BigR
Nu är jag utanför min bekvämlighetszon, men jag behöver en trimmer / röjsåg för att ta sly i slänt och olika partier runt en äng. Mest ogräs, men även en del sly. Enstaka stammar på upp till 5cm som man iofs kan ta separat. Alltså några timmars arbete varje säsong.

Duger en sådan här eller blir det ett racklande direkt efter smekmånaden?

https://www.jula.se/catalog/tradgar...medium=cpc&utm_campaign=product-listing#tab04
 
Enligt spec är den tung i förhållande till den ganska beskedliga effekten samt vibrerar en del mer än vad man skulle önska.

Men visst den kan fungera för kortare pass, rent ergonomiskt. Mekaniskt vet jag inget om tillförlitligheten, om serviceorganisation funkar osv.

En av våra röjsågar/trimmers är denna och den är både lätt och tillförlitlig, mycket trevlig att arbeta med dock dyrare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4122356

Ungefär samma effektklass.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
BigR
H Harald Blåtumme skrev:
Enligt spec är den tung i förhållande till den ganska beskedliga effekten samt vibrerar en del mer än vad man skulle önska.

Men visst den kan fungera för kortare pass, rent ergonomiskt. Mekaniskt vet jag inget om tillförlitligheten, om serviceorganisation funkar osv.

En av våra röjsågar/trimmers är denna och den är både lätt och tillförlitlig, mycket trevlig att arbeta med dock dyrare: [länk]

Ungefär samma effektklass.
Ja vikten skiljde en del. Egentligen är jag inte så orolig för ergonomin för de korta arbetspass som väntar. Värre är det om den krånglar för de fåtal timmar den ska användas varje säsong. Jula är väl inte drömmen som serviceverkstad heller. Jag ska inte sticka under stol med att priset tilltalar; Prismässigt ligger FS131 lite norr om budgeten.
 
A
BigR BigR skrev:
Ja vikten skiljde en del. Egentligen är jag inte så orolig för ergonomin för de korta arbetspass som väntar. Värre är det om den krånglar för de fåtal timmar den ska användas varje säsong. Jula är väl inte drömmen som serviceverkstad heller. Jag ska inte sticka under stol med att priset tilltalar; Prismässigt ligger FS131 lite norr om budgeten.
Köp den du, bra såg.
Annars så finns ju begagnade proffs sågar för ungefär det dubbla hos handlare..
 
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
Jag har julas tidigare version av röjsåg på landet och den används fler timmar än vad jag trodde från början, och så här efteråt hade jag nog gärna köpt en bättre variant. Men till dess fördel ska jag säga att den är lättstartad och går som tåget, men den vibrerar mycket och väger en del. Det står dock avvibrerad rigg på den nyare varianten som du länkde till - så om det bara handlar om nån timme åt gången inte allt för ofta så duger den nog.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Tack för er input (y). Det låter iallafall inte som att man behöver vara rädd att prova den med andra ord. Blivit lite avskräckt av andra budgetköp på Jula/Bauhaus/Classe.
 
BigR
Maskintok skrev:
Köp den du, bra såg.
Annars så finns ju begagnade proffs sågar för ungefär det dubbla hos handlare..
Jag ska kolla upp det hos en lokal handlare innan jag slår till. Bra tips.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi har alla olika krav. Den lilla röjsågen/trimmern Stihl FS131 jag pekade på valde jag främst för att jag och frugan ska kunna gå långa pass tillsammans i skogen vid röjningsarbete, fungerat skitbra. Hon älskar den sågen, extremt lättstartad och lätt och stark.

Kan tillstå att hennes såg även är mitt förstahandsval vid småjobb där den den betydligt högre kraften av den flera kilo tyngre Husqvarna 545 FXT helt enkelt inte behövs, och vid grästrimning och slyklinga tycker jag den längre riggen på FS131 är överlägsen.

Det jag har invändning mot när det gäller Biltemas röjsåg är att den är väldigt tung för den effekt den levererar, rent specifikationsmässigt då. För kortare pass spelar några extrakilon säkert ingen större roll och litet onödigt mycket vibrationer kan man fixa kortare tider.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har alla olika krav. Den lilla röjsågen/trimmern Stihl FS131 jag pekade på valde jag främst för att jag och frugan ska kunna gå långa pass tillsammans i skogen vid röjningsarbete, fungerat skitbra. Hon älskar den sågen, extremt lättstartad och helt enkelt lått och stark.

