Det där ser ut som en typisk förkrigstiga betongstenfot. Gjuten på en stenpackning som är nedgrävd i marken. Utan armering i betongen men med mycket fyllnadssten för att spara cement.
När tjälen bråkar med stenpackningen spricker betongen och eftersom belastningen är på ytterkanten stjälper den utåt.

Jag skulle lyfta upp stommen med domkraft och försöka antingen vippa in den gamla betonstenfoten och kila under den med sprilar (stenflisor) eller gjuta en ny armerad.
 
  • Gilla
Jonas155
  • Laddar…
J Jonas155 skrev:
Hej! Låter spännande! Har du någon närmare beskrivning av denna metod? Eller tips om vidare läsning?
Jag gjorde en enkel skiss på hur vi har gjort. Vi har gjort det på många ställen och det fungerar om bara betongplinten är tillräckligt stor. Man försöker ju även att få upp väggen på grundstenen igen och helst rätta upp stenen, men just att man ser till att det inte kan glida ut igen gör att det blir stabilt även om grundstenen i sig inte ligger så bra. Grundsten och plintar som husen står på gjordes inte så bra förr i tiden. Jag misstänker att grundläggningen under är rätt dålig och inte speciellt djup. Vi har/har haft flera ekonomibyggnader som är mellan 100-150 år och det här händer på många ställen.
Skiss som visar reparation av grund med gängstång, stor betongplint och vält grundsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
Hej igen! Superstort tack!

Snabb - och kanske dum uppföljande fråga: Du har altså gjutit plinten inne i byggnaden?
 
J Jonas155 skrev:
Hej igen! Superstort tack!

Snabb - och kanske dum uppföljande fråga: Du har altså gjutit plinten inne i byggnaden?
Ja, man får gräva hål i golvet, men i våra fall är det bara jordgolv. Sist grävde vi med en liten grävmaskin
 
  • Gilla
Jonas155
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Ja, man får gräva hål i golvet, men i våra fall är det bara jordgolv. Sist grävde vi med en liten grävmaskin
Svårt att uppskatta kanske, men hur stor kapacitet måste det vara på domkraften? Räcker 2 ton?
 
2 ton kan möjligen gå om du har tur men en 5 eller 6 tons hydraulisk domkraft är så pass billig så jag tror du kan ha råd att köpa en som räcker till.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha kört med minst två, helst fler domkrafter så man fördelar trycket och kan finjustera lite under lyftet.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
J Jonas155 skrev:
Svårt att uppskatta kanske, men hur stor kapacitet måste det vara på domkraften? Räcker 2 ton?
Vart i landet står skjulet?
 
Tombrittberg
J Jonas155 skrev:
Hej och tack för svar!

Det är definitivt en slänt där det kan vara lite rörelse. Upplever den som mycket mjuk. Teorin om träd (rötter) låter också trolig.

Det är ett mycket enkelt gammalt skjul med en grund som verkar gjuten direkt på backen.

Skall man inte pröva att stabilisera upp skjulet på något sätt till att starta med? Gör jag det genom at gjuta pålar?

På förhand tack!

Hälsningar

Jonas
Ja det går ju,men du bör ju försöka komma ner till lite fastare mark innan du gjuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.