Vi ska bygga ut ett till sovrum på totalt 25kvm. Inget badrum eller kök alltså. Vad kan man räkna med att bygget går på idag utan arbetskostnad? Räknat med grund, stomme (lösvirke), tak, isolering, panel, golv, el etc. Har provat att söka men hittar inget vettigt svar. Bor i en liten ort på landet om det spelar roll.

Tack på förhand.
 
10-20k/kvm beroende på vilken grund och övriga material val. Fönster och dörrar är dyrt. Golvvärme ?
Hur mycket man ska göra själv mm.
ska bygga liknande själv , men 40kvm och har budgeterat 6000k/kvm (krypgrund) men ska dock göra 90% själv. Har även en del kontakter på material och material över från tidigare projekt vilket gör det billigare.

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
10-20k/kvm beroende på vilken grund och övriga material val. Fönster och dörrar är dyrt. Golvvärme ?
Hur mycket man ska göra själv mm.
ska bygga liknande själv , men 40kvm och har budgeterat 6000k/kvm (krypgrund) men ska dock göra 90% själv. Har även en del kontakter på material och material över från tidigare projekt vilket gör det billigare.

Med vänlig hälsning, fremax
Tack för svar! Vi kommer också göra 90% själva då den mesta kunskaper finns inom familj och vänner. Ja vattenburen golvvärme. Kommer även renovera befintliga huset och då sätta in en luft/vattenpump men den budgeterar jag inte i utbyggnaden så bara slangen i grunden som är med där. Grund blir gjuten platta. Jag hade hoppats komma under 10.000kr/kvm men det kanske är önsketänkande. Framförallt med tanke på nuvarande priser på byggmateriel.
 
Härligt att göra så mycket själva, man uppskattar bygget mycket mer då:) har ni hantverkare i bekantskapskretsen så försök få deras rabatter och inputs.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Jag håller också på att bygga ut, 32 m² platta och ca 27-28 m² boyta. Jag är i slutskedet nu och har gjort det mesta själv förutom takstolar och blandat betongen till plattan. Jag hamnar på ca 7500:-/m² (baserat på boytan) och det är ett sovrum och en hall.
 
maah maah skrev:
Jag håller på att bygga ut huset just nu där jag gör allt själv förutom grävning och tillverkning av takstolar.
45m² landar på ca 300 000:-

Du kan läsa mer om det här:
[länk]
Tack för svar! Så alltså 6500 per kvm ca. Är det komplett och "nyckelfärdigt"? Alltså allt från grund till tapet?
 
P Pappakeno skrev:
Tack för svar! Så alltså 6500 per kvm ca. Är det komplett och "nyckelfärdigt"? Alltså allt från grund till tapet?
Ja det är pris för helt färdigt.
Har en svåger som är elektriker så där kommer jag undan en ganska dyr post annars.
Ca 7-8000kr plus material 7-8000kr hade det nog kostat.
 
W West3r skrev:
Jag håller också på att bygga ut, 32 m² platta och ca 27-28 m² boyta. Jag är i slutskedet nu och har gjort det mesta själv förutom takstolar och blandat betongen till plattan. Jag hamnar på ca 7500:-/m² (baserat på boytan) och det är ett sovrum och en hall.
Intressant. Påminner om vårat bygge då. Men samma fråga som ovan, 7500 är det "nyckelfärdigt" alltså från grund till tapet?
 
maah maah skrev:
Ja det är pris för helt färdigt.
Har en svåger som är elektriker så där kommer jag undan en ganska dyr post annars.
Ca 7-8000kr plus material 7-8000kr hade det nog kostat.
Uppskattar svaret! Tack. Sitter samma situation där den mesta kunskapen finns i närheten så mycket går att lösa billigt.
 
P Pappakeno skrev:
Intressant. Påminner om vårat bygge då. Men samma fråga som ovan, 7500 är det "nyckelfärdigt" alltså från grund till tapet?
Japp, nyckelfärdigt. Min lillebror är elektriker så där har jag kommit väldigt billigt undan.
 
P
K Kolrot skrev:
Vi ska bygga ut ett till sovrum på totalt 25kvm. Inget badrum eller kök alltså. Vad kan man räkna med att bygget går på idag utan arbetskostnad? Räknat med grund, stomme (lösvirke), tak, isolering, panel, golv, el etc. Har provat att söka men hittar inget vettigt svar. Bor i en liten ort på landet om det spelar roll.

Tack på förhand.
Har byggt till huset 30m2 med Leca väggar, inte snålat på material (klart våren 21, så innan alla prishöjningar) det kostade ganska precis 8000/m2 med alla tillstånd & papper, KA, avfall (rev en gammal del) tak, plåt, el, ytskikt, gjuten platta (leverans av betong, med "gjöt" själv) gjort allt själv med släkting som har elbehörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.