D Dublin skrev:
Ingen aning :) Men som vanligt går ju allt att ta reda på och forumet här är en utmärkt källa till information och kostnadsfri rådgivning. Ett första steg kan vara att ta reda på som mycket som möjligt från de tidigare ägarna, som hur länge sen är det poolen var igång, vilka brister känner de till, är den köpt från nån firma i närheten som kanske kan vara behjälplig vid renovering?
Huset har stått tomt i lite drygt 2 år innan vi tog över, då den tidigare ägaren aldrig flyttade in pga pandemin. Så vi har svårt att luska fram information tyvärr. Det enklaste sättet att få raka svar är nog att kontakta sakkunniga som kan kika på poolen och göra en bedömning.
 
Om du gör jobbet själv:

1. Ny liner: 15kkr
2. Diverse material för linermontering 5kkr
3. Värmepump 20kkr
4. pooltäckning: 25kkr
5. Diverse rör och kopplingar för maskinrum. 3000kr
 
A amandaasen skrev:
Huset har stått tomt i lite drygt 2 år innan vi tog över, då den tidigare ägaren aldrig flyttade in pga pandemin. Så vi har svårt att luska fram information tyvärr. Det enklaste sättet att få raka svar är nog att kontakta sakkunniga som kan kika på poolen och göra en bedömning.
Jo, men var redo att granska svaren du får noga. Idag är det oftare man får svar typ "det är lika bra att slänga ut allt och köpa nytt av oss" än ett seriöst svar. Men kolla om det finns några poolfirmor i närområdet som kan komma ut och kolla på anläggningen.
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
....pffff....och du tror att DET svaret är mer korrekt då......:)
Om man vill att butiken gör jobbet så är det väl ganska korrekt hoppas jag :p
Men så klart kan man själv så blir ju summan därefter.

Man kan ju be om en offert bara för att få ett hum om vad som är problem och då vet man om det är värt det innan man köper på sig saker tex kan det vara större saker som sprickor i betongen, sönderfrusen dränering osv den är ändå 50 år gammal.
 
  • Gilla
amandaasen
  • Laddar…
Min invändning var i första hand mot att du antydde att man måste vända sig till en butik för att få en korrekt bedömning. Det finns gott om privatpersoner som har mycket goda kunskaper om poolbyggande.

Vill man veta vad butiken tar betalt i arbetstid för jobbet verkar det dock rimligt att fråga butiken.
 
Vill man ändå bli av med poolen beror det ju mycket på vad man vill istället. Jobbade en gång på Åland där vi (tillfälligt) byggde en arena för beachvolleyboll på en hotellpool. Den plockades ned efter att tävlingen var över och användes som pool igen.
Vad jag säger är att om man exempelvis vill bygga ett trädäck behöver man kanske inte göra så mycket alls.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vill man ändå bli av med poolen beror det ju mycket på vad man vill istället. Jobbade en gång på Åland där vi (tillfälligt) byggde en arena för beachvolleyboll på en hotellpool. Den plockades ned efter att tävlingen var över och användes som pool igen.
Vad jag säger är att om man exempelvis vill bygga ett trädäck behöver man kanske inte göra så mycket alls.
Detta var vår tanke från början, men frågan är hur det blir med vattnet osv. Rädd att det ska fylla hålet på något sätt
 
Det får man nog tillgodose som det skrevs ovan, ett par rejäla hål i botten på poolen så vattnet kan dräneras ut.
Å andra sidan finns väl någon form av breddavlopp på poolen från början kanske, så den svämmar väl inte över på det sättet och då är ju frågan om det är nödvändigt. Har man trall ovanför gör det ju inte så mycket om det står vatten under kanske.
 
Fast rätt många kubik sunkvatten under en altan lär både lukta samt vara ett bra myggdagis...
 
A amandaasen skrev:
Håller med om att det är märklig anordning på taket. Det blir väl att ta ner den oavsett vad vi gör.

Bra idé! Det blir nog nästa steg
Det är en helt normal lösning på taket från tiden innan poolvärmepumparna. Vattnet pumpas helt enkelt upp på taket och värms av solen i de svarta rören. Kostar bara elen för pumpen men ger inte så mycket värme i början och slutet av säsongen när den behövs för att värma upp vattnet. Du kanske kan koppla en poolvärmepump i serie med takvärmen så att du vår ljummet vatten in i värmepumpen som kan lyfta det sista till en behaglig nivå.

Innan du gör något annat tycker jag att du ska se över genomföringen genom taket så att det inte läcker. En smartare lösning skulle vara att som nämdes ovan gå genom väggen under takfoten där den är skyddad istället för att gå genom taket.
 
T Thörre skrev:
Om man vill att butiken gör jobbet så är det väl ganska korrekt hoppas jag :p
Men så klart kan man själv så blir ju summan därefter.

Man kan ju be om en offert bara för att få ett hum om vad som är problem och då vet man om det är värt det innan man köper på sig saker tex kan det vara större saker som sprickor i betongen, sönderfrusen dränering osv den är ändå 50 år gammal.
Det är just sprickor och andra skador vi oroar oss för ska trigga upp renoveringskostnaderna. Men det snabbaste och bästa svaren vi kan få på det är ju att ta hit någon sakkunnig som kan kika på det.
 
T toolman77 skrev:
Det är en helt normal lösning på taket från tiden innan poolvärmepumparna. Vattnet pumpas helt enkelt upp på taket och värms av solen i de svarta rören. Kostar bara elen för pumpen men ger inte så mycket värme i början och slutet av säsongen när den behövs för att värma upp vattnet. Du kanske kan koppla en poolvärmepump i serie med takvärmen så att du vår ljummet vatten in i värmepumpen som kan lyfta det sista till en behaglig nivå.

Innan du gör något annat tycker jag att du ska se över genomföringen genom taket så att det inte läcker. En smartare lösning skulle vara att som nämdes ovan gå genom väggen under takfoten där den är skyddad istället för att gå genom taket.
Jag hade ingen aning om att vatten gick genom rören upp till taket. Har också funderat på fuktskador iom hålet i taket. Ska kolla upp! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.