Jag håller på att renovera ett 200m2 hus med blåbetong och radon.
Bestämt är att ett FTX-system ska installeras för att säkerställa ett bra luftombyte.
En bergvärmepump ska installeras för värme och tillgång till kallvatten/frikyla.

Jag vill ha bra kyla och har förstått att kyla via ventilationens tilluft är ganska verkningslöst pga en för låg luftström. Då är alternativet en eller flera fläktkonvektorer. Men de är fula, utrymmeskrävande, dyra och sprider luften dåligt. En LL-pump är heller inte ett alternativ om det går att undvikas.

Min tanke är istället att dra ett separat spirosystem för kylning där luften bara cirkuleras i huset, och på så vis få nödvändig luftström för kyleffekten. Detta system har alltså inget med FTX-systemet att göra. Luften tas centralt från hallen och pumpas av en kanalfläkt på vinden in till olika rum via en eller flera kanalkylare. Vattenrören kondensisoleras, kanalkylarna dräneras samt luftkanalerna kondensisoleras efter kanalkylaren.
Styrningen är jag lite osäker på. Den enklaste lösningen som jag funderade på är att brinen från bergvärmen hela tiden cirkulerar genom kanalkylaren med ett jämnt flöde. Kyleffekten styrs istället genom att reglera hastigheten på kanalfläkten. Fläkten styrs sedan av en termostat. Alternativet är att också/eller reglera flödet på brinen genom kanalkylaren med en shunt som styrs av en termostat. Sen en manuell styrning av fläkten beroende på hur mycket man tolererar att det låter.
Lösningen borde fördela kyleffekten bra, vara tyst om grova kanaler används och har en dold installation.

Vad tror ni om lösningen?
 
Ingen som har några tankar?
 
L LarsAgerstrand skrev:
Ingen som har några tankar?
Hej!

Ursäkta men detta blev långt :)

Jag har googlat lite på liknande lösningar i något år nu. Idag så var de som satte in bergvärmepumpen och vi diskuterade att sätta in kylkonvektorer lite "överallt".

Vad jag har läst så är ju som du säger luft en dålig värme och kylbärare och det behövs ca dubbelt så mycket kw för att kyla som att värma.

Jag har FTX Heru 180 och Bergvärme med 292m borrhål. Jag har använt en portabel Ac 2018 när det var som varmast, det gick, men var mycket bök (och endast en slang).

Vi bor i en tegel suterräng villa och de tidigare ägarna sa att de sov i markplan/källaren om sommaren. Vi köpte Markiser till alla fönster och vi sänkte nog inomhustemperaturen med ca 5c på sommaren med det.

Min portabla AC är på 3500w och kyler ett rum rätt bra, men att sätta en kanalkylare för hela anläggningen kanske skulle sänka inluften med kanske max 1 grad gissar jag (har räknat på det förr, lite som att ha en hårtork på toaletten, det ger liksom inget)

Problemet med att ha kanalkylare på FTX är att isolering och rör måste kondenskylas samt att det egentligen skulle behövas en kanalkylare till varje rum och då blir installationen dyrare än att köpa vanliga konvektorer.

Det enklaste skulle vara att köpa en luft/luft värmepump, minst en per plan, men det värmer mer den öppna ytan inte sovrummen.
Det lutar nu åt en vägghängt konvektor som endast kommer användas till kyla som ser ut som en luftvärmepump, men kanske bara 1m bred. De kostar runt 5-6000, gissar 3st sådana i varje sovrum på mellanplan samt en i den öppna planlösningen, samt en i det enda sovrummet på översta planet (inget allrum där), sedan kostar det ca 1-2 öre per kw och någon promille kanske för att värma upp borrhålet.

Funderar dock på att hitta en till portabel AC med 2 slangar att ha i sommar, för de hinner inte göra något innan semestern.

Gjorde du någon lösning ifjol?
 
Jag gav upp kylare på ftx då jag räknade på det och det hade inte blivit bra. Mycket jobb för dåligt resultat.

Jag håller på och bygga en separat lösning nu. Lägger konvektorer på vinden med spirorör ner till huset. Undangömt och förhoppningsvis bra.
 
L LarsAgerstrand skrev:
Jag gav upp kylare på ftx då jag räknade på det och det hade inte blivit bra. Mycket jobb för dåligt resultat.

Jag håller på och bygga en separat lösning nu. Lägger konvektorer på vinden med spirorör ner till huset. Undangömt och förhoppningsvis bra.
Okej, det kan vara intressant lösning, tänk på att spirorören då måste isoleras och utanpå det vacumtätas, det fick jag höra. Iaf om du ska köra kallare än 16c, då blir det likt om du ställer en kall läskburk på ett bord, den binder fukt och till slut så rinner det vatten på den. Det är inte bra på en vind där det finns isolering.

