Har en CTC Eco El / EcoAir 105 som installerades 2005 och gett oss en problemfri uppvärmning fram tills nu.

När det var som kallast fick vi larm om "HÖG HETGAS" men några dagar senare och det blev varmare så löste det sig. Nu har Högtryckspressostaten börjat lösa ut och vi tog hit en reparatör.
Han tyckte kompressorn lät illa och det ihop med för hög hetgastemp gjorde att en kyltekniker kom hit.
Allt mättes upp och allt verkade fungera så en ventil justerades men larmen fortsatte komma.
Jag fick tips om att flytta tempgivaren lite men det känns som att felet borde åtgärdas istället.
Eventuellt kan man behöva byte ventilen eller renovera hela utedelen...

Nu är frågan hur man ska göra!?
Ska man börja byta ventilen men tusenlapparna springer fort iväg.
Alternativt renovera utedelen men man vet ju inte när innedelen ger upp.
Ska man byta ut hela anläggningen men den borde ju hålla några år till.

Vi gör bara slut på runt 15.000kWh/år så det är svårt att räkna hem en ny anläggning som är effektivare och bergvärme känns inte aktuellt av samma anledning.
 
Hur är den kopplad till innerdelen eller värmesystemet. finns det slangar. Löser VP på HT så blir inte VP av med värmen. Kolla upp det först innan annat. Slangarna är en klassiker att sätta igen sig med magnetit+lite annan skit och flödet blir lågt eller nästan stopp. Vad står Cirkpumpen på för fart lågt gasa på den till max och prova. Blir det bättre så kan det vara slangar som bråkar.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur är den kopplad till innerdelen eller värmesystemet. finns det slangar. Löser VP på HT så blir inte VP av med värmen. Kolla upp det först innan annat. Slangarna är en klassiker att sätta igen sig med magnetit+lite annan skit och flödet blir lågt eller nästan stopp. Vad står Cirkpumpen på för fart lågt gasa på den till max och prova. Blir det bättre så kan det vara slangar som bråkar.
Flödet ska vara kontrollerat likväl cirkulationspumpen så det verkar vara i utedelen problemet är.

Frågan är om man ska göra mer tid på den eller byta...
 
För lite gas kan lösa LT eller HT med även om exspantionsventilen bråkar kan det bli så., Men det måste en kylgubbe kolla upp, behöver inte vara en CTC-gubbe, vilken kylgubbe som helst klarar det. Säkert 104 C i din VP
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För lite gas kan lösa LT eller HT med även om exspantionsventilen bråkar kan det bli så., Men det måste en kylgubbe kolla upp, behöver inte vara en CTC-gubbe, vilken kylgubbe som helst klarar det. Säkert 104 C i din VP
Kylteknikern pratade om byte av den ventilen men den kostar 3200:- plus ca fyra timmars jobb och lite gas. Detta ihop med tid som redan lagts ned blir ju en hel del...
 
Låter det illa om kompressorn så kanske det inte lönar sig att repa, men att den ventilen skulle kosta 3200 kr ( min kostade 1400 och det är ingen större skillnad på ventiler för VP om det inte är en elektronisk ventil. Är nog en bra förtjänst på den och 4 timmar för ett byte. Tja VP ska sugas ur och lödas om, vacumsugas igen ( tar kanske en timma ) fylla på gas, ställa in ventilen. Var det CTC-gubbe eller annan. Vilken som helst kan byta den, lyssna runt bland kylfirmorna i din närhet. Det finns en märkning på den med fabrikat och typ, läs av vad set står.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
H
Köp en ny värmepump.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
T
Vad har du för temperaturer ut/in från vpn när kompressorn är igång ?:thinking:
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Låter det illa om kompressorn så kanske det inte lönar sig att repa, men att den ventilen skulle kosta 3200 kr ( min kostade 1400 och det är ingen större skillnad på ventiler för VP om det inte är en elektronisk ventil. Är nog en bra förtjänst på den och 4 timmar för ett byte. Tja VP ska sugas ur och lödas om, vacumsugas igen ( tar kanske en timma ) fylla på gas, ställa in ventilen. Var det CTC-gubbe eller annan. Vilken som helst kan byta den, lyssna runt bland kylfirmorna i din närhet. Det finns en märkning på den med fabrikat och typ, läs av vad set står.
Det är en extern kyltekniker och han trodde själv ventilen skulle vara billigare men återkom innan han bara beställde.
När det gäller tiden så är det en grov uppskattning och jag tror han tog i och det kommer gå snabbare.
Han har varit mycket tillmötesgående.
 
T tobbetk skrev:
Vad har du för temperaturer ut/in från vpn när kompressorn är igång ?:thinking:
Det kan jag inte se vad jag vet MEN kylteknikern mätte och ansåg att den fortfarande jobbade effektivt.
Värmepumpsteknikern som var här först tror jag gissade mer...
 
Temperaturerna kan avläsas på ecoel, under aktuell driftinfo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.