Jag ska sno ihop en arbetsbänk att ha i garaget. Kommer mest vara småpyssel och mindre reparationer dvs inga tunga delar eller överdrivet bankande.

Jag har slängt ihop en skiss på hur jag tänker mig att den skulle kunna se ut (se nedan). Det jag funderar på är om jag tänkt helt fel i något avseende - tex hållfasthet eller om min lösning är överdrivet komplicerad och det finns ett enklare och bättre sätt?

Tänkte bygga i 45x95 regel och en bänkskiva av lämpligt material. Vad rekommenderas för material förutom plåt? Helst skulle jag vilja hitta en stavlimmad bänkskiva i något hårt trädslag som har någon mindre defekt. Vilka bygghandlar, m.m. säljer ofta ut skadade skivor och liknande?

Tacksam för all input.
 
  • 3D-skiss av en enkel träarbetsbänk med reglar för användning i garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en enkel arbetsbänk i trä med över- och underhylla, avsedd för lättare arbete i garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiva till vettigt pris kan man ha tur att hitta på Ikeas fyndavdelning
 
  • Gilla
freni126
  • Laddar…
Att låta ”benen” gå snett ut från väggen som du ritat brukar ju vara smart för att spara utrymme.

Men vinner du så mycket när du ändå ska ha ett hyllplan under jämför med om du låter benen gå lodrätt ner i golvet (= stabilaste lösningen)?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
*Limträbalk till toppen men då behöver du antagligen ha ben som går rakt ner eller ha riktigt rejäla infästningar i väggen.
*De flesta byggvaruhus säljer ut spillbitar av bänkskivor om du vill skarva.
*Ett par lager plywood där översta lagret lätt går att byta ut och de undre är limmade är en annan variant.
Plywood är också bra för att förstärka sidorna på din ritning för att göra det hela mycket stadigare. Det kan bli stora krafter i sidled i en arbetsbänk även om man bara ska göra mindre saker.
 
Ta bordsskivan från ett matbord i ek. Finns på blocket för ett par hundra kronor ofta. Det är bra och tåligt
 
  • Gilla
freni126 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.