Det är en plats var vårt parkettgolv börjar spricka upp. Det var nytt i november så lite förvånat är jag. Vi spillde en liten skvätt vatten där för ett tag sedan, men tror vi fick till att torka upp det... det var kanske en halv eller en deciliter.

Kan golvet vara lagt fel? Kan det ha andra möjliga orsaker än vattensvätten? Och vad kan vi göra när det nu har blivit såhär?

Och kan detta med vattenskvätten ha skapat skador längre ner? Vi har murhus med golvvärme om det spelar någon roll i denna fråga.

Tacksam för kloka svar
 
  • Närbild på parkettgolv med en tydlig spricka där en fingertopp pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ole Utne Ole Utne skrev:
Det är en plats var vårt parkettgolv börjar spricka upp. Det var nytt i november så lite förvånat är jag. Vi spillde en liten skvätt vatten där för ett tag sedan, men tror vi fick till att torka upp det...

Kan golvet vara lagt fel? Kan det ha andra möjliga orsaker än vattensvätten? Och vad kan vi göra när det nu har blivit såhär?

Tacksam för kloka svar
Ser tyvärr ut som att det har svällt p.g.a. vatten.
 
T Tompafix skrev:
Ser tyvärr ut som att det har svällt p.g.a. vatten.
Fasan vad känsligt det här golvet skulle vara då :(
Vad ska jag göra åt det?
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Fasan vad känsligt det här golvet skulle vara då :(
Vad ska jag göra åt det?
Skarvarna är det känsliga för vatten, det finns sealers som man kan använda där risken för spill är stor t.ex. i kök eller hall.
Vart på golvet är skadan? Är detta enda skadan? En bild längre ifrån ger en bättre bild på hur problemet ska lösas.
 
T Tompafix skrev:
Skarvarna är det känsliga för vatten, det finns sealers som man kan använda där risken för spill är stor t.ex. i kök eller hall.
Vart på golvet är skadan? Är detta enda skadan? En bild längre ifrån ger en bättre bild på hur problemet ska lösas.
I denna bilden pekar jag på var skadan är
 
  • Person pekar på skadad del av parkettgolv i ett sovrum med utspridda kläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ole Utne Ole Utne skrev:
I denna bilden pekar jag på var skadan är
Om ni har golv kvar så går det ju att lyfta upp ett par rader och byta ut de som svällt. Jag antar då att det är ett klickgolv.
 
T Tompafix skrev:
Om ni har golv kvar så går det ju att lyfta upp ett par rader och byta ut de som svällt. Jag antar då att det är ett klickgolv.
Utmärkt. Med vetenskapen att det går, lyckades jag hitta en guide till hur en kan göra för att byta enstaka delar av parketten:
 
Ja, det där funkar också. Krävs lite mer finess på hantverket bara.

Jag personligen hade hellre lyft upp 5 rader. Att limma dit är inte alltid så lätt.
De första raderna som inte är skadade lyfter du upp hela och lägger tillbaka hela ( kan var bra att vara två då. Du tar bara isär raderna där de skadade bitarna finns.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Ja, det där funkar också. Krävs lite mer finess på hantverket bara.

Jag personligen hade hellre lyft upp 5 rader. Att limma dit är inte alltid så lätt.
De första raderna som inte är skadade lyfter du upp hela och lägger tillbaka hela ( kan var bra att vara två då. Du tar bara isär raderna där de skadade bitarna finns.
Hur får jag då sista raden tillbaks på plats? Jag tänker mig att jag i sånna fall skulle behöva ta bort ända bort till en vägg?
 
Ja det stämmer att du behöver ta bort ända till vägg. Det ser ut att vara fem rader du behöver lyfta om raden bredvid är oskadd.
Beror lite från vilket håll de lade golvet från början hur enkelt det är.
Men du lyfter upp hela sista raden med en sån här och du använder också den när du lägger tillbaka sista raden

1009168a.jpg
I denna video vid 20 sekunder kan du se hur man plockar upp hel rad och särar på dem. Du behöver inte sära på de oskadade raderna utan de lägger du tillbaka hela raden på en gång.
 
T Tompafix skrev:
Ja det stämmer att du behöver ta bort ända till vägg. Det ser ut att vara fem rader du behöver lyfta om raden bredvid är oskadd.
Beror lite från vilket håll de lade golvet från början hur enkelt det är.
Men du lyfter upp hela sista raden med en sån här och du använder också den när du lägger tillbaka sista raden

[bild]
I denna video vid 20 sekunder kan du se hur man plockar upp hel rad och särar på dem. Du behöver inte sära på de oskadade raderna utan de lägger du tillbaka hela raden på en gång. [media]
Okej, tack för tips!
 
Du kan titta på raden vid väggen intill dörren och raden på motstående sida. Om bara ena sidan är kapad så är det sista raden. Annars du lyfta upp tröskeln om den inte är limmad dvs. Då kan du se åt vilket håll fjäder och not ligger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.