Med risk för att slänga mig med begrepp som jag inte förstår mig så har jag några frågor.
Jag ska bygga ut huset över de plintar ni ser i bilderna nedan. Tänkte sätta fast reglar med balkskor, antingen direkt i syllen (tror jag att det heter) eller i en bärlina som i sin tur sätts fast i syllen. Vilket är att föredra?

Grundläggning med betongplintar och en träbärlina inför utbyggnad av hus, med isolering synlig vid husvägg. Grund av hus under renovering med plintar och en träregel längs fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du bygga ut huset på balkskor?
Då får du nog räkna ordentligt på totalvikten på utbyggnaden.
Eller bygga på en riktig grundmur eller plintgrund.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Ska du bygga ut huset på balkskor?
Då får du nog räkna ordentligt på totalvikten på utbyggnaden.
Eller bygga på en riktig grundmur eller plintgrund.
Nja, så här ska det se ut. Frågar är om jag kan fästa "de kortare brädorna direkt i befintlig syll? (rätt namn?) eller om jag bör sätta dit en ny bräda först och sedan fästa brädorna i (då med balkskor). Brädorna kommer att spikas i andra änden.

Schematisk bild av en husgrund med betecknad syll, nya bjälkar och plintar, frågetecken vid extra bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstod, jag tycker att båda alternativen är dåliga.
(Det ser inte ut som det är en syll på ditt hus, utan bjälklaget ligger på grundmuren.)
Balkskor och bärlinor där infästningen är bärande är alternativ för altaner, inte hus.
Golvåsarna behöver vila mot grunden (eller något som i sin tur vilar mot grunden)

Sen är det som med mycket, det kan fungera ändå. Men det finns ingen byggnorm att rätta sig efter då.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jag förstod, jag tycker att båda alternativen är dåliga.
(Det ser inte ut som det är en syll på ditt hus, utan bjälklaget ligger på grundmuren.)
Balkskor och bärlinor där infästningen är bärande är alternativ för altaner, inte hus.
Golvåsarna behöver vila mot grunden (eller något som i sin tur vilar mot grunden)

Sen är det som med mycket, det kan fungera ändå. Men det finns ingen byggnorm att rätta sig efter då.
Det är ett litet fritidshus så jag tänker att denna, kanske något oortodoxa lösning, kan funka? Men vill naturligtvis att det blir så stadigt som möjligt.

Hur går man tillväga om man bygger ut ett hus med öppen plintgrund? Borde inte det göras typ som jag tänkt göra?
 
M Micke_TH skrev:
Det är ett litet fritidshus så jag tänker att denna, kanske något oortodoxa lösning, kan funka? Men vill naturligtvis att det blir så stadigt som möjligt.

Hur går man tillväga om man bygger ut ett hus med öppen plintgrund? Borde inte det göras typ som jag tänkt göra?
Jo, exakt så. I din tidigare fråga så spelar förfarandet ingen roll. Titta på Svenskt Träs dimensioneringsverktyg för hjälp med storlekar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.