Kan tillstå att hennes såg även är mitt förstahandsval vid småjobb där den den betydligt högre kraften av den flera kilo tyngre Husqvarna 545 FXT helt enkelt inte behövs, och vid grästrimning och slyklinga tycker jag den längre riggen på FS131 är överlägsen.

Det jag har invändning mot när det gäller Biltemas röjsåg är att den är väldigt tung för den effekt den levererar, rent specifikationsmässigt då. För kortare pass spelar några extrakilon säkert ingen större roll och vibrationer kan man fixa kortare tider.
fast julas röjare skakar lika mycket som. en Hva 244rx eller 252rx... även 355fxt ligger nära. stihl 550..
dessa går folk med hela dagarna och röjer med, så även jag... inga problem med detta alls.. välj en strand klinga till sågen och vibrationerna är mycket lägre..
 
C
Ett par reflektioner vad gäller röjsåg (allmänt, även proffsmodellerna) är dels att det är rätt pillrigt att byta funktion på "kombi"-modellerna. Det skall skruvas av och på klinga och skydd, med verktyg, pinnar, skruvar, beslag och brickor att hålla ordning på. Definitivt inte så smidigt som det skulle kunna vara. Röjer man gräs och behöver ta ner några enstaka 5 cm stammar skulle jag inte idas byta till sågklingan, då är det enklare att ta med sig en vanlig handsåg istället.
Det andra är att de inte är helt optimala vad gäller möjligheten att ställa in vinkel och längd, vilket gör det knepigt att röja t.ex. branta slänter.
 
Helt sant att man helst undviker att byta skärverktyg eftersom det ska skruvas dit en massa särskilt anpassade skydd etc. ”Kombi” låter bra i teorin men man landar nog i att man monterar det man använder mest och kör på det. Litet därför det blir att man köper på sig flera maskiner, man orkar inte ödsla en massa tid på att byta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ett par reflektioner vad gäller röjsåg (allmänt, även proffsmodellerna) är dels att det är rätt pillrigt att byta funktion på "kombi"-modellerna. Det skall skruvas av och på klinga och skydd, med verktyg, pinnar, skruvar, beslag och brickor att hålla ordning på. Definitivt inte så smidigt som det skulle kunna vara. Röjer man gräs och behöver ta ner några enstaka 5 cm stammar skulle jag inte idas byta till sågklingan, då är det enklare att ta med sig en vanlig handsåg istället.
Det andra är att de inte är helt optimala vad gäller möjligheten att ställa in vinkel och längd, vilket gör det knepigt att röja t.ex. branta slänter.
Prova en v klinga så slipper man byta.(y)
röja i slänt handlar om teknik.
väljer man rätt arbetsmetod så är det lätt...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Prova en v klinga så slipper man byta.(y)
Ja, den är kanske inte så dum. Då behöver man inte betala extra pengar för en kombimaskin heller.

Angående branta slänter, och då menar sådana man inte kan stå i, vet jag inte om jag håller med.
Röjsågen är begränsad i hur högt man kan hålla den bekvämt, och den funkar definitivt dåligt om man står ovanför slänten och vill jobba nedåt. Något som den dedikerade trimmern, med ställbar längd, tyngdpunkt och huvudvinkel klarar jämförelsevis galant. Men har du några tips, så låt höra!
 
A
C cpalm skrev:
Ja, den är kanske inte så dum. Då behöver man inte betala extra pengar för en kombimaskin heller.

Angående branta slänter, och då menar sådana man inte kan stå i, vet jag inte om jag håller med.
Röjsågen är begränsad i hur högt man kan hålla den bekvämt, och den funkar definitivt dåligt om man står ovanför slänten och vill jobba nedåt. Något som den dedikerade trimmern, med ställbar längd, tyngdpunkt och huvudvinkel klarar jämförelsevis galant. Men har du några tips, så låt höra!
Jag har jobbat i. många såna slänter.
både med trimmer huvud och klinga.
Man jobbar antingen på skrå eller nerifrån och upp.

Detta har mest med en korrekt inställning av selen att göra och full kontroll över sågen.
Något man får efter många år med den.
Men det är fullt gör bart och enkelt när man kan.
 
Den där V-klingan som Maskintok tipsar om verkar ju vara guld till en röjsåg man använder till litet av varje, ska absolut undersökas! Fixar den verkligen gräs kan man undra... i paritet med ett trimmerhuvud?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.