Hej!
Vi har ett finskt timmerhus från Kemi Oy byggt 1976. Nu ska vi bygga till ett inglasat uterum om ca 15 m2 och behöver virke till de fasta partierna helst i samma dimensioner som huset dvs c 140 x 95 mm se bild.
Nån som vet var man får tag på detta virke? Behöver ca 50 längdmeter. Stugan finns i Norrtäljetrakten.
Hälsn
MaSki
 
  • Hörndetalj av rödmålat timmer i ett finskt timmerhus med synliga årsringar bredvid en blomkruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut att vara ganska enkelt att hyvla och fräsa till.

Problemet är snarast vem som har torrt virke i tillräckligt grov dimension i lager. Sågar man det nu går det att hyvla och fräsa och bygga av sommaren 2022.
 
Tack för bra input! Ska prata med snickaren som ska hjälpa mig med uterummet. Han kanske kan fräsa fram en lämplig profil. När det gäller ev problem med krympning behöver det kanske inte bli nåt problem eftersom det handlar om max 7 lager stockar med en maxlängden om 3,4 m (se bild).Eller vad tror du?
 
  • Ritad skiss av ett uterum med stockväggar och skjutbara fönster, noteringar om material och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krympningen torde bli ungefär 5 cm i höjdled på partiet under fönstren.
 
H heimlaga skrev:
Krympningen torde bli ungefär 5 cm i höjdled på partiet under fönstren.
Hoppsan! Då får jag fundera på en alternativ lösning om inget annat tips dyker upp
 
Om knutarna ska vara klädda som på din skiss hade jag funderat på att sätta timmerpanel på in och utsida och en regelstomme mellan.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Om knutarna ska vara klädda som på din skiss hade jag funderat på att sätta timmerpanel på in och utsida och en regelstomme mellan.
Det är ett bra tips. Finns lösa knutar som ser likadan ut.
Har ett 50-tal på mitt hus som snart blir ved när jag byter till vanliga knutbrädor.

Jag beställde panel från Stigsjö Trä, 2-3 veckors leveranstid men kostsam frakt.

https://www.stigsjotra.se/
 
Byggtimmer finns bla. på Edebosåg. De är bra på att luska fatt på udda dimensioner.
 
Rickard.
Timmerpanel känns rimligt men jag kom tänka på att jag sett nått företag timmra med limträ, det finns ju färdigt i mängder att bara börja bearbetas till form och ger nästan samma intryck som ditt timmer, utan knutar känns det dock lite poänglöst.
 
Tack för tipsen. Tror jag siktar på en regelstomme med ”timmerpanel” på in- och utsida
 
M Maski skrev:
Tack för tipsen. Tror jag siktar på en regelstomme med ”timmerpanel” på in- och utsida
Hur många kvadratmeter behöver du? Jag har en del liggandes som blev över från mitt bygge. Finns i Uppsala.

Edit: Det jag har är 195x22
Överskotts träplankor på 195x22 cm som ligger i en verkstad med verktyg och verktygsväggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Hjalmarsson2
  • Laddar…
Tackar men behöver nog bredden 145 mm
 
Handklinga?
Byggsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.