Har betongpannor som sjunger på sista refrängen. Konstruktionen är inifrån: panel, oljeboard, läkt, pannor.

Min tanke är att ta bort den undermåliga läkten, lägga diffduk direkt på oljeboarden (byter oljeboard om den är kass), ny läkt och tegel. Så skulle de firmor jag pratat med göra (med luftspalt under duken).

Men jag har funderat. Behöver jag ha diffusionsduk om oljeboarden är bra, eller om jag byter ut boarden till ny board?
Kan en eventuell diffusionsduk komplettera en kass kvarliggande board?

Eller ska jag skita i boarden, ta bort den och lägga diffduk direkt på panelen?

Som ni ser behöver jag lite åsikter och vägledning hur jag ska tänka.
 
Har du kommit vidare med taket? Vad blev lösningen?
 
Karligheten Karligheten skrev:
Har du kommit vidare med taket? Vad blev lösningen?
När jag tror mig hitta en lösning ändrar jag mig igen. Nyligen var jag inne på att lämna masoniten, lägga ströläkt för ventilation, lägga diffduk, lägga ströläkt igen, sen bärläkt med pannor. Det bygger dock satan på höjden och tycker det blir problem bland annat vid takfoten.

lite sugen nu är jag på att låta (något sliten vågig masonit) ligga, komplettera med ny masonit på de värsta ställena, sen lägga strö- och bärläkt (som också kommer bygga lite då lagt strö är snål i dimension). Men jag vet ju inte hur totala skicket är förrän jag börjar plocka ner pannorna.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.