Om du har vind så är ju Skystar infällda konvektorer jättesnygga, har en kompis som har de, jag har tyvärr inget utrymme att sätta in sådana.

Blir nog så att det kommer att dras rör utanpå husen under takfoten, och så gå in i varje sovrum och sedan runt ett hörn till ett vardagsrum. Samt ett annat separat rör till övervåningen. Tror det blir billigast, men blir nog ändå totalt kanske 50000:-
Det kanske inte blir alla rum för FTX har ju både värmeåtervinning och kyl återvinning så kall luft i huset återvänds och skickas till andra rum också.

Jag förstod nog inte helt med Spirorör och konvektor på vinden, men jag har funderat på att blåsa upp kylan från källaren till övre plan också, med lilla portabla AC på översta plan så sög jag luft från källaren och ut genom fönstret samtidigt som den kylde, mindre bra på mellanplan.
Hoppas det går bra iaf. :)
 
Ett recirk-kyl-system är ett av alla projekt jag jobbar med i mitt hus :) Mer diskret och tystare än en fläktkonvektor, men kommer suga ut luft från köket och sen skicka in kyld luft i vardagsrumsdelen av samma rum, fungerar det bra är planen att utöka med en kanal till master bedroom och kök. Mer jobb än jag tänkte i vanlig ordning, har utsug av luft, ljuddämpare, luftfilter, fläkt och kanalkylare på plats på vinden än så länge, återstår tilluften, brine-rör, kondensvattenrör och styrning. Blir även back-ventiler på till och från-luft för att undvika kallras på vintern. (200mm rör som isoleras med 95mm matta runt om och helt inkapslade med åldersbeständig plast, går åt en väldans massa åldersbeständig tejp med). Återstår att se om det fungerar i praktiken sen ;)

Bara reglera luftflöde riskerar men fullt ös på brine innebär väldigt låg temp på tillluften och tilluftsdonen riskerar att få kondens på sig, så jag har för avsikt att reglera brine så den aldrig kyler mer än 5 grader för att undvika daggpunkten med nån grads marginal.
 
Redigerat:
B Beachboy72 skrev:
Okej, det kan vara intressant lösning, tänk på att spirorören då måste isoleras och utanpå det vacumtätas, det fick jag höra. Iaf om du ska köra kallare än 16c, då blir det likt om du ställer en kall läskburk på ett bord, den binder fukt och till slut så rinner det vatten på den. Det är inte bra på en vind där det finns isolering.

Om du har vind så är ju Skystar infällda konvektorer jättesnygga, har en kompis som har de, jag har tyvärr inget utrymme att sätta in sådana.

Blir nog så att det kommer att dras rör utanpå husen under takfoten, och så gå in i varje sovrum och sedan runt ett hörn till ett vardagsrum. Samt ett annat separat rör till övervåningen. Tror det blir billigast, men blir nog ändå totalt kanske 50000:-
Det kanske inte blir alla rum för FTX har ju både värmeåtervinning och kyl återvinning så kall luft i huset återvänds och skickas till andra rum också.

Jag förstod nog inte helt med Spirorör och konvektor på vinden, men jag har funderat på att blåsa upp kylan från källaren till övre plan också, med lilla portabla AC på översta plan så sög jag luft från källaren och ut genom fönstret samtidigt som den kylde, mindre bra på mellanplan.
Hoppas det går bra iaf. :)
Jag ska isolera spirorören från konvektorerna. De rören görs också så korta som möjligt. Jag är dock lite orolig för kondens från donen i kontakt med rumsluften men det får vi se om det blir problem.

Jag har hittat nakna konvektorer begagnat som jag lägger osynligt på vinden.

Jag försökte tidigare flytta luft från ett rum med en AC till ett rum utan AC med en stor kanalfläkt men det gjorde ingen verkan i princip. Det är svårt att flytta kyla/värme.
 
Jag har ett vatten-batteri efter ftx som jag kan köra kyla/värme på. En varm dag när det blåser in ca 25,2 grader efter ftx och kylbäraren ligger på 13grader så får jag 15-16grader i utblås från tilluftkanalen.
Funderar på att sättanen fläkt parallel med den befintliga tilluft fläkten fast med luft inifrån huset för att öka luftflöde.
 
Jag är inne på samma plan, ta luften i kök/vardagsrum där det är ryggåstak (varmt uppe i taket) och sen kyla den och fördela ut i sovrummen (4st) med ett centralt kylbatteri.
Tanken är att köra med grova don (160) så man kan ligga runt 70-80 l/s per rum och inte behöva hålla så låg tilluftstemp att det riskerar att kondensera på donen.

