Hej! Vi har satt in ett skjutparti i vårt hus. Vi tycker att byggarna satt plåten för långt ut i ovankanten, se bilder nedan. Jag och min svärfar tänker att vattnet kommer rinna längst teglet/murbruket och kommer hamna i lilla glipan. Glipan kommer ju att finnas hela vägen i ovankant när murbruket torkat och plåten kommer ju röra sig. Byggarna säger att plåten är ok som den är och att kommer det in vatten så kommer det ut genom dränering bakom teglet eller ovanför dörren framåt. Att det är massa skum etc. som tätar.

För mig känns det inte riktigt rätt men byggbolaget säger bara att jag inte ska oroa mig så mycket. Hur ser ni på detta? Jag har hållit inne 10 000 kr på fakturan.

Min svärfar menar att man i största mån ska bygga för att INTE leda in vatten i fasaden. Dränering finns för att få ut ev. vatten som tagit sig dit ändå. INTE som om att det är en "normal" dagvattenledning.

Har fönster precis bredvid partiet där plåten börjar ett par cm in och är upptryckt mot teglet. Det ser betydligt stabilare ut.

Tacksam för vägledning :)
 
  • Skjutparti på en fasad med synlig glipa överst mellan plåten och väggen, markerad med röd linje för att visa oron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutpartiinstallation med plåtkant sticker ut över tegelvägg, risk för vattenskada i glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutparti under eternittak med plåtlisten mötande tegel, visande möjlig vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skjutpartiets överkant där plåten är placerad längre ut än tegelväggen, vilket skapar en glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Tycker ni att den sitter för långt ut?
Jag tycker överblecket borde sticka ut minst 5 cm till?
 
N neo11 skrev:
Tycker ni att den sitter för långt ut?
Jag tycker överblecket borde sticka ut minst 5 cm till?
Det är inget överbleck, mer som en täcklist..
Ett överbleck skulle stuckit ut mer, men det hade behövt vara iknackat i en fog i så fall, där leder man in vatten om det sticker ut..
Men jag hade nog hållit in det lite mer
 
  • Gilla
S034708
  • Laddar…
N
Ska det bytas ut hade jag låtit det sticka ut några cm med fall neråt, finns ingen vinst i att behålla vattnet ovan fönstret. Blecket kan ju bara stöta emot mexi teglet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.