Trappa utan list i mitten med avskalad färg och spår efter list, översikt från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyomålat trapphus med borttagen trapplist som avslöjar ojämna och ofärdiga ytor längs med väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trappvägg efter borttagen list med synlig skarv och spacklingsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa utan list där vägg möter tak, synliga spikar och ojämn yta efter borttagen list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har målat om och i samband med det togs list i mitten av trappan bort. Tanken var att målarna skulle spackla och måla men nu säger de att det inte är möjligt. Så undrar om någon här har tips på vad man kan göra istället? Bifogar lite bilder.
 
Jag gissar på att det satt bred plywood där innan som täckte övergången mellan våningsplanen. Det bästa är väl att kapa till något liknande igen, om du inte råkar ha sparat de gamla.

När jag målade om i trappen tog jag ned skivorna. Mina var lackade. Jag slipade, grundade och rollade dem sedan ett par gånger med väggfärg innan jag satte upp dem igen. Kanske inte det mest upphetsande, men det blev helt ok.
 
varskavibo varskavibo skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej!
Vi har målat om och i samband med det togs list i mitten av trappan bort. Tanken var att målarna skulle spackla och måla men nu säger de att det inte är möjligt. Så undrar om någon här har tips på vad man kan göra istället? Bifogar lite bilder.
Varför skulle de inte vara möjligt? Är det två olika ytmaterial?
 
Düsseldorff
Ställer mig också undrande till varför det inte skulle vara möjligt. Fick du någon förklaring?
 
A
Är det inte väldigt stor nivåskillnad på sina ställen,masonit mm,svårt att bara spackla tror jag:thinking:
 
Håller med målarna. Ser ut att vara en undervåning med putsad vägg (lättbetong kanske?) och en övervåning i trä med skivklädda väggar. Ser två skäl att istället sätta en list:
1. Det är olika struktur på över- resp undervåning. Därmed bli det aldrig en sömlös övergång och då är det bäst att göra den markerad på något sätt.
2. Du kommer alltid ha viss rörelse i skarven som gör att en spacklad övergång spricker.
 
  • Gilla
Henke Henke2 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som träbaserade skivor både uppe och nere om man granskar bilderna.
 
Enda chansen att trolla bort skarven är nog att gipsa om hela väggen.
Själv tycker jag att det är snyggare att sätta dit en bred avvikande list typ "förlängning av övervåningens golvsockel"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.