Ja det kan nog stämma för skjutdörrar i hög kvalitet och ca 30 000 för ett fast parti.

Det är ju inte Al fönster som du länkar till utan PVC fönster. Kan man tänka sig PVC blir det billigare än Al. En del tycks hata PVC men jag tror utan att vara en expert att PVC fönster av hög kvalitet kan vara ett billigare bra alternativ.
 
Det är visserligen väldigt snyggt med skjutglaspartiet men har du överhuvud taget funderat på stora glasfönster samt konventionella glasdörrar? Jag var inne på denna diskussion med arkitekten då jag byggde för 15 år sedan. För min del gällde det både estetik, ekonomi och värmeekonomi. Mina stora fasta fönster ligger visserligen på 15 cm sockel och glasdörrar vid sidan av. Jag är tveksam till att skjutdörrar kan bli lika täta men det beror ju också på var huset är beläget (mitt kustnära med starka vintervindar).
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Jag skall hjälpa dig lite då jag för några månader sedan fick leverans av totalt ca 100 kvm glaspartier. I detta ingår 6 glasade vanliga dörrar och en lyft/skjutdörr.

Jag insåg liksom du att om man vill ha många fönster så blir den helglasade lösningen inte så mycket dyrare än en traditionell vägg med fönster och dörrar.

Mina partier kommer från Wicona som är konkurrent till Schuco och Sapa. Min bedömning är att
dessa tillverkare är likvärdiga.

Jag betalade totalt ca 600 kkr ink moms och ink montering. Som du redan upptäckt är skjutdörrar svindyra. Om du ersätter en skjutdörr med en slagdörr spar du ca 20 000 kr.

Nu har jag bara en totalsumma och inga priser på dörrar och de två öppningsbara fönstren som ingår men troligtvis blir kvm priset för enkla fasta partier ca 4 500 kr/kvm monterat och klart.

Är det billigare med stora glasrutor och få stolpar eller mindre rutor och fler stolpar? Jag fick beskedet att Al delen blir naturligtvis billigare vid stora fönsterrutor men glaset dyrare och att det i stort sett blev samma kvm pris (rätt eller fel?).

Man vill inte hantera för stora glasrutor manuellt gränsen för min leverantör går vid ca 120 kg. Tyngre kräver kran. Jag har svårt att nå med kran och vill även ha möjlighet att byta en skada ruta utan att behöva använda kran. Detta gjorde att jag valde b = 110, h = 240 och ett mindre överljus istället för jätterutor. Jag tycker det blev mycket bra och är glad att jag inte valde jättestora rutor.
Med denna storlek på rutor klar jag mig trotts stor vindlast (ligger precis vid en sjö) med 8-4-8 mm
tjocklek på glasen.

Jag har valt högpresterande glas. De släpper in 35 % av solvärmen jämfört med 70 % för vanligt glas och har u-värde på 0,6. Ett fast parti har ett genomsnittligt u-värde inklusive karm på under 0,9.

Dörrar och speciellt skjutdörrar betydligt sämre.

Jag tycker absolut att du skall satsa på en fönstervägg med glas från golv till tak speciellt som du verkar ha en motsvarande utsikt som jag,
Ser trevligt och bra ut. Planerar skifferfasad på nästa hus, vem var din leverantör?
 
yonna yonna skrev:
Det är visserligen väldigt snyggt med skjutglaspartiet men har du överhuvud taget funderat på stora glasfönster samt konventionella glasdörrar? Jag var inne på denna diskussion med arkitekten då jag byggde för 15 år sedan. För min del gällde det både estetik, ekonomi och värmeekonomi. Mina stora fasta fönster ligger visserligen på 15 cm sockel och glasdörrar vid sidan av. Jag är tveksam till att skjutdörrar kan bli lika täta men det beror ju också på var huset är beläget (mitt kustnära med starka vintervindar).
jo det är ett intressant alternativ som du beskriver. Menar du att det blir billigare då eller?

i själva verket tycker jag det är att föredra med fasta fönster samt en dörr.
 
D Diamant skrev:
Ja det kan nog stämma för skjutdörrar i hög kvalitet och ca 30 000 för ett fast parti.

Det är ju inte Al fönster som du länkar till utan PVC fönster. Kan man tänka sig PVC blir det billigare än Al. En del tycks hata PVC men jag tror utan att vara en expert att PVC fönster av hög kvalitet kan vara ett billigare bra alternativ.
PVC billigast, därefter trä och dyrast aluminium, eller?
 
A Autodidak1 skrev:
Ser trevligt och bra ut. Planerar skifferfasad på nästa hus, vem var din leverantör?
Nordskiffer.com som trotts namnet ligger i Höganäs. Mycket seriös firma. Det är förhållandevis enkelt att montera. Mina hantverkare (visserligen mycket duktiga) hade aldrig monterat fasadskiffer tidigare men trotts det blev resultatet riktigt bra.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
PVC billigast, därefter trä och dyrast aluminium, eller?
Ja PVC billigast sedan trä sedan trä beklätt med Al sedan Al. Bäst ed tanke på livslängd och underhållsbehov borde vara Al sedan kvalitets PVC sedan trä beklätt med Al sedan trä.
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Nordskiffer.com som trotts namnet ligger i Höganäs. Mycket seriös firma. Det är förhållandevis enkelt att montera. Mina hantverkare (visserligen mycket duktiga) hade aldrig monterat fasadskiffer tidigare men trotts det blev resultatet riktigt bra.
Har besökt dom (y)
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
jo det är ett intressant alternativ som du beskriver. Menar du att det blir billigare då eller?

i själva verket tycker jag det är att föredra med fasta fönster samt en dörr.
Ja det blir billigare. Hade först tänkt ha skjutdörrar till fyra rum men till slut blev det bara i vardagsrummet. Genom att välja integrerade glasdörrar i de tre andra rummen sparade jag 50 – 60 000. Fördelen med vanliga glasdörrar förutom priset är att de blir smäckrare. Skjutdörren har mycket tjockare profiler åtminstone med Viconas system. Så vanliga glasdörrar är definitivt ett alternativ.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
jo det är ett intressant alternativ som du beskriver. Menar du att det blir billigare då eller?
Jag har 4 större fönsterpartier med "terrassdörr" i glas i kombination, 2 på var sida huset. Två inte öppningsbara utifrån (mer inbrottssäkrade) . Ett parti är för entren. Ett parti för bastu/bad/groventre. Under sommarmånaderna står dörrarna oftast på vid gavel. Visst blev det billigare - sparade ju 2 ytterdörrar. Men det beror ju också på i vilken miljö huset är.

Jag hade duktig arkitekt som kunde rationalisera bygget utan att ge avkall på design.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.