Hej,

Jag ska lägga nytt golv i källaren. Nu består golvet endast av flytspacklad betong som inte är isolerad. Kan jag lägga keramiskt kompositgolv, eller kan jag lika gärna då lägga vanligt laminat? Jag frågade stället som säljer keramiskkomposit och de svarade att "ja de går bra för golvet klarar fukten" men min undran var väl snarare om huset klarar att fukten stängs inne under golvet?

Vill helst inte ligga klinker, blir så hårt och kallt att gå på.
 
Vilket golv är det du tittar på?
Som jag fattar det så är det en HDF-kärna (träfiber) i de golv jag sett.
Ska de läggas på oisolerad betong så brukar det kräva platonmatta under och ventilerade socklar.

Fördelen med klinker är ju att eventuell fukt kan röra sig ut genom klinkerns fogar.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vilket golv är det du tittar på?
Som jag fattar det så är det en HDF-kärna (träfiber) i de golv jag sett.
Ska de läggas på oisolerad betong så brukar det kräva platonmatta under och ventilerade socklar.

Fördelen med klinker är ju att eventuell fukt kan röra sig ut genom klinkerns fogar.
Jo precis. Gjorde precis klart ett annat rum i källaren och där la vi klinker av den anledningen. DOck blev det väldigt kallt och hård att gå på. Visst kan man använda tofflor men jag skulle hellre lägga klick om det går.

Har kollat på det här golvet https://ebygghandel.se/avontm-floor...ljovanligt-golv-rustic-av711-1-76-m2-box.html
 
Får man fråga vad det blev till slut? Ska precis göra träningsrum i källaren. Har oisolerad betong på golvet och planerar eps för isolering. På detta flytbetong + armering inklusive golvvärme (som vi inte planerar att använda men kan vara bra att ha).

På detta flytspacklade betong funderar vi på en enkel 5-6 mm heltäckningsmatta eller nålfiltsmatta (som andas/släpper igenom luft+ev. fukt). Kommer troligen inte bli så vart men kanske kännas bättre än t.ex. klinker (som vi helst vill undvika).
(Sedan lägger vi troligen lösa träningsmattor/yogamattor där man är som mest..)
 
Jag körde på keramisk komposit i både gästrum och träningsrum, det blev jättebra! Inte lika hårt och kallt som klinker och mycket tåligare. jag köpte sen träningsmattor på biltema som går att flytta runt. Snyggt + lätt att städa!

Jag är ingen expert me jag skulle inte lägga matta i källare. Jag har fått släga mattor som vi haft i källaren för att det läckt i vatten vid kraftigt regn/snö som smälter. Tråkigt att behöva dra upp en hel matta då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.