Hej

Vi ska renovera och har idag ett furugolv i vardagsrum och sovrum (/naturlig ton). I köket och korridor/hall är det en korkmatta. Min tanke är att riva väggen som skiljer köket och hallen så det blir ett större kök. Byta ut korkmattan mot vit pigment hårdvaxoljad ekgolv 1stav i hela köket och korridoren till övriga sovrum.

Vardagsrummet är dock en öppen ingång till från köket säg 2meter (inga dörrar etc) utan endast en golvlist.

Tanken är att även där som steg 2 slipa det golvet och göra det till en ljusare ton för att få bort 80-tals furufärgskänslan.

Kan det se konstigt ut om nyanserna är hyfsat lika men att köket är EK och vardagsrummet är Furu? borde jag fundera på Furu även i kök/korridor istället för det känns tråkigt att riva ett furugolv som finns.

Tillägg är att taket är i ekfärg och ska målas vitt, skåpsluckor väggar etc är vita. Kan det bli för mkt vitt även om det inte kommer bli ett målat vitt golv utan som sagt hårdvaxoljat golv med vitt pigment? läste någonstans att skåpsluckor och golv inte ska vara samma material
 
  • Interiör med furugolv och vita skåpsluckor, öppen planlösning mellan kök och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Zooy Zooy skrev:
Kan det se konstigt ut om nyanserna är hyfsat lika men att köket är EK och vardagsrummet är Furu?
Välkommen till forumet!

Allt som är bredvid varandra och nästan lika brukar se konstigt ut eftersom man lätt får känslan att någon har försökt få det att se likadant ut men misslyckats.

Sen låter det för mig lite konstigt att ha billig furu i vardagsrummet och dyr ek i korridor och kök men det är ju mer en smaksak.

Zooy Zooy skrev:
Tillägg är att taket är i ekfärg
Är det inte åldrad furu eller gran i taket?

Zooy Zooy skrev:
Kan det bli för mkt vitt även om det inte kommer bli ett målat vitt golv utan som sagt hårdvaxoljat golv med vitt pigment?
Ja, det kan se väldigt konstigt ut när allt är i vitt eller vitaktigt, det blir platt och sterilt. Nu när man ofta har mycket ljusa golv är det ju vanligt att i stället välja mörka köksskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.