Jag funderar på en 250 kanalfläkt som leverarar runt 1800 m3/h max samt en 400 kanalkylare, vad tror ni om detta?
Som rörsystem har jag tänkt vanliga spirorör isolerade med cellgummi som dom kläs in med manuellt.
På sugsidan tänker jag mig en vanlig huv bara, kanske inte det snyggaste men går väl att klä in lite i värsta fall..

Hur löser man styrningen enklast? Styra fläkten är ju enkelt, men bör man styra vattentempen med?
 
Redigerat:
Det gäller att hålla koll på att temperaturen inte sänks för mycket så det blir kondens, tänkte försöka reglera kylningen så den inte sänker luft-temp mer än 5grader. För min del slutar det nog i något halvt eget system, men till att börja med blir det bara av/på och tillräckligt med luftflöde för att inte sänka temperaturen för mycket.

Med systemet jag bygger på har jag 200mm rör, ljuddämpare, filter och fläkt men kylbatterit på 250mm, med endast en frånluft behövs inget frånluftsdon för att balansera flöden så jag kör en utvidgning till en 250mm öppning med bara galler för att slippa en del av ljudet (såg först lite märkligt ut med den blanka insidan på rören men målat med matt svart färg invändigt blir det mer diskret), blir 160mm tilluftsdon i v-rum till att börja med så småningom tänkte jag 125mm don i sovrum men överväger om det kanske borde vara 160mm där med. Har backventiler vid alla don för att förhindra kallras och flexibla dämpare vid alla don med för extra dämpning och förenkla byggandet..

Det tar i vanlig ordning mycket längre tid än man tror att bygga ihop och isolera alla rör-delarna och sen installera dem uppe på vinden, är varmt på vinden så här års med så det blir korta arbetspass.

Ventilationsprylar tar mycket större plats än man tänker sig, går åt mycket kortare längd på rör än planerat då alla dämpare, ventilerl, filter som kopplas ihop blir så långt tillsammans att jag inte behöver några 200mm-rör öht utöver komponenterna och kopplingarna.
 
M mackan_kal skrev:
Jag är inne på samma plan, ta luften i kök/vardagsrum där det är ryggåstak (varmt uppe i taket) och sen kyla den och fördela ut i sovrummen (4st) med ett centralt kylbatteri.
Tanken är att köra med grova don (160) så man kan ligga runt 70-80 l/s per rum och inte behöva hålla så låg tilluftstemp att det riskerar att kondensera på donen.

Jag funderar på en 250 kanalfläkt som leverarar runt 1800 m3/h max samt en 400 kanalkylare, vad tror ni om detta?
Som rörsystem har jag tänkt vanliga spirorör isolerade med cellgummi som dom kläs in med manuellt.
På sugsidan tänker jag mig en vanlig huv bara, kanske inte det snyggaste men går väl att klä in lite i värsta fall..

Hur löser man styrningen enklast? Styra fläkten är ju enkelt, men bör man styra vattentempen med?
Jag har 125mm spirorör som mynnar ut i 4st rum.
Och jag har en fläkt på ca 500 m³/h som sköter grundventilationen. Och en identisk fläkt som är kopplad parallellt med fläkten för grundventilationen som tar luften ifrån hallen som en av de kallaste delarna i huset. Jag styr kylan till mitt batteri med en sonoff brytare med en temp givare som sitter efter batteriet. Och på kylbäraren till batteriet har jag en termostatventil med ett ställdon på som är kopplad till sonoff brytaren. Brytaren i sin tur är ansluten till wifi och är ansluten rill ewelink och jag kan via deras app ställa temperatur m.m.
Men jag har så trångt med rören ifrån min pump så jag kan inte isolera dem bra och får oftast kondens.
Så jag ligger bara på 16grader som kallast. Detta kyler inte huset för min del men det blir inte lika fort varmt
 
Redigerat:
Tack för detaljerat utlägg, låter lite som jag tänkt! Vilken fläkt kör du med och vilka dämpare, och hur upplever du ljudvolymen?

Har du nån aning om vad du kör för flöden samt temperaturer och hur upplever du kylan?

Jag hittade cellgummi hos soliduct som jag tänkte klippa till själv och isolera, hur gjorde du?

Jag har en fläktkonvektor igång idag samt kylbatteri på tilluften, men det är inte tillräckligt när det blir riktigt varmt samt för dålig spridning. Jag kommer göra jobbet i vinter, det är för varmt på vinden nu!

rickardg rickardg skrev:
Det gäller att hålla koll på att temperaturen inte sänks för mycket så det blir kondens, tänkte försöka reglera kylningen så den inte sänker luft-temp mer än 5grader. För min del slutar det nog i något halvt eget system, men till att börja med blir det bara av/på och tillräckligt med luftflöde för att inte sänka temperaturen för mycket.

