Hej, håller på att måla ett nytillverkat fönster. Linoljefärg såklart. Har stött på ett till synes olösligt problem, hur får jag målningen snygg vid hasparna? Hur jag än placerar haspen så kommer den att vila mot träet och det blir fult. Även järnet är svårt att måla snyggt. Blir tjocka droppar eftersom det inte suger. Tacksam för tips!
 
  • Nyfärgad fönsterhasp på ett nytillverkat fönster med synliga målningsdroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nytt fönster med en fönsterhasp delvis målad i linoljefärg där färgen inte är jämn och det finns droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häng upp haspen i en tråd från taket. Ståltråd eller murarsnöre funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vill du få det perfekt så är det bara att skruva ur haspen och måla fönstret.
Sedan färgborttagning på haspen och sprutmåla den tunt i flera omgångar.
 
C
De där hasparna skruvar man inte ur, de sitter med en märla.
Jag brukar hänga bågarna på tork i hasparna. Men du har på tok för mycket färg där under haspen.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vill du få det perfekt så är det bara att skruva ur haspen och måla fönstret.
Sedan färgborttagning på haspen och sprutmåla den tunt i flera omgångar.
De sitter inslagna med märlor och jag antar att man riskerar göra åverkan både när man drar ur och sedan bankar in dem. Sprutmålning? Funkar det med linoljefärg?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men du har på tok för mycket färg där under haspen.
Instämmer till fullo. Problemet med färg på hasparna är tyvärr ingenting jämfört med problemet med för tjocka lager färg.
 
S segv skrev:
Instämmer till fullo. Problemet med färg på hasparna är tyvärr ingenting jämfört med problemet med för tjocka lager färg.
Jag håller med om att det är för tjockt med färg. Det beror på hasparna . När jag stryker penseln mot metallen så rinner färgen ner på träet. När haspen fått tillräckligt med färg viker jag upp den för att komma åt träet och stryka bort färgöverskottet som droppat. Eftersom jag har tagit i haspen måste jag bättra på färgen på haspen. Därvid rinner färg ner på träet. Jag viker ner haspen ingen för att komma åt att ta bort färgöverskottet ovanför märlan. Därvid rör jag vid haspen så att målningen måste bättras. Färg rinner då åter ner på träet. Alltså måste jag vika upp haspen igen för att komma åt att ta bort överkottsfärgen nedanför märlan. Osv. Detta upprepas ett okänt antal gånger. Till slut tröttnar jag och skriver ett inlägg på Byggahus.

Grundproblemet är att oavsett hur jag lägger haspen så samlas ett överskott av färg där haspen ligger samt att det bildas ett halvmåneformat märke där haspen ligger an mot träet.
 
C cpalm skrev:
De där hasparna skruvar man inte ur, de sitter med en märla.
Jag brukar hänga bågarna på tork i hasparna. Men du har på tok för mycket färg där under haspen.
Har du någon specialgjord ställning för detta ändamål, eller hur funkar det?

Vad gäller överskottet av färg så har jag förklarat i mitt förra inlågg.
 
C
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Har du någon specialgjord ställning för detta ändamål, eller hur funkar det?
Nja, jag har några grova ståltrådar som jag hängt över krokar taket i boden där jag målat. Sen har jag bockat en krok i ändarna på ståltråden som jag krokar i hasparna. Jag målar en båge, hänger upp den och sen målar jag hasparna och justerar eventuella skavanker på bågen med bågen hängande. En del skavanker är lättare att rätta till när färgen fått torka lite.

Angående tjock färg så menar jag träet runt haspen där. Man måste stryka tunnare än så om det skall bli bra.

Haspen och andra metalldelar tycker jag själv inte är så knepiga att måla, men ju tjockare färg desto lättare att få det att täcka (därmed inte sagt att man skall lägga på tjockt). Men det krävs två strykningar. Vad använder du för pensel? Rekommenderar en 20 mm anstrykare.
 
C cpalm skrev:
Nja, jag har några grova ståltrådar som jag hängt över krokar taket i boden där jag målat. Sen har jag bockat en krok i ändarna på ståltråden som jag krokar i hasparna. Jag målar en båge, hänger upp den och sen målar jag hasparna och justerar eventuella skavanker på bågen med bågen hängande. En del skavanker är lättare att rätta till när färgen fått torka lite.

Angående tjock färg så menar jag träet runt haspen där. Man måste stryka tunnare än så om det skall bli bra.

Haspen och andra metalldelar tycker jag själv inte är så knepiga att måla, men ju tjockare färg desto lättare att få det att täcka (därmed inte sagt att man skall lägga på tjockt). Men det krävs två strykningar. Vad använder du för pensel? Rekommenderar en 20 mm anstrykare.
Tack för din förklaring!
Vad gäller färgen så vidhåller jag att jag stryker ut den tunnt. Att färglagret blir tjock beror enbart på att färg rinner från haspen ner på det målade träet! Nu var just denna strykning en grundning med utspädd färg. Kanske de blir mindre problem med dropp och rinn när jag målar outspätt. Ska se om jag kan hitta på något sätt att binda upp hasparna inför nästa strykning.....
Jag använder normalt en fönsterpensel från Gnesta, en med diagonalt skuren borst. Till finliret kring hasparna m m en liten tunn spröjspensel. En sån med spets. Tycker penslarna fungerar bra.
 
C
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Att färglagret blir tjock beror enbart på att färg rinner från haspen ner på det målade träet!
He he, ja jag såg att jag missade din förklaring.
Ja, skippa grundfärgen på haspen och flyter det ändå så gå över den med penseln (ordentligt torrstruken) igen när det torkat ett tag.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Fler frågor om finish: Har tidigare bara målat linoljefärg utomhus, aldrig tidigare inomhus, vilket ju ställer högre krav på finish. Tycker inte jag får till finishen! Trots att jag sandpapprar med 180 mellan mellanstryking och slutstryking så syns penseldrag, dammkorn och allmän grovhet i den slutliga målningen. Borde jag ha sandpapprat även grundmålningen? Verkar som det finns únderliggande ojämnheter som jag inte får bort med min lätta sandpappring.. Vill ju inte heller ta i så att färgen försvinner....
 
  • Gilla
Alsped
  • Laddar…
fin pensel,dammfritt, relativt tunn färg så penseldragen flyter ut tycker jag brukar göra susen samt ett bra underarbete med de gäller ju allt man gör:)
 
P Patzie skrev:
fin pensel,dammfritt, relativt tunn färg så penseldragen flyter ut tycker jag brukar göra susen samt ett bra underarbete med de gäller ju allt man gör:)
Färgens tunnhet kan jag tyvärr inte påverka. Den är som den är i burken. Jag följer Ottossons instruktioner för inomhusmålning, dvs späder grundfärgen med 10-20% terpentin, gör mellanstrykningen med outspädd färg och slutstrykningen med ca 5% kökt linolja. Kanske jag borde ha sandpapprat innan jag började måla?.Jag utgick från att det var klart för målning när de kom från snickeriet.

Kom på att en del damm nog följer med penseln. Har den stående i rå linolja mellan strykningarna, så som jag har lärt mig här på forumen. Med åren ansamlas troligtvis en del damm i de där burkarna......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.