Ja, den ogillar skuggning. Så att plantera konkurrerande växter är inte fel. Jag lämnar allt som inte är parkslide när jag rycker. Bortsett från nässlor, efter som de gör det besvärligare att fortsätta rycka.

Jag har inte sagt att hackning är en bra metod. Men det är en hel del som avråder från grävning för att de fått för sig att det medför mer parkslide. Det är den uppfattningen jag vänder mig emot. Att lämna den som du gör skulle jag definitivt inte göra.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, den ogillar skuggning. Så att plantera konkurrerande växter är inte fel. Jag lämnar allt som inte är parkslide när jag rycker. Bortsett från nässlor, efter som de gör det besvärligare att fortsätta rycka.

Jag har inte sagt att hackning är en bra metod. Men det är en hel del som avråder från grävning för att de fått för sig att det medför mer parkslide. Det är den uppfattningen jag vänder mig emot. Att lämna den som du gör skulle jag definitivt inte göra.
Hur länge har du haft PS? Försöker du utrota den? Jag förstår inte vad du menar med att jag lämnar den. Jag försöker inte utrota mitt bestånd. Jag delar bestånd med grannen. Vi använder det som insynskydd mellan våra tomter. Grannen vill inte ha bort den heller. Det kräver inget underhåll vilket ett träplank gör. Det tar visserliggen större plats än ett plank hade gjort. Det fungerar också som ett förråd. Där kan jag dölja gräsklippare, skottkärra och cementblandare. Om vi hade velat ta bort det så hade det blivet jobbigt och dyrt. Det växer bland stora och små stenar i en sluttning. Dessa hade vi behövt transportera bort, sannolikt omkr 20 ton, innan vi hade kunnat påbörja en bekämpning. När parksliden planterades, sannolikt för minst 50 år sedan så gjordes det nog för att dölja dessa stenar. Beståndet håller sig där det är. Den enda spridning den försöker sig på är att slå skott en meter ut i vår gräsmatta som jag klipper ungefär en gång i veckan. På en sida har beståndet saltvatten och där slutar det 1 till 2 meter från vattnet. Dessa skott/stammar nära vattnet utvecklar inga synliga rotklumpar. Ett hus är drygt 2 meter från beståndet med en gräsmatta emellan. PS har inte nått detta hus.
 
Vad jag menar med att du lämnar den är just det du beskriver. Det är inte kostsamt och dyrt att göra något. Det funkar att rycka bort skotten. Som du märkt hjälper även konkurrerande växter. Att bara låta den vara tycker jag är olämpligt.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad jag menar med att du lämnar den är just det du beskriver. Det är inte kostsamt och dyrt att göra något. Det funkar att rycka bort skotten. Som du märkt hjälper även konkurrerande växter. Att bara låta den vara tycker jag är olämpligt.
Varken grannen eller min familj har haft en tanke att ta bort den. Om jag skulle vilja få bort den så måste jag få grannen med på det vilket jag inte tror jag lyckas med. Men du har nog rätt, jag behöver nog inte transportera, bort stenarna. Det räcker nog med att jag rycker när stammarna/skotten kommer upp intill stenarna under något år. Jag har ju också björken och lönnen som skuggar. Det kan ju också vara snyggt med stenarna där parksliden nu växer. Tomten ligger i Blekinge och det mesta av tomten är naturtomt med berg, stenar och ekar. På två sidor av tomten är det naturreservat och det skulle vara en katastrof om vårt PS bestånd spreds dit. Dit kan det inte spridas via rotsystemet. Bara om vi flyttar jord vilket vi inte gör längre. Vi har givetvis inte rapporterat beståndet till naturvårdsverket. Det kan ju finnas någon okunnig tjänsteman på länstyrelsen som blir nervös. PS frösås ju inte i Sverige, om den skulle börja göra det av någon anledning, t ex temperaturhöjningar, så blir det problem. Men jag kan inte något om vilkoren för frösåning. Tar vi bort beståndet så behöver vi bygga plank och förråd.
 
Det lär dock behövas mer än något år.
Anledningen att de inte frösår är att det inte finns hanplantor.
 
D Daniel 109 skrev:
Det lär dock behövas mer än något år.
Anledningen att de inte frösår är att det inte finns hanplantor.
Jag hade kontakt med en kille på en högskola som gjorde ett examsarbete om PS. Han var inte orolig för att hanplantor skulle börja spridas här.
 
F
elpaco elpaco skrev:
Nej det har du inte ”bara” gjort. Så här kan man tex läsa innan jag postade första gången:


jag försökte variera det uttalandet lite. Uppenbarligen har en del att göra med ett monster som de kämpar med dagligen. Jag tror inte de ljuger, tror du? Ledsen att du känner dig träffad.
Vilket tjafs..! Hur många gånger måste jag upprepa att jag aldrig påstått att någon ljuger? Kom med något konstruktivt i ärendet eller lägg av.
 
