Finns det någon som vet om det finns väckarklockor med polyfoniska ringsignaler?? Har använt mobilen som alarm de senaste månaderna bara för att jag är så trött på att behöva vakna med ett epilepsianfall varje morgon när det vanliga BEEEP; BEEEEP; BEEEEP alarmet går av.

Vill helst inte vakna till radion för det alternativet har jag redan försökt.
 
aXbo finns det ju en väckaklocka som heter. Den känner av via ett armband hur du rör dig under natten och i vilken sömnfas du befinner dig och beräknat på detta så väcker klockan dig när det är som lämpligast att gå upp så att du vaknar pigg och utvilad.

om du ställer klockan på 0600 så blir du väckt senast 0600 men tidigast 0530 beroende på hur ditt sömnmönster ser ut.

kolla på aXbo Schlafphasenwecker
 
Beppo skrev:
aXbo finns det ju en väckaklocka som heter. Den känner av via ett armband hur du rör dig under natten och i vilken sömnfas du befinner dig och beräknat på detta så väcker klockan dig när det är som lämpligast att gå upp så att du vaknar pigg och utvilad.
Har läst om den där, funkar den verkligen? Ngn som prövat? Nyfiken!
 
Samma här. Finns det någon återförsäljare i Sverige?
 
Har haft sleeptracker i drygt ett år. Det bygger lite på att man lägger sej på hyfsat regelbunden tid. Med det tricket har man mycket vunnet ändå. Tyvärr finns nog ingen mirakelmaskin för den som är svårväckt på morgonen. Sleeptrackern funkar hyfsat. Problemet är att den ska väcka när man är på toppen av en sömncykel - dvs när man drömmer. Vem F_N vill bli väckt mitt i en dröm? Det är faktiskt ett problem.

Tyvärr finns ingen snooze, så slår man av klockan och somnar om så kommer inte klockan ringa igen. Det är förvisso sanning med viss modifikation...
Såhär funkar det: Man ställer in en tid man vill bli väckt - säg 06.15. Därefter ställer man in ett tidintervall mellan 0 och 40 minuter (tror jag). Låt oss anta att vi ställer väckningsintervallet till 20 minuter. Då kommer klockan klockan någon gång mellan 05.55 och 06.15 - beroende på hur din sovcykel är. Hittar inte klockan någon lämplig cykel under det intervallet så kommer den ringa klockan 06.15.

Har klockan hittat en lämplig tid att väcka dej - säg 06.07 så ringer den. Då kan du välja att snooza eller stänga av alarmet.
Väljer du snooze så ringer klockan en sista gång kl 06.15. Man måste dock vara på sin vakt, för har inte klockan larmat förrän 06.15 och du snoozar, ja då ringer inte klockan förrän om ett dygn igen.....!

Var det överkrångligt skrivet?


Jag fick klockan i födelsedagspresent av min tjej. Tyvärr är hon mer lättväckt än jag är, så ibland väcks jag mer av hennes grymtade att jag ska slå av klockjävulen.

Någon gång har jag också sovit med armen under kudden och missat att klockan ringt. Den har ingen vibrationfunktion.

En kompis har en klocka som långsamt lyser starkare, vilket tydligen ska kicka igång vakenhormonet i kroppen. Tror hon är nöjd hitills, men det kan ju vara lite av nyhetens behag...

Min högst ovetenskapliga slutsats är: Vill du inte/orkar inte vakna, så vaknar du inte - oavsett manick. Har man lätt för att borra ner ansiktet i kudden och somna om så kommer ingen klocka i världen få dej ur sängen.
 
aXbo fungerar liknande. Den väcker dig antingen precis innan man går in i REM-sömn eller precis när man kommer ur REM-sömn. REM-sömn är den sömn när man drömmer och vaknar man precis efter denna så är man pigg och utvilad. sådär det kan hända någongång när man vaknar på "rätt sida" sängen.

Enligt en mycket ovetenskaplig test på www.minhembio.se så verkar klockan leva upp till det som är tanken med den. Nackdelen är ju som sagt att det inte finns någon snooz vilket betyder att man skall gå upp när klockan ringer. vilket ibland är 25min innan man ställt klockan. detta medför ju att man vill snooza men går man upp direkt så har man ju vunnit 25min på dagen och kan ta sig en rask promenad på morgonen innan frukost.

Den kostar dock 2000kr men är snygg som få.

Nu skall ju tilläggas att jag inte har någon själv och inte tänker skaffa någon heller då jag snart skall få barn och då lär det där falla iaf. men men...
 
Hur funkar sådana där klockor om man är två som skall upp? Jag och min sambo samåker till jobbet, så det gäller för oss att synka våra sömncykler så att ingen av oss behöver sitta och vänta en halvtimme på den andre...
 
Just nu ingår två armband till aXbo så man kan ställa två separata tider i klockan. Så om ni ställer samma tid på klockan kommer ni som max vakna med 30min mellanrum men troligen mindre.

Skulle sambon vakna tidigare hinner hon/han ju göra frukost som bara är att gå upp och äta =) Eller ha gjort klart på toa så det är ledigt när du kommer. eller ha läst morgontidningen så du kan ha den.

Så basicly så kommer du ha frukosten klar, ensam på toa med morgontidninge =)

Sen går du bara ut och sätter dig i den framkörda, varmkörda bilen.

Kan det bli bättre.
 
ljusväckarklockan som fasting pratar om har jag också hört mycket gott om men ej testat själv.
En variant finns på
Nordic Light Care AB - Sverige
Kanske kan vara nåt?

/Elin
 
kloka_elin skrev:
ljusväckarklockan som fasting pratar om har jag också hört mycket gott om men ej testat själv.
En variant finns på
Nordic Light Care AB - Sverige
Kanske kan vara nåt?

/Elin
En sån har jag. Jag tycker kanske inte den är riktigt så fantastisk som reklamen låter påskina, för jag är fortfarande ruskigt morgontrött... ;) Men under den mörka årstiden hjälper det faktiskt att ljuset tänds gradvis, det blir en klart behagligare väckning en bara en vanlig klocka som tutar igång en mitt i becksvarta natten (som det känns som). Och lite piggare upplever jag nog att jag blir ändå. Den modellen jag har saknar tyvärr snooze-funktion som är absolut nödvändigt för mig. Så nu när det är ljusare har jag oftast bara mobilen som väckare och använder ljusklockan som läslampa, vilket den faktiskt funkar utmärkt till också, trevligt att kunna dimma ljuset efter hur man själv känner för.

Men trådstartaren frågade efter en väckarklocka med polyfonisk signal och det har åtminstone inte den modellen jag har, den beepar som vanliga väckarklockor. Den nyare ljusklockemodellerna har kanske bättre signaler. Jag kör med min mobil där jag har valt en liten snäll låt som väcker mig varje morgon istället för ilsket pipande.
 
Kul att det blev en sån diskussion kring ämnet!!! Som föregående talare skrev så skulle det vara kul med en väckarklocka med polyfoniska ringsignaler. En liten lugn melodi att vakna till vore inte så tokigt. Och varför finns det inte väckarklockor med ställbar snoozefunkiton?? Som det är nu så är man utelämnad åt de 9 - 11 min som är "hårdkodade".
 
Kanske en dum fråga, men varför inte helt enkelt köpa en vanlig (men snygg :)) klockradio och ställa in den på en musikkanal typ lugna favoriter?
 
Jag vaknar inte av radion. Vet inte om det är att den alltid står på på jobbet och man är så van. Konstigt nog så vaknar jag av alla andra ljud men inte just radion.

PS. Hur får man in SMILEYS i texten??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.