till Vattenfalls elnät och där man vintertid tar ut en i det närmaste ohygglig elnätsavgift under dagtid på vintern.
November till och med mars månad mellan 8-18 så åker elnätsavgiften upp enligt den tids-tariff som jag har valt.
Varför har du valt den tidstariffen då?

G Göte Friman skrev:
Visst går det att flytta viss förbrukning till natten men ändå begränsat.
I lokalerna drivs bland annat en förskola som har massiv belysning och en hel del förbrukare på som inte går så bra att styra om till nattetid.
 
G Göte Friman skrev:
Huset är en 800 kvadratmeter stor gammal skolbyggnad i sten.
Huset konsumerar en massa el och vi ligger på vintern på totalt cirka 22-24-tusen i totalkostnad för hushållsel och uppvärmning via BVP.
Visst går det att flytta viss förbrukning till natten men ändå begränsat.
I lokalerna drivs bland annat en förskola som har massiv belysning och en hel del förbrukare på som inte går så bra att styra om till nattetid.

Jag kollade batterilösningar och det är ju i princip ohållbart.
Skulle man med batteri flytta 100kWh från natten till dagen så skulle det kosta motsvarande en snygg villa i Spanien.
Att producera mer värme på natten har jag tänkt på. Dock påstår man att BVP tappar i effektivitet om man jobbar med högre temp. Större volym är ju givetivis ett alternativ.
Liten tanke.
Du skriver att det bedrivs förskola som använder mycket belysning plus andra förbrukare.
Det gör dom väl under stora delar av resten av året också.
Får du in lite på vintern så är det väl lite plus i kanten men vår, sommar och höst skulle du ju kunna vara självförsörjande på el då du har verksamhet främst på dagtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.