Claes Sörmland
1 markus1 skrev:
Antingen blir det en mur eller stödmur beroende på om grannen har gjort rätt eller fel. Skulle det varit mycket fel så hade väl det påpekats på slutsamråd såvida inte grannen fyllt upp senare.
Detta är ett rätt vanligt problem med tomter som är styckade i en backe/slänt. Troligtvis orsakat av att ingen bryr sig om höjdkurvorna och bara slätar ut sina tomter max. Det naturliga hade ju varit om alla tomter sluttade. Blir dock tråkigt att spela fotboll då ;)
Min fråga är mer juridisk, inte vilken typ av mur som passar i nuläget. För att göra det tydligare:

Måste grannen återställa en olovlig höjning av marken om det skett inom de senaste 10 åren så att TS inte kan bygga sin stödmur efter detaljplanens höjdangivelser? Eller kommer man vid bygglovsprövningen för TS stödmur att utgå från den verkliga (och i detta scenario olovliga) markhöjden vid tomtgränsen? Allt detta sker ju enligt PBL.

Sen har vi helt parallellt lagstiftningen i jordabalken där det finns skrivningar om schaktning och hur TS måste ta hänsyn till att grannens fastighet inte skadas vid arbetena.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min fråga är mer juridisk, inte vilken typ av mur som passar i nuläget. För att göra det tydligare:

Måste grannen återställa en olovlig höjning av marken om det skett inom de senaste 10 åren så att TS inte kan bygga sin stödmur efter detaljplanens höjdangivelser? Eller kommer man vid bygglovsprövningen för TS stödmur att utgå från den verkliga (och i detta scenario olovliga) markhöjden vid tomtgränsen? Allt detta sker ju enligt PBL.

Sen har vi helt parallellt lagstiftningen i jordabalken där det finns skrivningar om schaktning och hur TS måste ta hänsyn till att grannens fastighet inte skadas vid arbetena.
Nä det var det jag tänkte kommunen får bena ut. Om de visar sig vara fel höjder så kommer det ju framgå vid ansökan, vilket då avgör om det blir mur/stödmur. Eftersom det är såpass stora höjder som 1m +, kommer ju bygglov krävas för vilket som. Har det blivit fel från när tomterna projekterades (alla planade ut max) så ska det nog mycket till att kommunen kräver att alla ska göra rätt. De har ju varit där och kikat och gett massa slutbesked får man anta när husen byggts.
 
G
Tack för all återkoppling, har skrivit till kommunen förra veckan och väntar fortfarande på svar från dom.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
G
Har fått återkoppling från kommunen och dom kommer upprätta ett tillsynsärende angående att grannen inte har följt bygglovet.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
H
Vilken granne är det som inte har följt?
Den som ligger över?
 
G
H Hallerudsbo skrev:
Vilken granne är det som inte har följt?
Den som ligger över?
Ja precis! Grannen ovanför
 
H
Fick du se ritningar hur det skulle se ut?
Bra att det blir kontrollerat nu då.
 
T
G KungHarald89 skrev:
Jo det blir ju att jag tappar mark på det, egentligen borde jag ju kunnat göra likadant som grannen som är högre än mig och skicka vidare slänten till min lägre granne. Alltså att jag låter sluttningen börja vid tomtgräns? Nu har jag ju inte gjort så för de känns inte schysst att överfylla min tomt så den lägre grannen får en slänt in på sin tomt.
Som @Stuff skriver, du har ju köpt en tomt som ser ut sådär, eller hur tänker du där??? Du kan inte bara anse att dina grannar skall bekosta din stödmur, grannen längst ner kommer knappast vilja bekosta en stödmur, då dom just får en onaturlig höjning mellan er, dessutom kommer du påverka deras häckar när du skall bygga detta.

Du får nog vara glad om grannarna ens går med på detta, speciellt grannen längst ner.
 
G
H Hallerudsbo skrev:
Fick du se ritningar hur det skulle se ut?
Bra att det blir kontrollerat nu då.
Jo jag har fått se deras bygglov och enligt det ska hela slänten vara på deras tomt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H
Blir intressant att se vad kommunen säger sen, du får återkoppla.
 
  • Gilla
Gösta53
  • Laddar…
G KungHarald89 skrev:
Jo jag har fått se deras bygglov och enligt det ska hela slänten vara på deras tomt.
Då borde det vara för grannen ovan att fixa stödmur och du fixar stödmur mot grannen nedan så har du en plan tomt som du kan nyttja max. Givet att byggloven för stödmurarna godkänns såklart.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
G
1 markus1 skrev:
Då borde det vara för grannen ovan att fixa stödmur och du fixar stödmur mot grannen nedan så har du en plan tomt som du kan nyttja max. Givet att byggloven för stödmurarna godkänns såklart.
Precis så jag tänker också. Men får vänta och se vad kommunen säger.
 
G KungHarald89 skrev:
Precis så jag tänker också. Men får vänta och se vad kommunen säger.
Var beredd på att ett utfall kan vara att kommunen ger grannen ett nedslag på att inte ha följt markritningen, och att hen anmodas att fixa så att det följer det givna lovet eller ta en straffavgift på 10 000 kr (eller liknande), och att grannen då hellre tar boten och att slänten får stå kvar...
 
  • Wow
Gösta53
  • Laddar…
B b8q skrev:
Var beredd på att ett utfall kan vara att kommunen ger grannen ett nedslag på att inte ha följt markritningen, och att hen anmodas att fixa så att det följer det givna lovet eller ta en straffavgift på 10 000 kr (eller liknande), och att grannen då hellre tar boten och att slänten får stå kvar...
Nja han måste åtgärda, kommunen kan dubbla vitet och jag tror till och med att kommunen kan åtgärda det på fastighetsägarens bekostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.