F frasen_36 skrev:
Vilket tjafs..! Hur många gånger måste jag upprepa att jag aldrig påstått att någon ljuger? Kom med något konstruktivt i ärendet eller lägg av.
Det är du som skall lägga av. Du kommer med uttalanden som inte stämmer med mångas rapporter. När jag påpekar detta påstår du på något vis att du inte sagt detta, när det står i tråden. Skärp dig och läs dina egna poster innan du svarar. Även om man rakt ut inte påstår att någon ljuger kan innehållet i uttalanden ändå antyda detta.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Har du ett exempel på en sådan rapport?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du ett exempel på en sådan rapport?
På "uppsatser.se" visas 10 examensarbete om man anger sökordet "parkslide". Antagligen var det någon av dessa författare jag var i kontakt med.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har uppenbarligen inte kunskap om glyfosatets verkningsätt heller. Jag kan försöka förklara när jag har lite mer tid. Parkslide bildar jordstammar på samma sätt som tex vitsippa, inte klumpar.
Parkslide har minst tre sorters rötter. Smårötter som brukar sticka ut i en liten krans från skottstammarna under jord, jordstammar som du beskriver som de sprider sig med (och som det nog också utgår lite finare rottrådar från) men etablerade bestånd bildar också här och där stora kraftiga djupa rötter och det är väl de som här har kallats rotklumpar. Ofta växer de kraftigaste stälkarna upp från dem och de bidrar till att göra parksliden riktigt svårutrotad. Jag har börjat rycka eftersom jag fick för ont i axelpartiet av grävande. Det går långsamt men det börjar få effekt i beståndets ytterområde där det bara var jordstammar. I det centrala området med djupa rötter har den tappat kraft men där tar det troligen flera år till. Där är det också svårt att gräva pga andra växter. Har funderat att på vissa partier prova jordfräs. Det kommer ge många rotbitar som kan bilda nya plantor, med utan grässvål blir sandjorden lättgrävd så att de lätt kan plockas undan. Borttagen parkslide lägger jag för torkning i särskilda högar (för mig blir de inte så stora). Man får hålla ögonen på att ingen börjar växa där, men det har faktiskt bara hänt en gång och jag avbröt det snabbt genom att flytta den jordstammen från nedre kanten av högen till toppen.
 
F FGLIN skrev:
Parkslide har minst tre -8617
rs rötter. Smårötter som brukar sticka ut i en liten krans från skottstammarna under jord, jordstammar som du beskriver som de sprider sig med (och som det nog också utgår lite finare rottrådar från) men etablerade bestånd bildar också här och där stora kraftiga djupa rötter och det är väl de som här har kallats rotklumpar. Ofta växer de kraftigaste stälkarna upp från dem och de bidrar till att göra parksliden riktigt svårutrotad. Jag har börjat rycka eftersom jag fick för ont i axelpartiet av grävande. Det går långsamt men det börjar få effekt i beståndets ytterområde där det bara var jordstammar. I det centrala området med djupa rötter har den tappat kraft men där tar det troligen flera år till. Där är det också svårt att gräva pga andra växter. Har funderat att på vissa partier prova jordfräs. Det kommer ge många rotbitar som kan bilda nya plantor, med utan grässvål blir sandjorden lättgrävd så att de lätt kan plockas undan. Borttagen parkslide lägger jag för torkning i särskilda högar (för mig blir de inte så stora). Man får hålla ögonen på att ingen börjar växa där, men det har faktiskt bara hänt en gång och jag avbröt det snabbt genom att flytta den jordstammen från nedre kanten av högen till toppen.
Vid högskolan i Skövde har de funnit att jordstammar en cm långa inte bildade nya skott, var fjärde gjorde det om de var 2 cm långa och alla gjorde det om de var 3 cm långa. http://his.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1469518&dswid=-8617
F FGLIN skrev:
Parkslide har minst tre sorters rötter. Smårötter som brukar sticka ut i en liten krans från skottstammarna under jord, jordstammar som du beskriver som de sprider sig med (och som det nog också utgår lite finare rottrådar från) men etablerade bestånd bildar också här och där stora kraftiga djupa rötter och det är väl de som här har kallats rotklumpar. Ofta växer de kraftigaste stälkarna upp från dem och de bidrar till att göra parksliden riktigt svårutrotad. Jag har börjat rycka eftersom jag fick för ont i axelpartiet av grävande. Det går långsamt men det börjar få effekt i beståndets ytterområde där det bara var jordstammar. I det centrala området med djupa rötter har den tappat kraft men där tar det troligen flera år till. Där är det också svårt att gräva pga andra växter. Har funderat att på vissa partier prova jordfräs. Det kommer ge många rotbitar som kan bilda nya plantor, med utan grässvål blir sandjorden lättgrävd så att de lätt kan plockas undan. Borttagen parkslide lägger jag för torkning i särskilda högar (för mig blir de inte så stora). Man får hålla ögonen på att ingen börjar växa där, men det har faktiskt bara hänt en gång och jag avbröt det snabbt genom att flytta den jordstammen från nedre kanten av högen till toppen
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Kom igen. Visa husen som rasat.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Orkar inte läsa 18 sidor, men varför inte köpa en dunk roundup och ta bort den själv?
Det är ju inget husätande monster som du fått på köper, endast en lite envis växt?

Har egen erfarenhet av parkslide som sedan 12 år är utrotad på min tomt, så ja det går med inte alltför stora insatser.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Orkar inte läsa 18 sidor, men varför inte köpa en dunk roundup och ta bort den själv?
Det är ju inget husätande monster som du fått på köper, endast en lite envis växt?

Har egen erfarenhet av parkslide som sedan 12 år är utrotad på min tomt, så ja det går med inte alltför stora insatser.
Den växer precis vid vår brunn, och har läst lite olika huruvida det går över till vattnet eller ej, därför tveksam till Roundup. Har du någon erfarenhet av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.