Status
Tråden går ej att kommentera.
Floppman skrev:
Någon som vet om det finns nån enkel formel för detta, t.ex. hur många watt/m2 man behöver? Vilken effekt ska ett element i ett 10m2 stort rum vara?

Kommer bli oljefyllda elelement till ett fritidshus. Beräknar man säkringarna efter elementens maxeffekt, är det t.ex lagom med 4x500w enfas på en 10A, eller kan kräma på fler element? Det är ju sällan de går på max...
Vi böt drygt 25 år gamla Nobö element mot oljefyllda från Gnosjö Klimatprodukter. Vi valde en modell med elektronisk termostat och konvektorer. Detta då vi inte är i huset under vintern och jag tycker att bi-metallstermostater är litet läskiga. Jag vill minnas att vi hamnade på 60-70w per m2 dimensioneringsmässigt. Men, då är vi inte där när det är som kallast på året. Huset står då "bara" med en grundvärme på ca 10 grader för att det inte ska må dåligt.
 
Ok är väl ungefär som vi tänkt oss. Är du nöjd med dina nya element? Har själv tittat på LVI:s CEB serie,någon med erfarenhet av dessa element?
 
Jag har ett i orginalkartong sedan 2 år tillbaka, det blev vattenburet istället.

prototypen
 
Varför använda oljefylada? Inga fördelar bara nackdelar ett kvalitetselement utan olja kostar häften av av vad ett motsvarande oljefyllt kostar, ett "vanligt" ger jämnare värme och är därmed lite energisnålare, det läcker ALDRIG, väger mindre än 1/5-del, rätt effekt på elvärme är 60 - 70 watt/m2
 
prototypen skrev:
Jag har ett i orginalkartong sedan 2 år tillbaka, det blev vattenburet istället.

prototypen
Hehe, lite svårt att uttala dig då...;)
 
elmont skrev:
Varför använda oljefylada? Inga fördelar bara nackdelar ett kvalitetselement utan olja kostar häften av av vad ett motsvarande oljefyllt kostar, ett "vanligt" ger jämnare värme och är därmed lite energisnålare, det läcker ALDRIG, väger mindre än 1/5-del, rätt effekt på elvärme är 60 - 70 watt/m2
Verkar råda väldigt olika uppfattning om det där... Så vad rekommenderar du?
Vill inte ha element som låter... Blir de inte väldigt varma? Är det inte oljefyllda som bör ge en jämnare värme?
 
En fördel med de oljefyllda kontra Nobö'rna är att de inte luktar lika illa när de går i gång för säsongen. (ligger inte en massa damm på elementen som bränns). Men, så kanske inte dagens konstruktioner ser ut. Annars ska väl hela idén vara att oljan ger en större tröghet (längre cykler) och en lägre temperatur på chassiet, vilket i sin tur ska leda till lägre kostnader för uppvärmningen. Hur detta ska leda till en lägre kostnad har jag emellertid aldrig förstått. Komforten och "luktfriheten" förstår jag däremot bättre. Har aldrig hört om oljefyllda element som läcker men jag är å andra sidan inte i den branschen så jag litar på elmont när det gäller den uppgiften.
 
tror ju mer att de billigaste oljealternativen kan läcka. kanske värt att jämföra i alla fall, har liksom varit inne på olja hela tiden...
 
Det som ev. kan vara ett orosmoment är väl i så fall faran vid en ev. brand med att ha flera liter olja i varje rum. Men, vad vet jag. Jämfört med de gamla Nobö'rna är GKP elementen rena drömmen. (vi får väl iofs se om jag ändrar mig om någon månad då jag vart ute i stugan)
 
Ett "vanligt" modernt element med elektroninsk termostat känner hela tiden av behovet av värme och "slår" till och från flera fånger i minuten och levererar den effekt du behöv just nu, har man ett oljefyllt har du en stor massa som ska värmas och värmeavgivningen till rummet blir lite "försenat" och sedan termostaten slaget av fortsätter det en stund att ge värme fast behovet inte finns och temperaturen blir svajigare.
Om man har valt ett element av rätt storlek kommer det bara att vara "handvarmt" under den absolut största delen av året och även om elementet gått nonstop i ett dygn blir det inte varmare än att man kan ta i det utan fara för att bränna sig.
Det är mycket stor skillnad på moderna och gammla typens element.
Jag använder i stort sett bara två olika sorter och det är dom norska Adax samt Nobö bägge av hög (kanske bästa) kvalitet, och här gäller som alltid dom bästa kostar lite mera.
 
elmont skrev:
Ett "vanligt" modernt element med elektroninsk termostat känner hela tiden av behovet av värme och "slår" till och från flera fånger i minuten och levererar den effekt du behöv just nu
Det är väl sällan det sitter en termostat på de modernaste elementen idag. De mest kvalitativa har (eller borde ha) väl en pulser? Eller är det så att det är on/off funktion på dem än idag. Monterar sällan el-radiatorer idag, men för 8 år sedan var det enbart LVI:s oljefyllda vi satte in.
 
Gnistjagarn vad är det för skillnad på en pulser och en termostat. En gammeldags bimetalltermostat fick sin "energi" att slå om från temperaturskillnaden, hysteresen. en elektronisk går att göra utan hysteres och kommer därmed också att slå till och från mycket ofta. Sedan finns även system som lär sig och slår till och från lite på känn och kollar hur det blev och justerar efter det.

Prototypen
 
Dom elektroniska "termostaterna" på moderna element pulsar ut ström, och det som styrs är inte strömmen utan pulsens längd och "viloperiod" så det är en typ av on/off
 
prototypen skrev:
Gnistjagarn vad är det för skillnad på en pulser och en termostat.
Prototypen
En termostat (on/off) är ju allt eller inget. Medans en pulser ger en uteffekt av en intervall mellan 0-10 volt alt 4-20 mA mm.. Detta är ju väldigt vanligt på värmebatteri inom ventilation. Termostat har ju inget som reglerar dess uteffekt, där har du ju bara allt eller inget.
 
Det är alltid kul att käfta med elektriker, de brukar klara 3 faser nolla och skyddsjord. Ska vi reglera ett element så har vi on/off- eller fasvinkel-styrning.

Fasvinkel är i princip dimmers och det orsakar så mycket störningar att det har vi inte i element.

On/off styrning kan även kallas burststyrning, man släpper på strömmen en stund och slår av den. Med gammeldags bimetaller med en hysteres på flera grader så blev det ganska långa tider och elementen blev heta och knäppte. Med ett accelerationsmotstånd i termostaten (man lurar termostaten att den är 2 grader varmare när elementet slår på) så kommer man ner till ung 1 grad. Med elektronik kan du välja hysteres så elementet kanske har en cykeltid på 30 sek men det är fortfarande on/off. Varför elementtillverkaren kallar det för pulsad ström, tja det impar på kunderna (både elektriker och slutkund).

0-10 Volt eller 4-20 mA är bara en styrsignalstandard (det finns fler 2-10 volt, 0-20mA, 0-5 volt 1-5 volt eller ethernet) sedan vad signalen används till i ditt värmebatteri är nog en burststyrning, häng på en tångamperemeter på matningen eller kolla på belysningen, är nätet klent så syns det.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.