Med systemet jag bygger på har jag 200mm rör, ljuddämpare, filter och fläkt men kylbatterit på 250mm, med endast en frånluft behövs inget frånluftsdon för att balansera flöden så jag kör en utvidgning till en 250mm öppning med bara galler för att slippa en del av ljudet (såg först lite märkligt ut med den blanka insidan på rören men målat med matt svart färg invändigt blir det mer diskret), blir 160mm tilluftsdon i v-rum till att börja med så småningom tänkte jag 125mm don i sovrum men överväger om det kanske borde vara 160mm där med. Har backventiler vid alla don för att förhindra kallras och flexibla dämpare vid alla don med för extra dämpning och förenkla byggandet..

Det tar i vanlig ordning mycket längre tid än man tror att bygga ihop och isolera alla rör-delarna och sen installera dem uppe på vinden, är varmt på vinden så här års med så det blir korta arbetspass.

Ventilationsprylar tar mycket större plats än man tänker sig, går åt mycket kortare längd på rör än planerat då alla dämpare, ventilerl, filter som kopplas ihop blir så långt tillsammans att jag inte behöver några 200mm-rör öht utöver komponenterna och kopplingarna.
 
Hur upplever du ljudnivån med 125 don? Jag vill upp på runt 70-80 l/s ( typ 300 m2/h) så då tror jag 160 blir lagom.


allexx allexx skrev:
Jag har 125mm spirorör som mynnar ut i 4st rum.
Och jag har en fläkt på ca 500 m³/h som sköter grundventilationen. Och en identisk fläkt som är kopplad parallellt med fläkten för grundventilationen som tar luften ifrån hallen som en av de kallaste delarna i huset. Jag styr kylan till mitt batteri med en sonoff brytare med en temp givare som sitter efter batteriet. Och på kylbäraren till batteriet har jag en termostatventil med ett ställdon på som är kopplad till sonoff brytaren. Brytaren i sin tur är ansluten till wifi och är ansluten rill ewelink och jag kan via deras app ställa temperatur m.m.
Men jag har så trångt med rören ifrån min pump så jag kan inte isolera dem bra och får oftast kondens.
Så jag ligger bara på 16grader som kallast. Detta kyler inte huset för min del men det blir inte lika fort varmt
 
M mackan_kal skrev:
Hur upplever du ljudnivån med 125 don? Jag vill upp på runt 70-80 l/s ( typ 300 m2/h) så då tror jag 160 blir lagom.
Det är rätt tyst
 
Hej!

Vet inte om någon är intresserad men jag har heru EC180 och ca 300m2 och 200mm rör första metrarna på tilluften, sedan går det över till 160mm mestadels och aluminium flex ljuddämpare på 125mm med samma väggdon. Det är alltid tyst, kör jag max så hör jag mer dovt ljud än vinande ljud.

Det blev kylkonvektor för mig i sommras istället. Drog brine från bergvärmepumpen till mitten av huset och den höll kylan bra även under värmeböljan, den klarade ta ner ca 3-4 grader till tror jag och vi höll 21c inne. Vi har tegelhus och markiser och köpte en innova fancoil 4,6kw kyleffekt. Mellanplanet är ca 130m2.

3-4 grader kanske inte låter så mycket men 25 inne motför 21, utan markiser på alla fönster hade det blivit 5c till. Vi "lekte" med ventilationen också och körde fullt på natten med kylåtervinning och drog ner den lite under dagen.

Pågående montering av fläktkonvektor element med en kylfläns på kyla och en en på värme, på översta våningen i ett rum som brukar bli väldigt varmt, det är inte klart, väntar på styrenhet på fläkten.

Drog och isolerade all FTX själv, Frikylan borrade jag hål och drog fram slang och vvs kille kopplade in. Efter slangarna var framdragna från bergvärmepumpen upp på vinden och ner från kattvind till undervåning så gjorde vi allt klart så det fungerade på en dag med VVS killen. Dock bara kondensavrinning till en hink än, det har gått bra, som mest kanske 7,5l per dygn, men oftast kanske 1l om det inte är värmebölja. Har vi inte på kylan är ju kondens = 0. Brine från hålet var ca 7c på röret, och det hölls ganska bra fram till kylaggregatet, kanske 8-9c via en kattvind på ca 40-50c plåttak mot söder, och kylluften ut ca 12c.
:D
Har 293m borrhål och 4m till berg.

Hoppas det kan hjälpa någon, kan försöka svara på fler frågor om någon undrar något.
:D:D
 
  • Gilla
Matado
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.