Idag gick sista dagen ut som kommunen hade på sig att svara på min ansökan om bygglov. Dom har gått ut i tidningen och sagt att de har högt tryck och ligger efter.

Vad gäller? Bara vänta snällt? Någon ersättning/avdrag på kost?
 
Bara att vänta, de kan förlänga handläggningstiden en gång med ytterligare 10 veckor (10 + 10 veckor).

Därefter får du bygglovsavgiften (avgiften består utav flera delar) sänkt med 20% för varje vecka som överskrids. Blir några tusenlappar på ett nybygge.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Bara att vänta, de kan förlänga handläggningstiden en gång med ytterligare 10 veckor (10 + 10 veckor).

Därefter får du bygglovsavgiften (avgiften består utav flera delar) sänkt med 20% för varje vecka som överskrids. Blir några tusenlappar på ett nybygge.
Okej så pass. Men om de inte flaggat om förlängning borde det vara övertid nu. 20% avdrag, gäller det hela landet eller olika per kommun?
 

Bästa svaret

tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Idag gick sista dagen ut som kommunen hade på sig att svara på min ansökan om bygglov. Dom har gått ut i tidningen och sagt att de har högt tryck och ligger efter.

Vad gäller? Bara vänta snällt? Någon ersättning/avdrag på kost?
Det är bara att vänta. Tyvärr.
Handläggningstiden för bygglov är som TS nämner 10 veckor och kan förlängas i 10 v till. Tiden börjar räknas från att ditt ärende blev komplett. Blir situationen illa kan det ta mer än 20 v också och då reduceras avgiften för bygglovsgranskningen. Håll koll på att avgiften är rätt beräknad när du får bygglovet. Bifogar länk med info;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/avgifter/avgiftsreduktion/

En liten förklaring till varför det drar ut på tiden; Mängden inkomna ärenden har ökat markant sen pandemin började. Många fastighetsägare lägger i dagsläget sin tid och pengar på renoveringar istället för resande. En ökning på 25% är mycket för en mindre kommun som kanske har 2-3 handläggare. Till det kommer periodvis hög frånvaro pga VAB och rekommendationen att stanna hemma vid minsta symtom.

Nedan bild från region Östergötland;
Statistiklista över ökning av bygglovsärenden i region Östergötland med procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är bara att vänta. Tyvärr.
Handläggningstiden för bygglov är som TS nämner 10 veckor och kan förlängas i 10 v till. Tiden börjar räknas från att ditt ärende blev komplett. Blir situationen illa kan det ta mer än 20 v också och då reduceras avgiften för bygglovsgranskningen. Håll koll på att avgiften är rätt beräknad när du får bygglovet. Bifogar länk med info;

[länk]

En liten förklaring till varför det drar ut på tiden; Mängden inkomna ärenden har ökat markant sen pandemin började. Många fastighetsägare lägger i dagsläget sin tid och pengar på renoveringar istället för resande. En ökning på 25% är mycket för en mindre kommun som kanske har 2-3 handläggare. Till det kommer periodvis hög frånvaro pga VAB och rekommendationen att stanna hemma vid minsta symtom.

Nedan bild från region Östergötland;
[bild]
Tack för svar. Ska läsa länken!
 
M MetteKson skrev:
Det är bara att vänta. Tyvärr.
Handläggningstiden för bygglov är som TS nämner 10 veckor och kan förlängas i 10 v till. Tiden börjar räknas från att ditt ärende blev komplett. Blir situationen illa kan det ta mer än 20 v också och då reduceras avgiften för bygglovsgranskningen. Håll koll på att avgiften är rätt beräknad när du får bygglovet. Bifogar länk med info;

[länk]

En liten förklaring till varför det drar ut på tiden; Mängden inkomna ärenden har ökat markant sen pandemin började. Många fastighetsägare lägger i dagsläget sin tid och pengar på renoveringar istället för resande. En ökning på 25% är mycket för en mindre kommun som kanske har 2-3 handläggare. Till det kommer periodvis hög frånvaro pga VAB och rekommendationen att stanna hemma vid minsta symtom.

Nedan bild från region Östergötland;
[bild]
Ja det är verkligen halvt hysteriskt!

I "min" kommun har antalet bygglovärenden första kvartalet ökat med 36 % jämfört med 2020. Och då är det en kommun som alltid har högt tryck på bygglov. I maj har det varit ännu större skillnad jämfört med 2020.
När det gäller attefallsåtgärder så har antalet ansökningar första kvartalet ökat med 75 % (!) jämfört med förra året.

Lägg sen till mer sjukfrånvaro och vab jämfört med tidigare. Jag är verkligen inte avundsjuk...
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är bara att vänta. Tyvärr.
Handläggningstiden för bygglov är som TS nämner 10 veckor och kan förlängas i 10 v till. Tiden börjar räknas från att ditt ärende blev komplett. Blir situationen illa kan det ta mer än 20 v också och då reduceras avgiften för bygglovsgranskningen. Håll koll på att avgiften är rätt beräknad när du får bygglovet. Bifogar länk med info;

[länk]

En liten förklaring till varför det drar ut på tiden; Mängden inkomna ärenden har ökat markant sen pandemin började. Många fastighetsägare lägger i dagsläget sin tid och pengar på renoveringar istället för resande. En ökning på 25% är mycket för en mindre kommun som kanske har 2-3 handläggare. Till det kommer periodvis hög frånvaro pga VAB och rekommendationen att stanna hemma vid minsta symtom.

Nedan bild från region Östergötland;
[bild]
Kommunen har inte skickat ut om förlängning 10 veckor. Så läser jag reglerna i ovan länk så ska jag alltså få avdrag 20% per vecka på vissa poster av avgiften. Någon tröst i alla fall..
 
Hemmakatten
Jag skulle JO-anmäla!

Alla dessa ursäkter om mycket att göra, sjuk personal, corona, letar personal (personalbrist) mm mm. Det är inget som man som kommuninvånare bara ska svälja och tiga still.
 
Hemmakatten
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag skulle JO-anmäla!

Alla dessa ursäkter om mycket att göra, sjuk personal, corona, letar personal (personalbrist) mm mm. Det är inget som man som kommuninvånare bara ska svälja och tiga still.
Att göra en JO-anmälan är inte så märkligt, man behöver inga juridiskt komplicerade texter. Man skriver med egna ord vad man opponerar sig emot.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att göra en JO-anmälan är inte så märkligt, man behöver inga juridiskt komplicerade texter. Man skriver med egna ord vad man opponerar sig emot.
Ok vad kan få ut av en JO-anmälan? Inte snabbare handläggning antar jag, men skadestånd?
 
Hemmakatten
Jo, det kan man nog. En JO-anmälan som blir "godkänd" och hanterad är att likna vid ett utslag från en domstol. Ingen kommun vill ha en JO-dom.
Kommunen lär snarast vilja rätta till och hantera din ansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.