Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Point1 och 100 till
  • Laddar…
harry73
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Point1 och 116 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
Tycker faktiskt inte det i de fall som kunder bara ringer och kräver att någon kommer.
Ringer do däremot och frågar finns det möjlighet att få hjälp med ett elfel. Självklart då säger man ju att absolut en akututryckning nu skulle kosta si eller så men kan du avvakta till imorgon när vi ändå har en kille/tjej i ditt område så kostar det bara ....
 
  • Gilla
Myrstacken och 18 till
  • Laddar…
Rickard.
L Linda_71 skrev:
Tycker faktiskt inte det i de fall som kunder bara ringer och kräver att någon kommer.
*Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt.*

Det är INTE orimligt att det är hantverkarens ansvar att minimum säga typ "vi fakturerar såhär, såhär och såhär, ok?"
Alternativt tydligt skriva ut det på hemsidan eller liknande lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 59 till
  • Laddar…
Det är ingen som tror att det är gratis.
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 46 till
  • Laddar…
harry73
Glöm inte att kunden är i stress och upplever ett stort problem. Kunden har dessutom lite erfaret av att beställa handverkartjänster och vet kanske inte ens om hen behöver snickare eller rörmokare.

Företaget däremot har det som sitt levebröd och hamnar inte i stress av situationen. Så hen har goda möjligheter att ta sig lite tid att informera kunden om processen och kostnaden och samtidigt fortfarande boka in kunden på först lediga tiden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 95 till
  • Laddar…
Det är väl snarare så att det är vanligt att det i efterhand blir dyrare än avtalat av 100 olika skäl.
Att det tillkommit en massa extra utgifter som en amatör omöjligen kunde ha anat, men som ett proffs garanterat kände till att de kan dyka upp.
 
  • Gilla
Point1 och 41 till
  • Laddar…
Människor är och fungerar olika. Om man som hantverkare är tydlig (i alla situationer) och kommunicerar med sina kunder blir det sällan överraskningar.
Det gäller ju även för kunderna.

Jag tycker båda har ansvar för att utfört arbete ska uppfattas smidigt av båda parter.

Varje gång jag åker ut på akutuppdrag, så informerar jag kunden om de extra kostnader som medför situationen.
Är det planerade besök gör jag det inte, då fakturerar normalt timtaxa.
Nu jobbar jag uteslutande mot företag, men jag hade gjort samma sak mot privatpersoner.
 
  • Gilla
Fartland och 31 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
Är det verkligen det normala om någon bara ringer och beställer något? Jag kan nog tycka att det är minst lika normalt att den som beställer något frågar efter vad det kommer att kosta om det inte är känt eller är viktigt.
 
  • Gilla
Sheila och 15 till
  • Laddar…
Om företaget upplever så mycket gnäll från privatkunder som tycker bolaget överfakturerar, kanske det är i bolagets intresse att informera kunderna vad det kommer kosta? Tänk vad mycket tjafs bolaget då skulle slippa.

Och det samma gäller ju givetvis åt andra hållet. Privatkunder bör ha i sitt eget intresse att fråga vad saker och ting kommer kosta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fields of Anfield Road och 38 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är INTE orimligt att det är hantverkarens ansvar att minimum säga typ "vi fakturerar såhär, såhär och såhär, ok?"
Fast det är inget som lagstiftaren ansett vara ett krav. Så här säger KTjL om priset.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är inget som lagstiftaren ansett vara ett krav. Så här säger KTjL om priset.
Vad säger prisinformationslagen då? Det jag citerade kommer från den. Eftersom hantverkare sällan lägger ut hela betalningsmodellen på hemsidan eller liknande tycker JAG att det blir hantverkarens ansvar (kanske inte ensamt) att medela. Kan mycket väl inte vara backat i lagtext men som tidigare skrev så hör det till hyffs.
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väl ingen som tror att det ska vara gratis?
Det kan däremot vara svårt att uppskatta konstnaden och därför tycker jag att man som leverantör av en tjänst ska vara tydlig. Det är som när kunden faktiskt frågar "Vad kommer det kosta?" och så svarar någon med ett timpris, men nämner inte med ett ord alla andra kostnader, så kunden blir såklart överraskad och missnöjd när fakturan kommer. Vill man ha missnöjda kunder så är det förstås en variant, vill man ha nöjda kunder så hjälper man de i affären.

Jag jobbar som IT-konsult och för några år sen arbetade jag mer utomlands, men var baserad i Sverige. En av mina kunder undrade om jag kunde närvara på ett 2-timmarsmöte. Jag hade möjlighet att vara med och hade då två varianter.
1. Åk till kunden och skicka sen en faktura
2. Förklara vad det innebär i kostnad: Jag var tvungen att åka tidigt dagen innan för att hinna ner = 8 timmars ersättning. Därefter möte 2 timmar dag två och jag skulle missa sista flighten hem den dagen så 8 timmar där och 8 timmar dagen efter för hemresa. Kunden skulle fått en räkning på 24 timmar, 2 övernattningar på hotell samt flygresa.
Jag valde att vara tydlig med kunden som då tackade nej. Jag misstänker att Linda_71 tycker att jag kunde valt alternativ 1 och kunden skulle fått skylla sig själv?
 
  • Gilla
shtob och 57 till
  • Laddar…
A
när folk ringer till mig över hjälp så är det väldigt sällan som de frågar pris.
Jag får alltid lägga ner runt 30-60 min på felsökning.. kostar runt 250-550 kr beroende på objektet..
Efter det så tillkommer avgift för att beställa delar. sedan ersättning för att renovera objektet..

Jag svarar alltid att felsökning kostar oavsett, men jag upplyser inte automatiskt om ersättningen... frågar man inte så har man missat en grej och det får man stå för..
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Snickesnickarn och 15 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad säger prisinformationslagen då?
Är den tillämplig för de tjänster vi pratar om här (typ timdebiterad hantverkare), det vill säga inte "bestämda tjänster" (typ en herrklippning)?

Jag är dåligt insatt i hur Konsumenttjänstlagen och Prisinformationslagen samspelar (motspelar?) i dessa fall.
 
  • Gilla
Mikaelaber
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.