Hej gänget, har en fråga angående denna sluttning jag har som jag vill bygga ut med altan.
Hjälp med idéer skulle vara toppen.
Tack på förhand.
Mvh / Gabbe
 
  • Altanbygge-frågeställning: Backig trädgård vid hus som behöver förslag för altanbygge.
Lite allmänna tankar från dig vore bra på tex tänkt storlek (bredd , djup). budget etc och en lite bättre bild så att man kan se hur nära huset sluttningen börjar.
Hade du tänkt en altan i anslutning till huset eller fristående en bit från huset?

/Göran
 
T
Istället för ett plant däck på styltor så gillar jag olika nivåer.

Jag hade byggt däck vid huset sen ett till längre ner i sluttningen om det är din tomt och en trappa mellan.
Blir en viss rumskänsla av olika nivåer och man kan därför inreda dom därefter sen får man om det är berg även lite västkust känsla på köpet när klipphäll möter trädäck.
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Lite allmänna tankar från dig vore bra på tex tänkt storlek (bredd , djup). budget etc och en lite bättre bild så att man kan se hur nära huset sluttningen börjar.
Hade du tänkt en altan i anslutning till huset eller fristående en bit från huset?

/Göran
Hej Göran, tack för svar.
Bifogat en till bild på hur jag tänkt. Ville egentligen ha jag väldigt stor altan, men då blir högsta / lägsta punkt 5meter i höjd. Och det kommer inte kommunen tillåta. Budget är inte något problem. Fristående hade varit grymt då vi har en bra utsikt från den delen på tomten. / Gabbe
 
  • Luftvy över ett hus med markerat område för tänkt altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
markgorgis
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Istället för ett plant däck på styltor så gillar jag olika nivåer.

Jag hade byggt däck vid huset sen ett till längre ner i sluttningen om det är din tomt och en trappa mellan.
Blir en viss rumskänsla av olika nivåer och man kan därför inreda dom därefter sen får man om det är berg även lite västkust känsla på köpet när klipphäll möter trädäck.
Hej Thörre, jag är inne på den tanken pga bygglov mm som inte kommer gå igenom men kan inte se det framför mig hur det kommer bli. Men det med nivåer är något som nog kommer blir väldigt snyggt och funktionellt. / Gabbe
 
Stora altaner i sluttning är rejäla projekt. Inte för att jag vill skrämmas men det kräver en hel del planering och en låst design innan man sätter igång. Att ändra saker på en hög, tung,dyr altan under byggets gång är inte kul.
Fördelen att bygga fristående är man inte behövr vara låst till dimensioner på huset och att man kan vara mera fri med designen.

Jag undviker att klistra in en massa bilder men om det kan vara till någon inspiration / hjälp så länkar jag till mitt bygge som jag gjorde ifjol åt min dotter och svärson:

https://www.byggahus.se/forum/threads/min-foersta-altan-en-liten-projekttrad.372559/

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Stora altaner i sluttning är rejäla projekt. Inte för att jag vill skrämmas men det kräver en hel del planering och en låst design innan man sätter igång. Att ändra saker på en hög, tung,dyr altan under byggets gång är inte kul.
Fördelen att bygga fristående är man inte behövr vara låst till dimensioner på huset och att man kan vara mera fri med designen.

Jag undviker att klistra in en massa bilder men om det kan vara till någon inspiration / hjälp så länkar jag till mitt bygge som jag gjorde ifjol åt min dotter och svärson:

[länk]

/Göran
Den har jag sett , ett jätte fint bygge. Har faktiskt tittat på det och försökt tänka mig något åt det hållet. Men har tänkt lite som en etapp med nedsänkt sittplats .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.